واگذاری 100 درصد «بالاست» در بازار سوم فرابورس

فارس- معاون سازمان خصوصی سازی با اعلام عرضه ۱۰۰ درصد سهام شرکت «بالاست» در فرابورس و پذیرش شرکت آب و خاک در این بازار از واگذاری هزار و ۱۹۱ میلیارد تومانی سهام ۵۲ شرکت در ۴۰ روز سال‌جاری خبر داد. مهدی عقدایی درباره آخرین گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شرکت‌ها اظهار داشت: از ابتدای سال تا ۷ تیر و در عرض ۴۰ روز، بالغ بر هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان فروش مزایده‌ای، بورسی و فرابورسی انجام شده است. وی ادامه داد: این حجم از واگذاری‌ها مربوط به ۵۲ شرکت بوده که ۶۷۳ میلیارد تومان از طریق بورس ، ۲۶۳ میلیارد تومان به صورت فرابورس و ۲۵۵ میلیارد تومان دیگر به روش مزایده خارج از بورس است. عقدایی خاطر نشان کرد: آمار مقایسه‌ای سه ماه اول سال جاری و سه ماه اول ۸۸ از رشد ۱۱ درصدی حکایت دارد، زیرا در سه ماه اول سال۸۸ در مجموع ۶۵۶ میلیارد تومان و در سه ماه اول سال‌جاری ۷۲۶ میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است. این مقام مسوول در سازمان خصوصی سازی در رابطه با آخرین برنامه واگذاری شرکت‌ها نیز توضیح داد: دوشنبه جاری آگهی فروش ۱۰۰ درصد نیروگاه بادی بینالود به ارزش ۳/۲۸ میلیارد تومان از طریق فرابورس (به صورت ۲۰ درصد نقد و باقی در اقساط ۵ ساله) در روزنامه درج می‌شود و سپس ۲۰ روز دیگر این واگذاری انجام می‌شود. عقدایی در مورد تکلیف واگذاری مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) که هیات پذیرش اوراق بهادار با تقاضای ورود به بورس این شرکت ۸/۳ میلیارد تومانی موافقت نکرد، اظهار داشت: در نظر داریم ۱۰۰ درصد سهام این شرکت را در بازار سوم فرابورس عرضه کنیم. وی در خاتمه گفت: شرکت مهندسی آب و خاک نیز در نوبت پذیرش و عرضه در بورس قرار دارد.

تعطیلات «خصوصی‌سازی»

همچنین مهدی عقدایی اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه هیات دولت در رابطه با تعطیل بودن روزهای یکشنبه و دوشنبه جاری به دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه هوا، سازمان خصوصی سازی نیز مشمول این تعطیلی است، بنابراین امروز و فردا فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی تعطیل خواهد بود.

وی گفت: در روزهای یاد شده برنامه‌ خاصی برای واگذاری و تصمیم‌گیری در خصوص شرکت‌های دولتی نداریم.

اعلام اسامی خریداران عرضه‌های دولتی فرابورس

گروه بورس- ترکیب خریداران بلوک‌های حمل و نقل ریلی نیرو، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی زاگرس اعلام شد.سازمان خصوصی‌سازی این سه بلوک را طی یک ماه گذشته در فرابورس عرضه کرده بود که با قطعیت این معاملات، ترکیب خریداران این سه بلوک مشخص شد. براین اساس بلوک ۱۸ درصدی پتروشیمی زاگرس از سوی کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاری توسعه الوند غدیر، بازرگانی پتروشیمی، صندوق بازنشستگی صنعت نفت، سرمایه‌گذاری صنعتی مروارید و صنعتی پوشینه شیمی خریداری شده است. همچنین بلوک ۴۹ درصدی پتروشیمی پردیس را سرمایه‌گذاری توسعه الوند غدیر و بازرگانی پتروشیمی خریدند. این در حالی است که ۱۰۰ درصد بلوک حمل و نقل ریلی از سوی حمل‌ونقل تامین خریداری شده است.