یک عرضه ناگهانی!

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد اعلام عرضه اولیه سهام پست بانک بود. گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد اعلام عرضه اولیه سهام پست بانک بود.

پس از چند روز خبرهای ضد و نقیض در مورد عرضه سهام پست بانک سرانجام دیروز عرضه ۵ درصد سهام این بانک که کوچک‌ترین بانک کشور است، اعلام شد. انتظار می‌رود بازار با احتیاط با این عرضه برخورد کند امری که ناشی از برخی از ابهامات در مورد این بانک و وضعیت پرسنل و دفاتر نمایندگی این بانک و نحوه تعامل این بانک با مجموعه مخابرات و شرکت پست است.

در همین حال عرضه اولیه پست بانک و همچنین عرضه هفته آینده بیمه پارسیان تاییدکننده خبرهای اولیه در مورد برگزاری نشست‌های مشترکی میان مدیران بورس و مسوولان وزارت اقتصاد برای تقویت بازار سهام است. در بازار دیروز شایعاتی در مورد ارسال درخواست پذیرش همراه اول و همچنین تاکید برخی از مسوولان برای پذیرش سریع این شرکت در بورس منتشر شد. تلاش برای عرضه‌های اولیه دو پتروشیمی پردیس و زاگرس نیز از جمله مواردی است که شنیده‌ها در مورد آن در بازار وجود دارد.

در همین حال بازار دیروز همزمان با اعلام عرضه پست بانک، شاهد بازگشت روحیه معامله‌گران و حرکت قیمتی اکثر نمادهای بازار بود. اکثر کارشناسان، عرضه‌های اولیه را موجب تحریک تقاضا در بازار و زمینه تقویت جریان ورود نقدینگی به بازار می‌دانند. در بازار دیروز همچنین ساعت اولیه بازار نشان از نبود فروشندگان بزرگ در بازار بود امری که البته به تعادل نسبی بازار در ساعت پایانی بازار کمک کرد. کارشناسان بازار با توجه به پایان برخی از عرضه‌ها در بازار در انتظار تقویت بازار در روزهای پایانی هفته جاری هستند.

در گروه مالی دیروز معامله‌گران شاهد آغاز تاثیرات عرضه سهام بیمه پارسیان بر بازار بودند. رشد قیمت نمادهای بیمه‌ای و تقویت سه نماد بانک پارسیان، پارس توشه و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نشانه‌های تاثیر اعلام جلسه معارفه بیمه پارسیان در عصر روز سه شنبه و عرضه اولیه این شرکت در روز یکشنبه هفته آینده هستند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد آرامش نسبی در اکثر نمادها بودند که این آرامش در نمادهایی نظیر ایران خودرو به رشد قیمتی محدود نیز منجر شد. اما مهمترین تحول در گروه خودرویی اعلام عرضه ۵ درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا توسط سرمایه‌گذاری سایپا بود. این عرضه با اهمیت احتمالا در چارچوب دو سناریو انجام خواهد شد. سناریوی اول این است که نیاز مالی سرمایه‌گذاری سایپا و فشار مالی به این شرکت باعث انتقال این درصد به یک شرکت دیگر در درون گروه سایپا شده است. اما سناریوی دوم نزدیکی اخیر گروه سایپا و ایران خودرو است که در روزهای پیش با دخالت سایپا در معاملات نماد پارسیان همراه شده است سبب خواهد شد با توجه به قطعی شدن معامله ایران خودرو، مجموعه خودرو با حضور بیشتر در نماد رنا کنترل خود بر این شرکت که مالک بخش مهمی از سهام «خودرو» است را افزایش دهد. سهام رنا بعد از قطعی شدن معامله ایران خودرو به «لولای»

پیونددهنده این دو شرکت تبدیل شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی برای برگزاری مجمع سالانه بودند.

در بازار دیروز همچنین خبرهای منتشره نشان از اعلام ممنوعیت افزایش قیمت برخی از کالاها در خلال اجرای طرح تحول دارد. روغن نباتی، شکر، فولاد و سیمان عمده‌ترین اقلام لیست ۲۲ کالایی هستند که افزایش قیمت آنها از سوی دولت ممنوع شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری رو به تعادل بود که در آن شاخص ۸۲/۳۷ واحد افت کرد. ازرش معاملات نیز به ۳/۱۹ میلیارد تومان رسید که ۴/۱۷ درصد آن را معاملات ۸/۳ میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از ۱۹۳ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۳۱ نماد با افت ارزش و ۵۸ نماد با رشد قیمت همراه شدند.