گروه بورس- هدیه لطفی: به دنبال جو نامناسب حاکم بر بورس اوراق بهادار، فرابورس نیز روز گذشته را در شرایط نامطلوبی سپری کرد.

بر این اساس حجم کل معاملات بازار فرابورس دیروز با ۳۰ درصد کاهش نسبت به معاملات روز یکشنبه به رقم سه میلیون و ۱۸۰ هزار سهم رسید.
همچنین در این مقایسه، ارزش کل معاملات نیز 40 درصد کاهش را تجربه کرد و در پایان به رقم 9 میلیارد و 928 میلیون ریال رسید. از سوی دیگر روز گذشته نیمی از شرکت‌های فرابورس با افزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. بر این اساس شرکت‌های کویر تایر، بیمه دی و عمران و توسعه شاهد هرکدام به ترتیب 95/4 درصد، 2/1 درصد و 24 صدم درصد رشد قیمت را تجربه کردند.
این در حالی است که مرجان کار با ۱۸/۴ درصد، تجارت الکترونیک پارسیان با ۵۵/۱ درصد و لیزینگ ایرانیان با ۵۲ صدم درصد افت قیمت مواجه شدند.
در این بازار شرکت عمران و توسعه شاهد با حجم معاملاتی بیش از یک میلیون و 559 هزار سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم شناخته شد. ارزش معاملات «ثعمرا» در بازار دیروز به رقم 4 میلیارد و 526 میلیون ریال بود. همچنین بیمه دی با حجم معاملاتی یک میلیون و 146 هزار سهم، ارزشی معادل دو میلیارد و 521 میلیون ریال کسب کرد.
از سوی دیگر ارزش معاملات سهام تجارت الکترونیک پارسیان در بازار OTC روز گذشته به رقم دو میلیارد و ۴۸۵ میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۲۵۰ هزار و ۷۸۷ سهم «رپارس» در میان سهامداران فرابورسی بود.
همچنین ارزش معاملات کویرتایر و مرجان کار در این بازار بسیار ناچیز بود و هرکدام به ترتیب دو میلیون ریال و 19 میلیون ریال روانه بازار کردند. شایان ذکر است در معاملات دیروز صف خریدی معادل 150 هزار سهم برای سهام «پکویر» تشکیل شد. از سوی دیگر روز گذشته به دلیل رقابت بر خرید سهام «مشانیر»، این عرضه صورت نگرفت. این رقابت تا افزایش قیمت 757 هزار و 672 ریالی هر سهم مشانیر پیش رفت و ادامه رقابت به معاملات امروز موکول شد.
پذیره‌نویسی ۸۳ درصد از سهام «بانک پاسارگاد»
از سوی دیگر در دومین روز پذیره‌نویسی سهام بانک پاسارگاد، 7/2 میلیارد سهم دیگر از سهام این شرکت در بازار فرابورس معامله شد.از ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته، تقاضایی معادل یک میلیارد سهم برای سهام بانک پاسارگاد در بازار سوم فرابورس تشکیل شد که پس از گذشت ساعتی این صف افزایش یافت، به‌طوری که در پایان معاملات به 7/2 میلیارد سهم رسید.
در این راستا در دومین روز معاملات، دو میلیارد و ۷۷۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۵۱ سهم بانک پاسارگاد به ارزش ۵ هزار و ۶۶۴ میلیارد و ۱۷۳ میلیون ریال پذیره‌نویسی شد.
یادآور می‌شود کل سهام قابل پذیره‌نویسی این بانک، 7/7 میلیارد سهم در نظر گرفته شده است که با احتساب معاملات دیروز تاکنون 83 درصد از این سهام پذیره‌نویسی شده است.
درج اوراق گواهی «سرمایه‌گذاری خاص سعدی شیراز»
از سوی دیگر هیات پذیرش فرابورس با پذیرش و درج اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص سعدی در فهرست نرخ‌های بازار اوراق مشارکت فرابورس موافقت کرد.
اوراق مزبور با نام و در حجم ۳۰ هزار برگه توسط شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به منظور تامین مالی ساخت مجتمع تجاری - تفریحی سعدی شیراز منتشر شده است.
ضمانت این اوراق را شرکت تامین سرمایه نوین برعهده گرفته است. همچنین بازارسازی آن را نیز این شرکت با عاملیت کارگزاری تامین سرمایه نوین در دست دارد.
مبلغ اسمی هر ورقه گواهی نیز ۱۰ میلیون ریال و مبلغ کل اوراق منتشر شده ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
اوراق یاد شده با نرخ سود سالانه 17 درصد و هر 3 ماه یکبار پرداخت می‌شود.