گروه بورس - 24 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی‌ای افزون بر بازدهی بازار کسب کنند. کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب گفت:

در هفته منتهی به ۲۶ آبان‌ماه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۳۳/۲ تا مثبت ۸۰/۱ درصد در نوسان بود. بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی ۵۱/۰ درصد بود.
ایمان مقدسیان افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 26 آبان‌ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به منفی 56/2 درصد رسید. در همین حال بازدهی متوسط بازار طی این مدت منفی 49/0 درصد بود و 11 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
مقدسیان با اشاره به فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد بزرگ خاطرنشان کرد: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه پیش و صندوق،‌ امین گلوبال در هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند. همچنین در دوره یک ساله منتهی به ۲۶ آبان‌ماه، صندوق سرمایه‌گذاری پویا با ۶۰/۶۳ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه با ۴۹/۶۰ و بانک تجارت با ۹۲/۵۹ درصد بیشترین بازدهی‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
مقدسیان خاطرنشان کرد: تا این تاریخ بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 237، 206 و 198درصد بازدهی کسب کنند. وی درخصوص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تاکید کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 26 آبان‌ماه به 6477 میلیارد ریال رسید که بیش از 2496 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
این کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به ترکیب سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها افزود: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۷۰ درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در همین حال در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را دارا هستند.