گروه بورس- کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 540میلیارد تومان خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۲۰مرداد ماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین ۳۳صدم‌درصد تا ۹۶/۸‌درصد در نوسان بود. وی افزود: در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۱۵/۴‌درصد بود، ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۲۰مرداد ماه، را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به ۶۱/۲۲‌درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۱۸/۱۴‌درصد بود و ۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی اضافه کرد: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آورد.«مقدسیان» در مورد عملکرد صندوق‌ها طی سال منتهی به 20مرداد ماه امسال گفت: در دوره یکساله منتهی به 20مرداد ماه، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 111‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با 101 و سهم آشنا با 82‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.وی افزود: تا تاریخ 20مرداد ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 259 ، 211 و 195‌درصد بازدهی کسب کنند. کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این تاریخ به بیشتر از 5هزار و 400‌میلیارد‌ریال رسید که حدود 2هزار‌میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و مهر ایرانیان بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت:‌ سرمایه‌گذاران حقیقی نزدیک ۷۰‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.