گروه بورس - فعالان فرابورس روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید 8/8 میلیون سهمی برای نماد «رپارس» بودند.

در حالی که «رپارس» پس از گذشت ۵ دقیقه از آغاز به کار فرابورس شاهد این صف بود، تا پایان زمان معاملات فرابورس همین میزان صف خرید روی نماد «رپارس» باقی ماند. همچنین در بازار دیروز کویر تایر به چرخه معاملات بازگشت، اما تا قیمت یک هزار و ۹۱۰ ریال معادل ۱۰۰ ریال نسبت به روز قبل کاهش قیمت را تجربه کرد.در این بین ۲۸ میلیون ریال از سهام «پکویر» از سوی معامله‌گران دادوستد شد. همچنین مرجان‌کار و لیزینگ ایرانیان نیز با دادوستد هر یک معادل ۷ هزار و ۵۰۰ سهم و ۵۶۴ هزار و ۷۰۹ سهم معامله روز گذشته را با افت قیمت سپری کردند.ارزش معامله روی نماد «کمرجان» معادل ۲۲ میلیون ریال و روی نماد «وایران» برابر یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال اعلام شد.
در بازار روز گذشته فرابورس بیمه دی با هشت ریال افزایش قیمت مواجه شد و به مبلغ هشت هزار و 486 ریال رسید. بیمه دی و تجارت الکترونیک پارسیان تنها نمادهای مثبت دیروز بودند. در نماد «رپارس» 720 دفعه معامله صورت گرفت که حجم آن برابر 4/3 میلیون سهم و ارزش آن بیش از 5/29 میلیارد ریال به ثبت رسید.
ارزش معاملات فرابورس از دادوستد معامله‌گران بر ۵ نماد مزبور روز گذشته به مبلغ ۳۲ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال رسید.
سهامداران بیمه دی به مجمع می‌روند
از سوی دیگر «بیمه دی» مجمع عمومی عادی به طور فوق‌‌العاده را در پیش روی دارد.
این جلسه مجمع که درخصوص میزان تقسیم سود سال‌مالی 88 و تعیین میزان پاداش هیات‌ تصمیم‌گیری خواهد کرد، با حضور سهامداران شرکت و در تاریخ 11 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.
مرکز همایش‌های مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب تهران محل برگزاری مجمع مزبور اعلام شده است.
4 شرکت جدید در فرابورس
همچنین مدیر پذیرش شرکت فرابورس از پذیرش سهام دو شرکت جدید خبر داد و گفت: در آخرین جلسه هیات پذیرش فرابورس با انجام معاملات دست دوم گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص سعدی شیراز در بازار چهارم موافقت شد تا در آینده ای نزدیک ۴ نماد به نمادهای فرابورس اضافه شود. مهدی علم‌الهدی توضیح داد: گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص سعدی شیراز در خرداد امسال از بانک مرکزی در موضوع تامین مالی ساخت مجتمع تجاری-تفریحی سعدی شیراز مجوز گرفته است.
وی ادامه داد: این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب سالانه 17 درصد، معاف از مالیات، با نام، 3 ساله و به ارزش 300 میلیارد ریال توسط شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان منتشر شده است.
علم‌الهدی با بیان اینکه ضامن، بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس این اوراق را شرکت تامین سرمایه نوین بر عهده گرفته، خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه هیات پذیرش فرابورس با ورود سه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، ساختمانی غدیر خوزستان و سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا در بازار اول فرابورس موافقت شد. مدیر پذیرش فرابوس با اشاره به سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریالی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان اضافه کرد: این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی، فعالیت‌های بازرگانی، سرمایه‌گذاری در شرکت صرافی و پروژه خودروهای فرسوده حضور داشته و شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ۹۲ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. علم‌الهدی ادامه داد: با پذیرش سهام شرکت توسعه صنعت ساختمان غدیر خوزستان، مقرر است این شرکت ۲۰میلیارد ریالی که در حوزه اصلاح و تولید انواع لوله‌های پلیمری، خرید زمین و احداث هر گونه ساختمان‌های صنعتی، تجاری، مسکونی فعال است؛ پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس معامله شود. هم‌اکنون شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان ۶/۹۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. این مقام مسوول همچنین در خصوص پذیرش سهام شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا توضیح داد: این شرکت تاکنون در فرابورس پذیرفته نشده است. هم‌اکنون شرکت مپنا ۷/۲۰ درصد این شرکت ۱۴۲ میلیارد ریالی را در کنار ۱۳۶۸ نفر سهامدار دیگر در اختیار دارد.
علم‌الهدی با اشاره به نهایی شدن امید نامه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نهایی یادآور شد: با توجه به اتمام مهلت عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی زنجان، نور ویژه، صبا نور و روان فناور، در صورتی که سهامداران آنها بخواهند سهام این 4 شرکت را در بازار فرابورس عرضه کنند باید دوباره موافقت هیات پذیرش را اخذ کنند.