بازار مثبت و نمادهای حاشیه ای!

گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز دوشنبه و در آستانه تعطیلی میان هفته به مناسبت نیمه شعبان کارنامه مثبتی از خود به جای گذاشت و با رشد ۶/۸۵واحدی شاخص همراه شد. بورس تهران روز دوشنبه توانست شاهد رسیدن شاخص به ۱۵هزار و ۷۴۶واحد باشد که به نظر می‌رسد با توجه به این کارنامه و فاصله دو هفته‌ای تا ماه رمضان، رسیدن شاخص به مرز ۱۶هزار واحد را باید قطعی دانست. به ویژه آنکه هنوز برخی از نمادهای عمده بازار متوقف بوده و انتظار برای بازگشایی مثبت این نمادها به خصوص نمادهای بانکی وجود دارد.

معامله‌گران روز دوشنبه شاهد جلسه وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل بودند که سخنان دکتر متکی، وزیر خارجه کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اعلام مذاکره کشورمان با گروه وین احتمال کاهش تنش‌های سیاسی موجود را ایجاد کرده است.

فعالان بازار سرمایه در تحولات اقتصادی شاهد رشد قیمت فلزات بودند که اوج این رشد بازگشت بهای مس به بالای مرز ۷هزار‌دلار و بهای بیلت به ۴۶۰‌دلار در هر تن بود که این امر رونق نمادهای وابسته را به همراه آورده است. انتظار می‌رود با توجه به رشد بازارهای جهانی معامله‌گران شاهد تداوم این شرایط باشند.

در درون بازار سرمایه معامله‌گران روز دوشنبه شاهد آغاز معاملات آتی سهام بودند که این مساله بازار را با ابزار جدیدی روبه‌رو کرده است. معاملات آتی با گسترش شمار نمادهای قابل معامله می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر بازار داشته باشد. در حال حاضر تنها دو نماد پارسیان و کارآفرین درگیر این معاملات هستند که به دلیل روند خطی درآمد این شرکت‌ها معاملات آتی آنها نمی‌تواند جذابیت لازم را داشته باشد. این در حالی است که گسترش دامنه این معاملات به نمادهای پیمانکاری و تولیدی می‌تواند بازار معاملات آتی را جذاب‌تر سازد.

از سوی دیگر، پیوسته شاخص و ارزش بازار نمادهای عمده، سبب شده است در فراموشی عرضه‌های اولیه، معامله‌گران به سوی حاشیه بازار گرایش پیدا کنند؛ این امر سبب شده است برخی از نمادهای دارای مشکل عملیاتی یا با نقدشوندگی پایین با قرار گرفتن در صدر بازار شرایط جذابی را برای معامله‌گران کم تجربه به نمایش بگذارند. کارشناسان بازار معتقدند این گروه از نمادهای حاشیه‌ای در صورت بروز توقف در روند رشد بازار می‌توانند دشواری‌های جدی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. در سال جاری به‌رغم تمامی خبرهای منتشره تا کنون شرکتی به مرحله عرضه اولیه نرسیده که این امر به خصوص در فرابورس تعجب‌برانگیز است. عرضه اولیه شرکت‌های جدید می‌تواند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای مانع از بروز حباب و درگیری معامله‌گران در نمادهای حاشیه‌ای مشکل‌دار شود.

در بازار روز دوشنبه در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد عرضه صف خرید ‌میلیونی گروه بهمن بودند که به معامله ۷۴میلیون سهم منجر شد، تردید بازار در مورد معامله سهام سایپا متعلق به کنسرسیوم بهمن و سرمایه‌گذاری ملی سبب شده است این دو نماد با معاملات پر حجمی مواجه باشند. انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز همچنان با انتشار خبرهایی در مورد انجام یا عدم انجام این معامله، نمادهای بهمن و سرمایه‌گذاری ملی با نوسان‌های جدی مواجه باشند.

در گروه خودرویی، نماد سایپا نیز با توجه به نزدیکی برگزاری مجمع شرکت با معاملات پرحجمی همراه شد. ایران خودرو نیز با انتشار گزارش سه ماهه مناسب که در ابعاد مختلف روند رو به بهبودی را به نمایش گذاشت، توانسته با صف خرید همراه شود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، امروز (چهارشنبه) عسلویه شاهد حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری است که در مراسمی فاز دوم پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر (پردیس) و پتروشیمی مروارید را افتتاح خواهد کرد. پتروشیمی پردیس با معامله اخیر به صورت کامل متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر است.

در گروه شیمیایی بازار با خبرهایی در مورد عرضه بلوک ۳۳درصدی سرمایه‌گذاری پتروشیمی متعلق به دولت در قالب رد دیون به تامین اجتماعی مواجه است.

در گروه پتروشیمی، خبرهای تکمیلی در مورد پتروشیمی خارک از عدم بروز مشکلی خاص در این شرکت حکایت دارد. انتظار می‌رود فرآیند تولید در این شرکت بدون بروز مشکلی خاص از سر گرفته شود. در این گروه پتروشیمی شیراز در شرایطی با صف خرید همراه است که اطلاعیه سه ماهه شرکت از رشد بهای فروش کودشیمیایی تولیدی این شرکت مواجه است. هنوز مشخص نیست آیا این پتروشیمی قدیمی از نظام نرخ‌گذاری دولتی به طور کامل خارج شده یا همچنان احتمال نوسان در گزارش‌های شرکت وجود دارد.

در مجموع بازار روز دوشنبه بازار مثبتی بود که در آن ۹/۴۸میلیارد‌تومان سهم معامله شد.