گروه بورس - معاملات روز گذشته بورس آتی با معامله 8 قرارداد در 4 دفعه و به ارزش 214 میلیون و 278 هزار ریال دنبال شد.

بنابر این گزارش، «فملی» و «وغدیر» آبان‌ماه تنها نمادهای معامله‌شده بورس آتی بودند که سهم «فملی» ۸ قرارداد بود. این در حالی است که هر دو نمادهای معامله‌شده دیروز با کاهش قیمت مواجه شدند. بر این اساس قیمت تسویه «فملی» آبان‌ماه ۲۳۹ ریال کاهش قیمت به مبلغ ۹۲۸۰ ریال و قیمت تسویه «وغدیر» آبان‌ماه با ۱۳۴ ریال کاهش قیمت به ۳۲۳۳ ریال رسید. هر چند در پایان معاملات دیروز ۲۴ تقاضای فروش و ۳۸ تقاضای خرید برای «فملی» آبان باقی ماند؛ اما بیشتر کارشناسان تشکیل صف‌های خرید و فروش را در بورس آتی به دلیل کم بودن تعداد مشتریان و نیز کم عمق بودن بازار آتی قابل‌اتکا نمی‌دانند. این در حالی است که به اعتقاد برخی فعالان بازار این روند طبیعی است و معامله‌گران با تاثیر از بازار سهام و اطلاعات به روز شده اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند تا با نوسان‌گیری به سود مناسب دست یابند. بر این اساس، دیدگاه‌های مختلف منجر به شکل‌گیری تقاضای خرید و فروش در نمادهای مختلف خواهد شد.
بر این اساس، بازار آتی که روز شنبه شاهد معاملات پرتعداد در قراردادهای بانکی بود؛ دیروز را با وجود تقاضای گسترده خرید و فروش، بدون قرارداد معامله شده، سپری کردند. در همین حال، قراردادهای فولاد آبان‌، دی و اسفند نیز به ترتیب 16، 10 و 10 تقاضای خرید و «فملی» اسفندماه 36 تقاضای خرید داشتند که منجر به تغییر قیمت‌های تسویه در برخی نمادها شد.
به نظر می‌رسد بازار آتی به زمان کافی نیاز دارد تا با رسیدن به شرایط بهتر و حضور معامله‌گران پرتعدادتر به بازاری کارآتر برای فعالیت بیشتر معامله‌گران تبدیل شود.