گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر، برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است.
این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت، میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله‌ای در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
بازار تک محصولی
بازار قراردادهای آتی روز گذشته با معامله یک‌قرارداد آتی «وپارس» شهریور ماه عملا در تعطیلی کامل به سر می‌برد.
همزمان با افت ۱۶۳واحدی شاخص کل، طی معاملات دیروز در بازار قراردادهای آتی نیز تنها یک قرارداد «وپارس» شهریور ماه به ارزش ۲۳میلیارد و ۲۰۵میلیون ریال درصد منفی ۹۱/۳ معامله شد تا این قرارداد شاهد افت قیمتی ۱۱۱ریالی باشد. بر این اساس قیمت تسویه قرارداد «وپارس» شهریور ماه به ۲۷۳۰ریال رسید. این در حالی است که سایر قراردادهای این بازار بدون معامله بودند و تنها ۱۰ قرارداد «وکار» شهریور ماه از سوی فروشندگان در صف فروش بود که معامله‌ای روی آنها انجام نشد. در این قرارداد یک تقاضای خرید نیز برای خرید در پایان معاملات روز گذشته در سیستم باقی ماند.
همچنین تعداد قراردادهای مورد تقاضای خرید «وکار» دی ماه از 10 قرارداد به 8‌قرارداد رسیده است.