گروه بور س - پنج درصد از سهام شرکت پالایشگاه نفت تبریز برای کشف قیمت در تالار شیشه‌ای با نماد «شبریز» روز شنبه هفته آینده عرضه می‌شود.

در این روز تعداد ۹۷ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۲۷۵ سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت پالایش نفت تبریز متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واگذار می‌شود.
براساس این گزارش، این شرکت به عنوان چهارصد و پنجاه و پنجمین شرکت پذیرفته شده برای نخستین بار پس از پذیرش و درج نام، از طریق بورس اوراق بهادار تهران، فروخته می‌شود.
پالایشگاه نفت تبریز در بخش «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»، گروه و طبقه «ساخت فرآورده های نفتی تصفیه شده» در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول در نماد «شبریز» عرضه خواهد شد.
شناسایی 56 ریال سود برای 6 ماه
شرکت پالایش نفت تبریز گزارش ۶ ماهه را در بازار منتشر کرد.براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «شبریز» پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را مبلغ ۱۵۱ ریال پیش‌بینی کرده است که در دوره مورد گزارش ۵۶ ریال از این رقم را توانست نسبت به بودجه پوشش دهد.
پیش‌بینی فروش امسال این شرکت برابر 30 هزار و 759 میلیارد ریال اعلام شده است که تا نیمه امسال از فروش محصولات خود معادل 14 هزار و 148 میلیارد و 539 میلیون ریال درآمد کسب کرد. سود ناخالص این دوره «شبریز» نیز معادل 674 میلیارد و 989 میلیون ریال بود. برای امسال «شبریز» هزینه مالی پیش‌بینی نکرده است.
پیش‌بینی عملکرد «شبریز» برای سال‌مالی ۸۹ در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۹ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۸ درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۲ درصد کاهش و سود خالص ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
این شرکت اعلام کرده است که مفروضات مبنای پیش‌بینی درآمد فروش فرآورده‌های نفتی و خرید نفت خام براساس میانگین قیمت آنها در 6 ماهه نخست سال‌جاری محاسبه شده است. شرکت در اطلاعات قبلی حسابرسی شده (ارائه شده در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه 89) افشا کرده بود که براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران فقط حصه توزیع شده محصولات شرکت توسط شرکت مزبور به عنوان درآمد قطعی تلقی و حصه محصولات تحویلی به شرکت مزبور که توزیع نشده به عنوان موجودی کالای امانی در حساب‌ها منعکس می‌شود.
همچنین طبق بند ج ماده ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ مصوب مجلس شورای اسلامی، هزینه‌های انتقال، توزیع و فروش پنج فرآورده اصلی تولیدی (در حساب هزینه‌های عمومی اداری و تشکیلاتی شرکت طبقه‌بندی شده است) که به مصرف داخلی می‌رسد در دفاتر شرکت‌های پالایش نفت به حساب هزینه و معادل آن نیز در درآمد (مابه‌التفاوت دریافتی از خزانه دولت) منظور خواهد شد. از این رو در برگیرنده اثر شکلی درآمد و هزینه برای شرکت نیست.هیات‌مدیره «شبریز» در نظر دارد۲۵ درصد از سود خالص سال‌مالی ۸۹ را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
همچنین شرکت اقلام عمده پیش‌بینی خالص درآمد (هزینه)های متفرقه برای سال‌مالی 89 به مبلغ 39 میلیارد و 897 میلیون ریال (معادل 14 سود خالص پیش‌بینی شده و به ازای هر سهم مبلغ 21 ریال) را اعلام نکرده است.
شرکت در اطلاعیه اخیر خود دلایل تغییرات را نسبت به اطلاعیه قبلی به شرح ذیل عنوان کرده است:
1- اثر تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر، تبدیل کاتالیستی و کاهش گرانروی باعث کاهش تولید در سال 1389 نسبت به 1388 شده است.
۲- مبلغ فروش فرآورده‌های نفتی و خرید نفت خام براساس میانگین قیمت آنها در ۶ ماهه نخست محاسبه شده است.
3- هزینه توزیع و فروش به صورت هزینه در بخش هزینه‌های اداری منظور، معادل آن به عنوان درآمد در قیمت‌های فروش براساس قانون بودجه سال 1389 منظور شده است.
۴- بودجه پیش‌بینی شده اولیه براساس نرخ‌های اعلامی جهت تنظیم بودجه سال ۱۳۸۹ محاسبه شده بود که اکنون با توجه به قیمت‌های اعلامی در ۶ ماهه نخست توسط شرکت ملی نفت ایران جهت نفت خام دریافتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت فرآورده‌های تولیدی بودجه پیشنهادی اصلاح می‌شود.