گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آغاز بازاری مثبت بود که به رشد ۷/۲۷واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز شاخص کل توانست در محدوده ۱۵هزار و ۱۱۸ واحد به کار خود پایان دهد. در بازار دیروز مسائل کلان اقتصادی به خصوص مساله وضعیت کلی بودجه کشور باردیگر با وضعیت خاص صنعت برق و مطالبات سنگین پیمانکاران از دولت در معرض دید کارشناسان قرار ‌گرفت. روز گذشته سایت دولت در خبری خاطرنشان کرد: عدم پیش‌بینی مابه‌التفاوت نرخ برق در بودجه سال ۱۳۸۸ از سوی مجلس موجب ایجاد شکاف عمیقی بین درآمد و هزینه‌های صنعت برق شد و بدهی صنعت برق به تولید‌کنندگان، پیمانکاران و سازندگان به ۵۳‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد ریال رسید. در این میان بخشی از این مطالبات مربوط به شرکت‌های برقی بورسی است که در این میان «مپنا» با یک‌هزار‌میلیارد‌تومان و ایران ترانسفو با ۱۷۰میلیارد‌تومان و شرکت‌های کنتورسازی و بقیه برقی‌ها هریک میزان مطالباتی به فراخور اندازه شرکت دارند که همین مساله فشار مالی زیادی را به شرکت‌های این صنعت وارد می‌کند. وجود چنین مطالباتی از دولت سبب شده است تا انتظار برای تغییر نرخ حامل‌های انرژی به عنوان یکی از زمینه‌های تامین مالی دولت افزایش یابد. همچنین مساله انصراف قرارگاه خاتم‌الانبیا از فازهای ۱۵ و ۱۶پارس جنوبی مورد توجه کارشناسان بود. این فازها که در اوایل دهه ۸۰ قرار بود به صدرا واگذار شود پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان سرانجام به ایزوایکو رسیده است. منابع رسمی در مورد این کناره‌گیری، تغییر رویکرد مجموعه‌های سازندگی سپاه برای عدم رقابت با بخش خصوصی در مناقصات دولتی را دلیل این تصمیم می‌دانند. در همین حال با توجه به قطعنامه‌های اخیر از حساسیت‌ها روی شرکت‌های پیمانکاری دیگر می‌کاهد.

دیروز تداوم رقابت بر سر بلوک سایپا به یکی از سنگین‌ترین رقابت‌های روزهای اخیر منجر شد که در نهایت ارزش بازار سایپا را به بیش از ۶هزار و ۱۶۴میلیارد تومان رساند. این امر موجب شده است در بازار جریان دیگری در خلاف جهت معامله عمده سایپا شکل‌ بگیرد امری که پیش از این در هنگام رقابت برسر بلوک «رنا» تکرار شد. در حالی که بلوک ۱۸درصدی سایپا در حال عبور از تمامی ارزیابی‌ها است، نگاه بازار به سوی‌ گروه بهمن و سرمایه‌گذاری ملی است تا با فروش ۱۷درصد سهام سایپا، راه برای کنترل مالکیت سایپا را مسدود کنند. این امر به معنای آن خواهد بود که روند تحولات در معامله سرمایه‌گذاری رنا در حال تکرار است. در حال حاضر با توجه به این ارزیابی، بازار شاهد خریدهای گسترده سهام بهمن است چرا که از یک سو بهمن در صورت فروش سهام سایپا می‌تواند سود مناسبی را شناسایی کند و از طرفی با رقابت کنونی، ارزش دارایی‌های این شرکت بیشتر مشخص شده است. در این میان تبعات حرکت‌های اخیر بر روی سرمایه‌گذاری ملی مالک ۲درصدی سایپا و سرمایه‌گذاری غدیر مالک ۹درصدی بهمن نیز دیروز موثر واقع شد تا بازار شاهد حرکت سرمایه‌گذاری‌ها نیز باشد.

در کنار موضوع رقابت بر سر بلوک سایپا معامله‌گران شاهد انتشار صورت‌های مالی سایپا بودند که با تحقق ۶۲۰ریال سود در تلفیق، احتمال تحقق شایعه تقسیم ۹۰۰ریالی این شرکت را تا حدودی کمرنگ‌ کند.

دیروز معامله‌گران در‌ گروه سیمانی شاهد تداوم صف‌های خرید بودند. این امر در کنار رشد ممتد بازار که شاخص آن‌را به ۱۵هزار واحد رسانده است، انگیزه‌ای را برای توجه بیشتر به‌ گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. شرکت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و توسعه ملی دیروز با صف‌های خرید همراه شدند. کارشناسان بازار انتظار دارند در صورت تداوم رشد بازار به خصوص با نزدیکی پایان شهریور ماه که موعد مجامع برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، بازار ارزیابی‌های جدیدی را در مورد این‌ گروه صورت دهد.

در‌ گروه غذایی با ابطال معاملات روز چهارشنبه نماد صنعتی بهشهر، این نماد دیروز به همراه مارگارین، دیگر هم‌ گروهی خود راهی تابلو شد که البته شرایط بازگشایی آن تفاوتی را با روز چهارشنبه تجربه نکرد. رقابت در بازار تولید محصولات غذایی و افزایش هزینه‌های حمل، موجب کاهش سود شرکت‌های غذایی شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۷/۴۵میلیارد‌تومان سهام مورد

داد و ستد قرار ‌گرفت که ۴/۲۸درصد آن را معاملات بهمن تشکیل داد. از ۱۷۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، کارنامه تنها ۵۸ نماد قرمز بود و ۱۱۸ سهم سهامداران خود را راضی از تالار بدرقه کردند.