دومین رکوردشکنی نزولی شاخص

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: شاخص بورس تهران دیروز برای دومین روز پیاپی، رکورد بیشترین افت خود را در سال ۸۹ شکست. شاخص بورس تهران که روز شنبه پس از سپری کردن بیش از یک ماه مثبت، افت ۱۳۱ واحدی را تجربه کرده بود دیروز با ۱۶۴واحد افت، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و منفی‌ترین روز سال ۸۹ را پشت سر گذاشت.

بر اساس این گزارش شاخص بورس با قرار گرفتن در رقم ۱۶‌هزار و ۷۰۱واحد یک‌درصد افت را شاهد بود.

امسال شاخص سه روز کاری با افت بیش از ۱۰۰واحد مواجه بوده که دو روز آن به طور متوالی در مرداد ماه (شنبه و یکشنبه) بود. نخستین روز منفی نیز در هشتم اردیبهشت ماه با افت ۱۲۷واحدی شاخص به ثبت رسید.

این در حالی است که طی امسال در ۶ روز کاری شاخص به بالاترین رشد خود رسیده بود که ۴ روز آن در مرداد ماه اتفاق افتاد و بر این اساس، شاید بتوان مرداد امسال را ماهی متفاوت و پر افت و خیز برای بورس دانست.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که شاخص طی هفته‌های آینده رقم ۲۰هزار واحد را نیز به ثبت رساند. پیش‌بینی‌ای که برای چند دقیقه در روز چهارشنبه تا لمس رقم ۱۷‌هزار واحد نیز پیش رفت، اما با سرعتی غیرقابل انتظار بازگشت.

در واقع شاخص که از تاریخ ۱۳ تیر ماه تا ۲۰ مرداد ماه امسال طی ۲۶ روز کاری روند صعودی را در پیش گرفته بود و از ۱۴هزار و ۵۰۰واحد به آستانه ۱۷‌هزار واحد رسید در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۱۶‌هزار و ۹۹۵واحد و دیروز با بیشترین افت به ۱۶‌هزار و ۷۰۱واحد رسید.

در مجموع از ابتدای امسال رشد شاخص معادل چهارهزار و ۱۶۴واحد و بازدهی بورس معادل ۲/۳۳‌درصد بود.

اما از دلایل افت دیروز شاخص می‌توان به تاثیرگذاری نماد فولاد با ۲۵‌واحد، مخابرات ۲۴ واحد، سایپا ۱۷واحد، غدیر ۱۶واحد، پارسیان ۱۲ واحد، ایران خودرو ۱۱ واحد، معادن و فلزات، مپنا و بانک کارآفرین هر کدام ۶ واحد اشاره کرد. تنها نمادی که دیروز ۷ واحد اثر مثبت روی شاخص داشت، فولاد خراسان بود.

از سویی به نظر می‌رسد عدم قطعیت معامله ایران خودرو، افت قیمت‌های جهانی در پایان هفته گذشته و افتی که به دنبال رشد بی‌وقفه بازار ایجاد می‌شود، از جمله دلایل اصلی افت شاخص است.

یک کارشناس بازار سهام درباره دلایل افت شاخص اظهار داشت: مهم‌ترین دلایل افت شاخص در بورس، رشد بی‌رویه و دور از انتظار بازار در یک ماهه اخیر است و تغییر محسوسی در بازار رخ نداده است.

مجید اصلی در گفت‌وگو با فارس افزود: ابطال معامله ایران‌خودرو نیز یکی دیگر از دلایل افت بازار بود، ولی این دلیل تنها یک شک برای بازار بود، زیرا بازار با توجه به رشدهای بی‌رویه‌ای که طی یک ماه گذشته داشت به دنبال بهانه برای تعدیل شاخص بود که ابطال معامله ایران خودرو بهانه این کار شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره کاهش قیمت‌های جهانی و اثر آن بر روی شاخص بیان کرد: به نظر من قیمت‌های جهانی کاهش محسوسی نداشت و بیشتر افزایش ارزش‌دلار در روزهای اخیر رخ داده است، ولی مهم‌ترین دلیل افت شاخص ابطال معامله ایران خودرو و امکان ابطال معامله سایپا بود که مهم‌تر از کاهش قیمت جهانی است.

وی در پاسخ به این سوال که چنین افتی در شاخص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تا پایان ماه رمضان این روند ادامه دارد ولی میزان افت کمتر خواهد بود. همچنین تا پایان ماه مرداد نیز بازار به یک ثبات قیمتی خواهد رسید.