افت بازار - ۶ مهر ۸۹

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم کاهش شاخص کل بود. در بازار دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار ۲۸/۱۲۲ واحد کاهش یافت و به ۱۸هزار و ۴۰۵ واحد رسید. در این میان آنچه که البته مورد بیشتر در بازار دیروز بود، افت حجم معاملات بازار به عنوان یک فاکتور اساسی بود. معامله گران پس از کسر معاملات نماد سایپا که به دلیل انجام یک معامله یکصد میلیونی درون گروهی در تامین اجتماعی ۴۶ درصد حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص داده بود، حجم کلی بازار را در حد ۳۱ میلیارد تومان دیدند که این امر نسبت به متوسط بازار، کاهش را نشان می‌دهد. این امر می‌تواند نشاندهنده انتظار معامله گران برای روشن شدن تحولات موثر بر بازار باشد. در همین حال اما افت قیمت‌ها، انگیزه‌هایی را برای بازگشت بازار می‌تواند فراهم کند.

همچنان کارشناسان بازار سه موضوع طرح تحول، تحولات بازار طلا و ارز و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه را در مدار رصد اخبار خود قرار داده بودند. در بحث طرح تحول، آخرین اظهارنظر مشاور وزیر و رییس ستاد تحول صنایع و معادن کشور موضوع جدیدی به شمار می‌رفت که در آن فاطمی امین خاطر‌نشان کرده بود :یارانه قانون هدفمندی یارانه‌ها در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود. به گفته سیدرضا فاطمی امین، «این یارانه به صورت نقدی نیست و یارانه نقدی فقط به برخی از این صنایع برای اجرای طرح‌ها به صورت بسیار محدود پرداخت می‌شود. در همین حال به‌رغم گذشت چند روز از مهرماه، هنوز شرایط قیمتی حامل‌های انرژی نامشخص است و تاکید بر اجرای ناگهانی این طرح عملا شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را بلاتکلیف باقی گذاشته است.

در تحولات مرتبط با طرح تحول یک مقام مسوول در وزارت بازرگانی با اعلام اینکه عرضه سیمان تولیدی کارخانه‌ها در بورس الزامی می‌شود، اعلام کرد: بورس کالا و شرکت بورس با همکاری وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی، نسبت به شناسایی قیمت پایه واقعی سیمان برای عرضه در رینگ معاملاتی بورس تصمیم‌گیری می‌کنند.

شهرام میرآخورلو گفت: بورس کالا و شرکت بورس با همکاری وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی نسبت به شناسایی قیمت پایه واقعی سیمان برای عرضه در رینگ معاملاتی بورس تصمیم‌گیری خواهند کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد شانس شرکت‌های سیمانی نیز برای افزایش بهای فروش متعاقب اجرای طرح تحول کاهش خواهد یافت.

در بازار موازی ارز و طلا نیز دیروز همچنان شرایط نامشخص و رو به افزایش قیمت‌ها در سایه بلاتکلیفی بازار سنتی تهران به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر معامله‌گران در نماد مخابرات همچنان کش و قوس شرکت مخابرات با وزارت ارتباطات را در مورد موضوعات مورد اختلاف شاهد بودند. روز گذشته وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه همراه اول برای فروش سیم‌کارت ۲۸۸ هزار تومانی بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلسه پنجم خردادماه سال ۸۷ عمل می‌کرده که در آن بر مجاز بودن تداوم ثبت نام سیم‌کارت‌های دائمی قدیمی با نرخ دو میلیون و هشتصد و هشتاد هزار ریال اشاره شده است، گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ جدیدی نیاز ندارد، زیرا این مصوبه دولت قبل از صدور پروانه مخابرات بوده و این موضوع مشخص است؛ یعنی در پروانه ذکر شده که کلیه مصوبات قبلی در ارتباط با فعالیت این اپراتور ملغی است و اکنون مقررات حاکم، پروانه اپراتور است. وزیرارتباطات همچنین طرح اظهاراتی در خصوص هدر رفتن بیت‌المال با فعالیت اپراتور چهارم را نیز رد کرد. در بازار دیروز معامله گران شاهد تحولات مهمی در گروه خودرویی بودند. با معامله ۱۰۰ میلیون سهم از سایپا که در درون تامین اجتماعی جابه جا شد، شایعات در مورد تصمیم تامین اجتماعی برای خروج از سایپا رو به تحقق گذاشت. تامین اجتماعی براساس اعلام خود امروز ۸/۴ درصد معادل ۵۰۰ میلیون سهم سایپا را در نرخ ۴هزار و ۸۴۶ ریال به صورت ۳۰ درصد نقد عرضه می‌کند که این معامله و معاملات بعدی، پایانی برای تعیین تکلیف سایپا به شمار می‌رود. در صورتی که ۱۸ درصد کنونی تامین به همراه انتقال کامل ۵/۱۵ درصد گروه بهمن به مجموعه سایپا منتقل شود با توجه به مالکیت رنا و مالکیت موجود در شرکت‌های زیر‌مجموعه، عملا مدیریت سایپا در اختیار این مجموعه قرار خواهد گرفت. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که معامله یا عدم معامله سهام دولت دیگر تاثیری در مالکیت سایپا نخواهد داشت. در همین حال موضوع تامین مالی این خرید نیز از اهمیت برخوردار است. براساس شایعات اولیه بخشی از وجه این خرید از محل واگذاری سهام بانک پاسارگاد و ایران خودرو متعلق به سرمایه‌گذاری رنا به تامین اجتماعی تامین خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با حجم کم دادو‌ستد بود که معامله ۲۲۸ نماد همراه شد که سهم نمادهای مثبت در آن تنها ۶۱ نماد بود.

اصلاحیه

به اطلاع می‌رساند در مطلب روز گذشته جنب پل حافظ، از فولاد آلیاژی ایران به اشتباه با عنوان فولاد آلیاژی غدیر و فولاد آلیاژی نام برده شده بود که بدین وسیله اصلاح می‌شود. در هر دو مورد نام فولاد آلیاژی ایران صحیح است.