گروه بورس- اعظم شریفی: هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با پذیرش سهام شرکت سایپا در بازار آتی سهام موافقت کرد تا تعداد شرکت‌های حاضر در بازار اوراق مشتقه بورس افزایش یابد.

به گزارش سنا، در همین رابطه، نام سایپا در بازار آتی سهام بورس تهران درج شد تا معاملات این شرکت از روز سی‌ام مردادماه جاری آغاز شود.
هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در جلسه اخیر خود با ورود 5 شرکت دیگر شامل فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر و توسعه معادن و فلزات در بازار اوراق مشتقه این بورس موافقت کرده بود.
این در حالی است که تقویم معاملات قراردادهای آتی شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر و «ومعادن» از سوی شرکت بورسی اعلام شد.
بر این اساس اولین روز معامله قراردادهای پایان شهریور و آبان ماه فولاد مبارکه روز دوشنبه اول شهریور ماه است. همچنین معاملات قراردادهای پایان شهریور و آبان ماه ملی مس و سرمایه‌گذاری غدیر نیز اول شهریور ماه آغاز می‌شود. از سوی دیگر اولین روز معاملاتی قراردادهای آتی چادرملو و توسعه معادن و فلزات برای پایان شهریور و آبان ماه روز دوم شهریور ماه خواهد بود.
«وکار» شهریور یکه‌تاز بازار آتی
در همین حال دیروز بازار قراردادهای آتی تنها شاهد معامله 16 قرارداد پایان شهریور ماه بود. بر این اساس 16 قرارداد روز گذشته «وکار» شهریور ماه به ارزش 359میلیون و 904هزار‌ریال دادوستد شد تا قیمت تسویه نماد با 58‌ریال افزایش قیمت به 3749ریال برسد. این در حالی است که در پایان معاملات این بازار 10 تقاضای خرید و فروش برای این نماد در سیستم معاملات باقی ماند. در همین حال دیگر نمادهای این بازار طی روز گذشته بدون معامله بودند و تنها یک تقاضا برای «وپارس» آبان ماه وجود داشت. بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است. نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از ۲۰‌درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت‌گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۲۰‌درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله‌ای در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.