شکر قهوه‌ای «نقش جهان» محصول برتر تحقیق و توسعه کشوری

در دومین جشنواره خلاقیت و نوآوری در عرصه صنعت و معدن که روز شنبه ۱۲ تیر ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد از شرکت قند نقش جهان (سهامی عام) به عنوان تولیدکننده محصول نمونه تحقیق و توسعه کشوری (شکر قهوه‌ای) در سال ۱۳۸۸ تجلیل شد. این شرکت با نزدیک به نیم قرن تجربه در تولید شکر و به عنوان یکی از تولیدکنندگان ممتاز و معتبر در صنعت قند و شکر کشور، با بهره‌مندی ازگروه مهندسین مجرب و مدیران توانمند، آزمایشگاه‌های مجهز آکرودیته، صنایع غذایی و سلولزی، همواره در راستای تولید محصولی ایمن و سالم مطابق با استانداردهای جهانی گام برداشته و همچنان پیشتاز در مقوله کیفیت و نامدار در این صنعت بوده است.

مهندس مجتبی کاروان مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه «در دوران تکامل و تحول نه موجودات قوی و نه موجودات هوشمند بلکه آنهایی که با تغییر‌سازگارترند داوم آورده و بقا می‌یابند» گفت: شکر از جمله تولیدات استراتژیک مطرح جهانی و از محصولاتی است که طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان مختلف شامل مصارف خانگی، صنایع غذایی، داروسازی و غیره را در بر می‌گیرد که هر کدام نیازمند محصولی با استانداردهای ویژه خود هستند. در این میان شکر قهوه‌ای که تاریخچه آن به اواخر قرن ۱۸ باز می‌گردد یکی از انواع شکری است که در قدیم مصارف طبی و دارویی داشته است. در آن زمان مردم اروپا و برخی از کشورهای آسیایی بخصوص در ایران شکر تولید شده را که رنگی تیره داشت، به عنوان درمان برخی از بیماری‌های کودکان مصرف می‌کردند. در چند دهه گذشته دانشمندان و قند‌سازان ماهر توانستند که با ترکیبی از شکر تصفیه شده طبیعی و لایه نازکی از ملاس طبیعی به تولید نوعی شکر قابل مصرف دست یابند، که همان شکر قهوه‌ای را شامل می‌شود.

وی افزود: در این راستا شرکت قند نقش جهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان صنعت قند کشور با مطالعه و تحقیقات لازم برای اولین بار در کشور موفق به اخذ پروانه ساخت شکر قهوه‌ای از وزارت بهداشت و درمان و تدوین استاندارد و تولید این محصول در بسته‌بندی‌های مختلف برای مصارف خانگی و صنعتی شد. وی اضافه کرد: با عنایت به این مهم شکر قهوه‌ای نقش جهان توانست پس از ارزیابی‌های به عمل آمده از سوی انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه به عنوان محصول نمونه R&D در صنایع غذایی کشور انتخاب شود.

ایشان در ادامه تصریح کرد: تولید شکر قهوه‌ای در راستای صیانت از سلامت جامعه است. چرا که این نوع شکر با برخورداری از ساکاروز و کالری کمتر به عنوان شکر رژیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر شیرینی مطبوع، حاوی املاح مفید کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم نیز است. همچنین در کشورهای توسعه یافته بدلیل کیفیت برتر شکر قهوه‌ای، از آن، در شیرینی‌پزی و به خصوص پخت انواع کیک، ترکیبات شیر، تهیه خامه، مربا، تارت و پای میوه استفاده می‌شود و طعم و بوی آن به لذیذ شدن فرآورده‌های تولیدی در صنایع غذایی می‌افزاید. قابل ذکر است با تولید این محصول وابستگی به واردات نیز برطرف می‌شود.

کلام آخر:

مهندس کاروان نیت خیر واقفان و بنیان‌گذاران فقید این مجموعه (مرحومین علی و حسین همدانیان) را رمز بقا و ماندگاری شرکت دانست و کسب دستاوردهای اخیر را برآیند لطف الهی، همت والا و تلاش بی‌وقفه کارکنان پاک اندیش این مجموعه تولیدی دانست و ابراز امیدواری کرد این تلاش مقبول درگاه حضرت حق قرارگرفته و موجبات رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر(عج)را فراهم نماید. انشاء‌ا....