گروه بورس- تغییر پیش‌بینی بودجه امسال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی موجب افزایش پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت شد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس، پیش‌بینی امسال درآمد حاصل از کارمزد تسویه و پایاپای معاملات شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی با افزایش ۱۵ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریالی به مبلغ ۳۳ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال رسیده است.

این کارمزد براساس مصوبات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بر مبنای یک ده هزارم ارزش هر معامله از تاریخ اول فروردین امسال تا پایان خرداد و سه ده هزارم ارزش هر معامله از اول تیرماه ۸۹ به بعد تا سقف دویست میلیون ریال (به نسبت ۶۰ درصد از فروشنده و ۴۰ درصد خریدار) تعیین و وصول خواهد شد و با توجه به پیش‌بینی رشد ده درصدی در حجم معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس در سال ۱۳۸۹، مبلغ ۲۵ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال برآورد می‌شود.

از سوی دیگر مبلغ ۸ میلیارد ریال کارمزد تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا براساس پیشنهاد انتقال وظایف تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به شرکت سپرده‌گذاری پیش‌بینی شده است.

این درحالی است که سایر درآمدهای عملیاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در سال ۸۹ با توجه به روند عملیات سال ۸۸ و با نرخ ۲۰ درصد رشد و اضافه‌شدن کارمزد ناشی از توزیع سود سهام شرکت‌ها از مبلغ ۱۷۲۰ میلیون ریال به مبلغ سه‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال رسیده است.

بر این اساس سود خالص شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۲۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال اعلام شده است. به این ترتیب پیش‌بینی سود هر سهم امسال شرکت از ۱۷۴ ریال به ۲۳۲ ریال افزایش می‌یابد.

سود خالص هر سهم بدون لحاظ افزایش سرمایه مصوب مورخ ۱۸ اسفند ۸۸ مجمع عمومی فوق‌العاده و در اختیار هیات مدیره است و بر مبنای ۱۰۰ میلیون سهم محاسبه و منظور شده است.