سهیل روشن- در پی بحران اخیر در اقتصاد جهان، قیمت نفت از محدوده 146‌دلار تا محدوده 32‌دلار افت را تجربه کرده است. در پی کاهش قیمت، مجموعه نوسانات صعودی اخیر در جهت تصحیح بخشی از افت قیمت در جریان است.

با این حال نمودار قیمت نفت در ماه گذشته، با تشکیل الگوی دو قلوی سقف و همچنین سیگنال نوسان غلط در سقف (Top Failure Swing) در اسیلاتور شاخص قدرت نسبی که تایید مهم و موثقی بر ماهیت نزولی الگوی مزبور است، نفت افت قیمت زیادی را تجربه کرد. پس از آن قیمت با برخورد به ۶۸‌دلار در محدوده تصحیح ۱۰۹‌درصد فیبوناچی کوتاه مدت و خط میانه حمایتی چنگال اندروز مجددا رشد را در دستور کار قرار داده است.
در بازه روزانه قیمت نفت، الگویی شبیه به دو قلوی کف مشاهده می‌شود. الگوی مذکور نشانه مهمی مبنی بر رشد قیمت با هدف کلاسیک 70/81‌دلار است. عدد اسیلاتور شاخص قدرت نسبی در محدوده 62 است و با توجه به اینکه عدد RSI هنوز به محدوده هیجان خرید وارد نشده است می‌توان این طور استنباط کرد که قیمت در میانه راه رشد خود قرار دارد. با این حال مقاومت‌های پیش روی قیمت عبارتند از 50/79‌دلار در محدوده تصحیح 8/161‌درصد فیبوناچی کوتاه مدت، 30/80دلار در محدوده تصحیح 2/176‌درصد فیبوناچی کوتاه مدت و 80/81‌دلار در محدوده تصحیح 200‌درصد فیبوناچی کوتاه مدت و 4/76‌درصد فیبوناچی میان مدت. با این حال امروز (دوشنبه) با باز شدن بازار‌های جهانی به ویژه بازار لندن می‌توان در تحقق سناریوی فوق نظر قاطع تری ابراز داشت.
Soheyl.Roshan@yahoo.com
تحلیل فوق بیانگر دیدگاه نگارنده است و چاپ آن به منزله تایید روزنامه دنیای اقتصاد نیست.