گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار آخرین روز هفته گذشته را در شرایطی با رشد ۶۲ واحدی به پایان رساند که تردیدها در مورد تعطیلی روز چهارشنبه و البته امروز بر جو معاملات تاثیر گذاشت. در بازار سهام، نبود بخشی از معامله‌گران حقیقی و البته غیبت پر شمار سرمایه‌گذاران حقوقی و دولتی باعث شد تا بازار سهام تب و تاب لازم را نداشته باشد و نگاه‌ها به امروز باشد. در همین حال تعطیلی روز چهارشنبه و مساله تسویه وجوه بازار سرمایه که با افزایش دوره تسویه به ۴روز رفع و رجوع شده است نیاز به بانکی مستقل را برای بازار سرمایه مجددا پیش روی معامله‌گران قرار داده است. حساسیت‌های بازار سرمایه در تسویه معاملات گوناگون اوراق، سهام، کالا و قراردادهای آتی، لزوم تاسیس یک بانک مستقل را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است، بانکی که بتواند خدمات اختصاصی تسویه وجوه کارگزاران و سرمایه‌گذاران را که میزان قابل‌ملاحظه‌ای نیز است را پوشش دهد. تاسیس این بانک از سوی فعالان بازار با استقبال مواجه شده و بخشی از دارایی‌های راکد گذشته بازار سرمایه را در خدمت این بازار قرار خواهد داد.

در همین حال در درون بازار سرمایه گسترش ابزارهای جدید و افزایش فعالیت‌ها، لزوم تطبیق توانایی مجموعه‌های مختلف بازار سرمایه از جمله سپرده‌گذاری را افزایش داده است. در حال حاضر در ابزارهای جدید، پذیرش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نمونه مناسبی است. این اوراق ماهانه که در پانزدهم هر ماه در فرابورس باید تعریف و مورد معامله قرار گیرد، در حال حاضر ورود آن با تاخیر دو هفته‌ای مواجه شده است. در درون بازار سرمایه همچنین وضعیت رخ داده برای معاملات آتی سهام و عدم استقبال از سیستم دو پاره کنونی نیز نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. وضعیت نامشخص قراردادهای آتی که بخشی از آن در بورس کالا و بخشی در بورس اوراق قرار (با استفاده از نرم‌افزار مستقل و غیر‌فراگیر) در حال معامله است لزوم تغییر در مهندسی این بازار را ایجاد کرده است. پذیرش مستقیم نمادها در سیستم معاملات اوراق بهادار که در حال حاضر امکان ایجاد بازارهای مختلف را دارا است یا مستقل‌سازی بورس اوراق آتی به صورت بورسی مستقل می‌تواند مورد توجه باشد.

در همین حال عدم پذیرش سهام مجموعه‌های سهامی عام بورس از جمله شرکت‌های بورس اوراق بهادار، کالا، فرابورس و سپرده‌گذاری در بورس‌ها سبب شده است در حالی که تلاش برای ورود شرکت‌های مختلف به بورس ادامه داشته باشد، سهامداران شرکت‌های عملیاتی بورس (که عموما سهامداران قدیمی و باسابقه بازار سرمایه هستند) در قالب آگهی‌های روزنامه به دنبال خرید و فروش سهام خود باشند و حتی از خدمات «اوتی سی»های شرکت‌های دست چندمی سهامی عام هم برخوردار نباشند که این امر مشکلات جدی را نیز برای سهامداران شهرستانی ایجاد کرده است. برخی دخالت‌ها در نحوه قیمت‌گذاری سهام سهامداران نیز مشکل جدیدی است که سختی‌های داد و ستد سهام نهادهای اجرایی بورسی را دو چندان کرده است. در همین حال در کنار این شرکت‌ها، بازار مغلمه نامشخص دیگری به نام داد و ستد سهام شرکت‌های کارگزاری که در سال‌های اخیر شمار قابل‌ملاحظه‌ای سهامدار در قالب شرکت‌های جدید با سرمایه بالا را به خود دیده‌اند نیز موضوعی جالب توجه است.

در حالی که مسوولان بازار توصیه‌هایی را برای افزایش کارآیی شرکت‌های کارگزاری مطرح می‌سازند، بن‌بست رخ داده در داد و ستد و افزایش سرمایه شرکت‌ها و نامشخص بودن قیمت‌گذاری‌ها و شرایط معاملات سهام برخی شرکت‌های کارگزاری سبب شده است، در حالی که بازار سرمایه سعی در افزایش سهم خود در اقتصاد کشور دارد، در درون خود با مشکلات خاصی مواجه باشد.

معامله‌گران در هفته جاری در مسائل کلان موثر بر بازار در مسائل سیاسی همچنان با ابهام برگزاری یا عدم برگزاری جلسه با گروه ۱+۵ و مفاد و محل این جلسه مواجه‌اند. این امر سبب خواهد شد تا معامله‌گران همچنان چشم به تحولات سیاسی داشته باشند.

در مسائل اقتصادی معامله‌گران در انتظار اعلام زمان اجرای طرح تحول هستند. خبرگزاری فارس روز گذشته در خبری از قول یک مقام مسوول از احتمال اجرای این طرح در هفته جاری خبر داده است.

این مقام مسوول در گفت‌‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود رییس جمهور روز دوشنبه هفته جاری آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها را اعلام خواهد کرد، افزود: به نظر می‌آید که در طول هفته جاری طرح هدفمندی یارانه‌ها آغاز شود.

به گزارش فارس، شواهد و گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت حامل‌های انرژی تقریبا نهایی شده و تمام گزینه‌های آن آماده شده است.

رییس‌جمهوری قرار بود امروز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی شرکت کند که این مصاحبه به روز دوشنبه موکول شده است. اکثر کارشناسان اهمیت زیادی را برای این مصاحبه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی قائل هستند.

در کنار مسائل اقتصاد داخلی، در صحنه بین‌المللی شرایط همچنان پیچیده و ابهام آمیز است. احتمال فروپاشی منطقه یورو با خروج همزمان ۳کشور آلمان، سوئد و دانمارک، آینده این اتحادیه را با خطر مواجه کرده است. سقوط سنگین ارزش یورو در روزهای گذشته و تشدید بحران در کشورهای پرتغال و ایرلند، ریسک این مجموعه را بالا برده است. در همین حال تزریق سنگین اسکناس‌های دلار از سوی فدرال رزرو، اکثر بازارهای جهانی را با تهدید بروز تورم مواجه کرده است. در نشانه‌ای از بروز نگرانی، چین که در خلال سه ده اخیر اصلاح اقتصادی خود تا کنون بحران اقتصادی را تجربه نکرده، شرایط دشوارتری را در حوزه اقتصادی برقرار کرده است.

بورس شانگهای در اقدامی برای کاهش نوسان‌ها، مارجین قراردادهای آتی فلزات افزایش و دامنه نوسان را کاسته است. براساس تصمیم بورس شانگهای که جز سه بورس عمده معاملات فلزات جهان است، مارجین معاملات طلا، فولاد، آلومینیوم، نفت کوره به ۱۰ درصد، روی و تیرآهن به ۱۲ درصد، میلگرد به ۱۳ درصد و دامنه نوسان به ۶ درصد کاهش یافته است. در بازار جهانی، بهای مس در حد ۸ هزار و ۲۹۰ دلار تثبیت شده است که دلیل این تثبیت، تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به ۳۵۷ هزار تن است. بهای آلومینیوم، روی، سرب در حد دو هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار باقی مانده است. بهای بیلت فولادی نیز به ۵۱۵ دلار در هر تن رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در سایه غیبت بخش عمده‌ای از معامله‌گران، فضای بدون نوسان عمده‌ای را پشت سر گذاشت. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رشد ۶۲ واحدی شاخص بودند.

در بازار روز چهارشنبه تعطیلی بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی کشور سبب شد تا برخی از عرضه‌های عمده به تعویق بیفتد که در این بخش در کنار تعویق عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، عرضه ۵/۱ درصدی سهام سایپا نیز از سوی سرمایه‌گذاری ملی به روز شنبه (امروز) موکول شده است. این عرضه و همچنین عرضه به همراه عرضه ۲/۱۳ درصد سهام سرمایه‌گذاری ملی توسط مدبر در روز نهم آذر ماه در قیمت پایه یک هزار و ۷۴۰ ریال سبب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری ملی در مرکز توجه معامله‌گران قرار گیرد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان شاهد انتشار خبرهایی در مورد عرضه اولیه سهام همراه اول بودند. با توجه به احتمال انجام جلسه معارفه این شرکت در روز یکشنبه، مخابرات ایران نیز مورد توجه معامله‌گران است. در این نماد معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد تصمیم مخابرات برای خرید ۵۱ درصد سهام تالیا هستند. با توجه به پرشدن نامبرینگ پروانه مخابرات در بخش موبایل، خرید تالیا می‌تواند توان مضاعفی به مخابرات ایران برای واگذاری بیشتر اشتراک تلفن همراه بدهد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در این رابطه از ارائه نظر نهایی گروه کارشناسی قیمت‌گذاری پروژه تالیا خبر داد و گفت: تصمیم مخابرات برای احیای تالیا با خرید ۵۱ درصد سهام این شرکت تا دو هفته آینده نهایی می‌شود. داوود زارعیان با بیان اینکه انجام این فرآیند زمان بر است، اضافه کرد: هم اکنون بحث قیمت‌گذاری این شرکت از سوی گروه کارشناسی به اتمام رسیده و این گروه نظر نهایی خود را در این باره به شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است.

پیش از این نائب‌رییس هیات‌‌مدیره شرکت مخابرات ایران تاکید کرده بود که شرکت ارائه‌دهنده سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا به عنوان پیمانکار مخابرات ایران در حال حاضر تنها ۲۰۰ هزار مشترک فعال دارد و این پروژه به ضرر مخابرات ایران است. در نماد مخابرات، مسوولان وزارت ارتباطات همچنین از غیر‌قانونی بودن قطع تمامی خطوط ارتباطی مشتریان به ازای بدهی یک خط مخابراتی خبر داده‌اند.

در صورت برگزاری جلسه معارفه همراه اول در روز یکشنبه، بازار ابتدای هفته آینده شاهد عرضه پنج درصد سهام همراه اول خواهد بود.

در بازار سهام در گروه تصفیه نفت معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازگشایی نماد نفت بهران پس از تعدیل سود تا سطح دو هزار و ۶۰۷ ریال بودند که به جهش ۵/۲۴ درصدی سهام این شرکت منجر شد. در این گروه شرایط مناسب پالایشگاه تبریز سبب شده است تا مسوولان خصوصی‌سازی برای عرضه اولیه پالایشگاه شازند در چند هفته آینده تلاش جدی کنند.

در این گروه نفت پارس نیز پس از انتقال بخشی از سهام این شرکت توسط شرکت انگلیسی شل با صف خرید همراه شده است.

در گروه خودرویی برخی شنیده‌ها حکایت از احتمال فروش سهام واگن پارس توسط گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو دارد، این شرکت با زیان انباشته مواجه است.

در گروه مالی معامله‌گران همچنان با صف‌های خرید سنگین در دو نماد تازه وارد بیمه پارسیان و پست بانک مواجه‌اند. در این گروه بانک پارسیان پس از عبور از مرز سه هزار ریال با معاملات متعادلی همراه شد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی انتشار خبرهایی در مورد پوشش ۷۲۰ ریالی غدیر در سال مالی منتهی به آذر ماه امسال و احتمال اعلام ۸۰۰ ریال برای سال مالی بعد، سبب تشکیل صف خرید برای این نماد شده است. سرمایه‌گذاری غدیر در هفته گذشته شاهد حضور موفق بین‌المللی توسعه ساختمان در ترکیب موسسان بانک گردشگری بود. بانک گردشگری پس از پذیره‌نویسی به زودی معاملات خود را در فرابورس از سر خواهد گرفت.

در گروه سرمایه‌گذاری معامله‌گران با معامله درون گروهی مجموعه بهمن در نماد اعتبار ایران مواجه بودند.

در گروه معدنی - فلزی معامله‌گران همچنان با شرایط نامشخص تعیین عوارض صادرات سنگ‌آهن و کاهش قیمت نمادهای وابسته به این گروه روبه‌رو هستند.

بازار روز چهارشنبه در مجموع شاهد معامله ۲۷ میلیارد تومان سهام بود که ۶/۱۴ درصد آن را مخابرات تشکیل داد. از ۱۹۱ نمادی که در این روز به روی تابلو رفت ۱۰۹ نماد با کاهش قیمت و ۷۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند. با ثبت این کارنامه در کل هفته شاخص بورس ۲۶۸ واحد رشد کرد و شاخص بازده نقدی قیمت یک هزار و ۹۱ واحد رشد کرد.