گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را به تبعیت از بورس اوراق بهادار، در حالت نامناسب سپری کرد و سهام بیشتر شرکت‌های دادوستد شده در این بازار با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

بر این اساس، شرکت‌های بیمه دی، لیزینگ ایرانیان، مرجان‌کار و تجارت الکترونیک پارسیان کاهش قیمت سهام خود را تجربه کردند و هر کدام به ترتیب ۷۷/۲ درصد، ۲۳/۳ درصد، ۵/۴ درصد و ۵۳/۴ درصد کاهش یافتند و تنها سهام کویرتایر با رشد قیمتی معادل ۲۱/۴ درصد مواجه شد و هر سهم این شرکت در پایان معاملات به رقم دو هزار و ۲۷۶ ریال رسید. همچنین در این بازار بیش از یک‌میلیون و ۱۶۳ هزار سهم این شرکت مورد معامله قرار گرفت و ارزش ناشی از این معاملات معادل رقم دو میلیارد و ۶۴۷ میلیون ریال بود.
از سوی دیگر، بازار فرابورس روز گذشته شاهد تشکیل صف فروش برای سهام بیمه دی و تجارت الکترونیک پارسیان بود. در این روز صف فروشی معادل یک میلیون و 600 هزار سهم برای سهام «ودی» تشکیل شد و در نهایت هر سهم این شرکت با 62 ریال کاهش در قیمت دو هزار و 180 ریال
معامله شد. در مقابل صف فروش «رپارس» بسیار ناچیز بود و تنها به ۲۰ هزار سهم رسید. روز گذشته در مجموع ۴ میلیون و ۹۱۶ هزار سهم در بازار فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۱۸ میلیارد و ۲۴۳ میلیون ریال رسید که حدود ۶۲ درصد از این رقم به ارزش معاملات شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تعلق داشت. همچنین ارزش معاملات بیمه دی و لیزینگ ایرانیان در این بازار به ترتیب معادل رقم ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون ریال و ۳۳۷ میلیون ریال بود.
روز گذشته دو شرکت مرجان‌کار و کویرتایر گزارش عملکرد 9 ماهه خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کردند.
آغاز پذیره‌‌نویسی «پارس آریان»
همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از فروش 03/2 میلیارد سهم از پذیره‌نویسی سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان خبر داد و افزود: این پذیره‌نویسی نخستین و بزرگ‌ترین پذیره‌نویسی تاریخ بازار سرمایه کشور بود که از طریق شبکه کارگزاری فرابورس انجام شد.
مصطفی امید قائمی با بیان مطلب فوق افزود: برای نخستین بار یک شرکت سهامی عام پذیره‌نویسی خود را از طریق فرابورس انجام داد که با موفقیت بالایی همراه بود.
وی ادامه داد: در این پذیره‌نویسی 76/2 میلیارد سهم جدید ناشی از سلب حق تقدم سهام در افزایش سرمایه به صورت همزمان در فرابورس و شعب بانک پاسارگاد انجام شد که در روز نخست این پذیره‌نویسی 5 روزه بیش از دو میلیاردو 36 میلیون سهم به ارزش 4153 میلیارد و 849 میلیون ریال در 2192نوبت فروش رفت. مدیرعامل فرابورس افزود: حدود 74 درصد از این پذیره‌نویسی در شبکه کارگزاری فرابورس انجام شد که نشان‌دهنده پتانسیل بالقوه بازار سرمایه برای انجام پذیره‌نویسی‌های جدید است.
وی توضیح داد: این پذیره‌نویسی پس از معاملات فرابورس (ساعت۱۲) تا ساعت ۱۵ در شعب بانک پاسارگاد ادامه دارد و در صورت پایان نیافتن پذیره‌نویسی، از امروز به صورت همزمان در شعب بانک پاسارگاد و شبکه کارگزاری فرابورس با قیمت هر سهم ۲۰۴۰ ریال ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل فرابورس در پایان تاکید کرد: پس از پایان پذیره‌نویسی سهامداران شرکت می‌توانند معاملات سهام این شرکت را از طریق امور سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان انجام دهند، ضمن اینکه تا یک سال آینده سهام این شرکت در فرابورس پذیرش می‌شود و معاملات آن در فرابورس انجام می‌شود.