شروین شهریاری
*درخواست از خانم کوثری از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از امکان تعدیل سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سال جاری ارائه کنید.

پاسخ: توسعه معادن و فلزات از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که به نسبت سایر رقبای خود در صنعت واسطه‌گری‌های مالی از پرتفولیوی متمرکزتری برخوردار است. این شرکت، عمده سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنایع فلزی و معدنی متمرکز کرده است. جدول شماره 1 ترکیب سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت بر اساس آخرین گزارش صورت وضعیت سبد سهام (منتهی به 31 اردیبهشت 89) را نشان می‌دهد.
بر اساس ارقام جدول شماره ۱، بیشترین تمرکز سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت به ترتیب بر سهام سنگ‌آهن (شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر)، مس ( شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد ( مجتمع فولاد خراسان) قرار دارد.
درآمد شرکت از دو محل تامین می‌شود: اول؛ درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (سود نقدی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر) و دوم درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها (سود فروش سهام). به منظور برآورد EPS شرکت باید به تخمین درآمد هر یک از این دو سرفصل پرداخت. جدول شماره دو برآورد بودجه شرکت از درآمد سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در سال 89 را در کنار پیش‌بینی تحلیلی نشان می‌دهد.
در خصوص ارقام جدول شماره ۲ باید به چند نکته توجه داشت:
1 - سود نقدی سهام گل‌گهر، چادرملو، فولاد خراسان و کابل شهید قندی بر اساس آخرین بودجه 89 این شرکت‌ها و‌درصد تقسیم سود پیشنهادی هیات‌مدیره لحاظ شده است. شایان ذکر است به علت تقارن پایان سال مالی «ومعادن» با این شرکت‌ها (29 اسفند 89) سود سهام در بهار سال 90 و بعد از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر در صورت‌های مالی «ومعادن» ثبت خواهد شد.
۲ - سود سهام ملی مس با یک سال تاخیر در صورت سود و زیان «ومعادن» شناسایی می‌شود. بدین معنا که برگزاری مجمع سال ۸۸ «فملی» (احتمالا در تیرماه ۸۹) باعث شناسایی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در عملکرد سال جاری برای «ومعادن» خواهد شد. ملی مس در آخرین گزارش خود پیشنهاد تقسیم سود را ۵۰‌درصد اعلام کرده است.
این در حالی است که در مدت سه ساله حضور این شرکت در بورس همواره نسبت پرداخت سود بالاتر از این میزان بوده است. پایین‌ترین میزان تقسیم سود مربوط به سال مالی گذشته است که در مجمع سالانه، 74‌درصد از EPS شرکت بین سهامداران توزیع شده است. بدین ترتیب میزان تقسیم سود در پیش‌بینی تحلیلی برای مجمع 88 «فملی» نیز معادل 74‌درصد در نظر‌گرفته شده است.
شایان ذکر است «ومعادن» در بودجه خود تقسیم سود را بر اساس EPS قبلی ملی مس (۱۳۵۰ ریال) و با سیاست تقسیم سود ۵۰‌درصدی در نظر‌گرفته است.
3 - سود سهام سایر سرمایه‌گذاری‌های بورسی و شرکت‌های خارج بورسی در پیش‌بینی تحلیلی معادل بودجه 89 شرکت در نظر‌گرفته شده است. حال به جدول شماره 3 توجه کنید که در آن پیش‌بینی EPS شرکت در بودجه 89 را در مقایسه با پیش‌بینی تحلیلی مشاهده می‌کنید.
در خصوص ارقام جدول شماره ۳ باید نکات زیر را در نظر داشت:
1 - بر اساس گزارش‌های ماهانه، شرکت توسعه معادن و فلزات در دو ماه نخست سال مالی جاری (اردیبهشت و فروردین 89) بیش از 21‌میلیارد‌تومان درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری تحصیل کرده است که بیش از رقم بودجه سالانه است. با توجه به اینکه ارزش کلیه سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت در حال حاضر بیش از بهای تمام شده است امکان کسب درآمد بیشتر از محل فروش سهام در ماه‌های باقیمانده از سال محتمل است.
بدین ترتیب با رعایت جانب احتیاط، درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت در پیش‌بینی تحلیلی سال ۸۹ معادل ۲۵‌میلیارد‌تومان (۴‌میلیارد‌تومان بیشتر از عملکرد دو ماهه) برآورد شده است.
2 - هزینه‌های عملیاتی، مالی و متفرقه در پیش‌بینی تحلیلی، معادل بودجه شرکت در نظر‌گرفته شده‌اند.
بدین ترتیب محاسبات فوق نشان می‌دهند که سود خالص هر سهم شرکت در سال مالی جاری در صورت تحقق مفروضات تحلیلی از قابلیت افزایش حدود ۴۳‌درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی بودجه برخوردار است. بدیهی است تغییرات سودآوری و سیاست تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر نقش مهمی در تخمین سودآوری «ومعادن» خواهد داشت و کارشناسان می‌توانند با تغییر مفروضات به ارقام متفاوتی در خصوص برآورد EPS شرکت دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com