گروه بورس - بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طی هفته منتهی به 12 آبان‌ماه بین منفی 71/1 تا مثبت 50/2 درصد نوسان داشت.

کارشناس مدیریت نظارت‌بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۱۱صدم درصد بود و ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار را کسب کنند.
ایمان مقدسیان افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، دوره یک ماهه منتهی به 12 آبان‌ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازدهی آنها به 07/1 درصد رسید. در همین حال بازدهی متوسط بازار طی این مدت 12/4 درصد منفی بود و در این مدت 16 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند. وی ادامه داد: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه و هفته پیش بیشترین بازده را به دست آورد.
همچنین در دوره یک ساله منتهی به ۱۲ آبان‌ماه صندوق سرمایه‌گذاری پویا با ۷۵/۶۳ درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک تجارت با ۳۷/۵۹ و آگاه با ۵۱/۵۴ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
این کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 238، 206 و 195درصد بازدهی کسب کنند.
وی درخصوص ارزش صندوق سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این تاریخ به مبلغ ۶ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال رسید که بیش از دوهزار و ۳۶۸ میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بنابراین گزارش بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
مقدسیان به ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 71 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.