فارس - معاون سازمان بورس اعلام کرد: در پی استقبال کارگزاران اوراق بهادار و سهامداران از روش آنلاین تریدینگ طی مراحل آزمایشی، مقررات معاملات این روش تدوین و در هفته گذشته تصویب شد که این مقررات عمدتا ناظر بر مسوولیت‌های کارگزاران و کسانی است که از طریق آن‌لاین وارد شبکه معاملات سهام می‌شوند. سیدعلی حسینی افزود: مباحثی مانند محرمانه بودن و ارائه خدمات‌ مطلوب کارگزاران به مشتریان و نگهداری سوابق و کارمزدها و... در قالب ۱۹ ماده لحاظ شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد. به پیوست این مقررات، نمونه قراردادی هم برای مشتریان تهیه شده تا سرمایه‌گذاران علاقمند به استفاده از معاملات آن‌لاین تریدینگ با آگاهی کامل، وارد این نوع معاملات شده و در ضمن به نوعی تعهدات دو طرف روشن شود. این مقررات زمینه توسعه روش جدید داد و ستد سهام را در بورس اوراق بهادار فراهم خواهد کرد.

وی در مورد استقبال کارگزاری‌ها از معاملات آنلاین گفت: اکثر شرکت‌های کارگزاری در حال تجهیز این نوع معاملات هستند، این درحالی است با ابلاغ دستورالعمل معاملات آن‌لاین، راه برای حضور همه سهامداران علاقمند باز خواهد شد.

او در مورد کاهش کارمزد کارگزاری‌ها با اجرای روش معاملات آنلاین گفت: قطعا این اتفاق خواهد افتاد، چون معاملات آن‌لاین و الکترونیکی سهام در ابتدا مستلزم سرمایه‌گذاری و تهیه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی است، اما با مستهلک شدن این ابزارها، هزینه خدمات هم کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، با افزایش اندازه بازار و تعداد مشتریان؛ از درآمدهای بورس و کارگزار کاسته نخواهد شد؛ بنابراین تا چند سال آینده هزینه‌های معاملاتی و کارمزد کارگزاران کاهش می‌یابد.

معاون نظارت سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که طرح به کارگیری از تلفن مرکزی توسط کارگزاران و امکان دریافت سفارش خرید و فروش سهام سرمایه‌گذاران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: یکی از معیارهایی که هم‌اکنون برای رتبه‌بندی سال‌جاری کارگزاران بورس اوراق بهادار تعیین کرده‌ایم استفاده از سیستم تلفن مرکزی است تا کارگزاران به استفاده از این سرویس هم تشویق شوند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی‌بر اینکه آیا ضبط مکالمه تلفنی می‌تواند مبنای حقوقی معاملات باشد، چون در این روش خبری از ارائه اسناد فیزیکی نیست؟ گفت: این روش با صحبت‌هایی که شده در حد عرفی قابل قبول است. ضمن اینکه سیستم‌هایی که با تلفن مرکزی فعال هستند، فقط صوتی نیستند، به مانند بانک‌ها. می‌توان با استفاده از رمز ورود و اعلام تعداد سهام و دیگر مشخصات از این روش بهره گرفت.

وی در مورد آخرین وضعیت سایت کدال گفت: بعد از ناشران که هم اکنون با استفاده از امضای دیجیتال و سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌کنند، در حال آموزش هفتگی به حسابرسان هستیم تا بعد از دریافت «توکن» به زودی ارتباطات بین سازمان، ناشر و حسابرس در سایت کدال متمرکز شود. به این ترتیب تمام گزارش‌های حسابرسان به محض امضا و به فاصله بسیار اندکی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. این اتفاق رویداد بسیار بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

حسینی افزود: بلافاصله هم بعد از اتمام این مرحله به سمت بازار اولیه خواهیم رفت تا شرکت‌های ثبت شده غیر بورسی نزد سازمان هم اطلاعات خود را از طریق سایت کدال ارائه کنند.

به گفته وی، علاوه بر اینها مذاکراتی با مسوولان سازمان امور مالیاتی شده تا این سازمان هم از طریق کدال با شرکت‌های بورس در ارتباط بوده و ارائه اظهارنامه شرکت‌های بورسی و غیربورسی از این روش صورت گیرد. این طرح مورد استقبال سازمان مالیاتی قرار گرفته و قرار شده بعد از بررسی به تدریج عملیاتی شود. این رویه به برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی هم کمک خواهد کرد.

تصمیم‌ دیگری که مربوط به کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی است در خصوص ارسال و مشاهده مستقیم ۱۰نوع اطلاعات شرکت‌ها است تا از این طریق زمان انتشار اطلاعات و توقف نماد معاملاتی شرکت‌ها به حداقل برسد.

در این خصوص اطلاعیه‌های مربوط به آگهی نوبت اول و دوم دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه؛ فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده شرکت‌ها، زمان تشکیل جلسه هیات‌مدیره درباره افزایش یا کاهش سرمایه، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام، معرفی یا تغییر در ترکیب اعضای هیات‌مدیره، تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده (به جز موضوع افزایش یا کاهش سرمایه)، گزارش فعالیت‌ هیات‌مدیره، زمان‌بندی پرداخت سود سهام و صورت وضعیت سبد سهام (پرتقوی) به طور مستقیم از سوی شرکت‌‌ها ارسال می‌شود و بدون هیچ وقفه‌ای در سایت کدال درج خواهد شد. در آینده هم به تعداد این گونه اطلاعیه‌ها اضافه خواهد شد تا وضعیت نمادهای باز که در ۶ ماهه اول سال ۹۲ درصد و در سال گذشته ۸۲ درصد بود، بهتر از گذشته باشد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه سازمان بورس اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده از اول مهر شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیازی به ارائه پیش‌بینی سود ندارند. دلیل اتخاذ این تصمیم چه بود؟ گفت: چون این دسته شرکت‌ها هر ماه وضعیت پرتفوی (سبد سهام) را به این سازمان می‌دهند، تغییرات سبد سهام در صورت سود و زیان‌شان است که این تصمیم به کاهش تعداد و زمان توقف نمادهای معاملاتی این دسته شرکت‌ها کمک شایانی خواهد کرد.