حقوق کیفری بازار اوراق بهادار

کتاب «حقوق کیفری بازار اوراق بهادار» به عنوان اولین اثر حقوق جزای بازار اوراق بهادار توسط غلامعلی میرزایی منفرد، دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار تالیف شده است. این کتاب شامل یک مقدمه در خصوص آشنایی اجمالی با تشکیلات بازار و فرآیندهای معاملاتی و لوازم تبعی آن بوده و از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل مباحث ماهوی یعنی جرایم و ضمانت اجراهای سه‌گانه کیفری، مدنی و انضباطی و بخش دوم شامل مباحث نظارتی و شکلی است.

بخش اول خود به هفت فصل تقسیم شده است. فصل اول به جرایم سه‌گانه مرتبط با اطلاعات نهانی یعنی جرم معامله متکی بر اطلاعات نهانی، جرم سوء استفاده از اطلاعات نهانی و جرم فراهم کردن موجبات افشا و انتشار اطلاعات در غیر موارد مقرر و ضمانت اجراهای آنها اختصاص دارد. فصل دوم به جرم دستکاری بازار در بازار اوراق بهادار ایران و برخی بازارهای خارجی و ضمانت اجراهای آن اختصاص یافته است.

در فصل سوم از جرم انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی بدون تاییدیه سازمان و ضمانت اجراهای آن بحث شده است. در فصل چهارم جرم عدم‌ارائه اطلاعات مهم به سازمان یا بورس مربوط و ضمانت اجراهای آن و همچنین عدم‌افشای اطلاعات در آمریکا و مالزی و ضمانت اجرای کیفری آن مورد تجزیه و تحلیل حقوقی قرار گرفته است.

فصل پنجم کتاب به تخلف از مقررات در تهیه، بررسی، اظهارنظر و تصدیق اسناد و مدارک جهت ارائه به سازمان، فصل ششم به سوءاستفاده از اطلاعات، اسناد، مدارک یا گزارش‎های خلاف واقع مربوط به اوراق بهادار و فصل هفتم به مبادرت به فعالیت‌های مستلزم اخذ مجوز یا معرفی خود تحت آن عناوین اختصاص یافته است.

نویسنده در بخش دوم کتاب به مباحث نظارتی و شکلی پرداخته است. این بخش به سه فصل تقسیم شده که در فصل اول نقش و جایگاه حقوقی نهاد ناظر بازار سرمایه یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی حقوقی قرار گرفته است و در فصل دوم به وظایف شرکت‌های در معرض جرایم مرتبط با اطلاعات نهانی و نهادهای خود انتظام پرداخته شده است. نگارنده در فصل سوم از آیین دادرسی کیفری ویژه جرایم بازار اوراق بهادار سخن گفته است. این فصل خود به دو گفتار تقسیم شده که در گفتار اول به تحقیقات اولیه و مقدماتی و در گفتار دوم به طرح شکایت کیفری پرداخته شده است. گفتار سوم کتاب به خسارات ناشی از جرایم بازار، گفتار چهارم به بحث عمومی یا خصوصی بودن جرایم بازار و در نهایت گفتار پنجم به مسوولیت کیفری اشخاص اختصاص یافته است.

این کتاب در ۳۹۵ صفحه با تیراژ یک هزار نسخه توسط نشر میزان (۶۶۴۶۷۷۷۰) منتشر شده است.