بازگشت بازار به فاز استراحت

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جو آرامی بود که در آن برخی از نمادهای معاملاتی تحت‌تاثیر چند روز رشد قیمتی خود با کاهش اندک مواجه شدند. در بازار دیروز تمایل معامله گران به شناسایی سود در نمادهای اخیرا رشد کرده نظیر مخابرات، فن‌آوران و پارسیان منجر شد. در همین حال بازار نگاهی به عرضه اولیه همراه اول دارد که جلسه معارفه آن عصر روز گذشته برگزار شد. هر چند که در حال حاضر زمان قطعی این عرضه مشخص نیست، اما بازار به نقدینگی قابل‌ملاحظه‌ای برای عرضه اولیه این سهم نیاز خواهد داشت. در همین حال بازار با مباحث معامله‌گران در مورد قیمت‌گذاری همراه اول نیز مواجه بود. بحث در مورد ارزش و ریسک همراه اول و تاثیرات عرضه آن بر شرکت مادر و کل بازار سرمایه از جمله موضوعات مورد علاقه بازار در چند روز آینده است.

در بازار دیروز معامله گران در کنار وضعیت نماد مخابرات که کاهش اندک قیمتی را تجربه کرد، شاهد دو معامله عمده در روی تابلو بودند. انتقال سهام بانک پارسیان به میزان ۷۲ میلیون سهم در درصد مثبت که احتمالا توسط سرمایه‌گذاری سایپا به مجموعه سمند انجام شد به همراه آخرین قسمت از انتقال نزدیک به ۱۰۰ میلیون سهم سایپا که توسط سرمایه‌گذاری سپه به مجموعه سایپا منتقل شد، معاملاتی بودند که نظر کارشناسان را به خود جلب کردند.

در این میان انتقال سهام سایپا از سرمایه‌گذاری سپه به مجموعه سایپا عملا پرونده معامله سهام سایپا میان گروه بهمن و سرمایه‌گذاری سایپا را بدون معامله سه درصد باقیمانده خاتمه می‌دهد. با این برداشت دیروز سرمایه‌گذاری ملی به صف فروش فرو رفت، اما نزدیکی معامله عمده این شرکت به همراه تمایل سهامداران عمده به افزایش سهام خود در سرمایه‌گذاری ملی باعث شد این صف فروش جمع آوری شود تا عملا بیش از ۱۰ میلیون سهم ونیکی مورد معامله قرار گیرد.

در همین حال در نماد بانک پارسیان تلاش گروه ایران خودرو برای دور شدن از احتمال از دست دادن کرسی مدیریتی خود در بانک پارسیان سبب شده است با توجه به نزدیکی برگزاری مجمع فوق‌العاده این شرکت، حساسیت‌های معاملات آتی پارسیان را افزایش دهد.

در گروه تجهیزاتی‌ها دیروز بازار با شایعات متعددی در مورد عرضه بلوک مدیریتی حفاری شمال در روز سه شنبه همراه بود. در نماد حفاری شمال معامله گران در انتظار سرنوشت عرضه عمده شرکت حفاری شمال هستند. حفاری شمال سابقه معاملات متعددی را در روی تابلو دارد که هیچ یک به سرانجام نرسید.

در گروه تجهیزات برقی نیز نماد کارخانجات مخابراتی ایران برای کاهش سود و اعلام زیان متوقف شد. این امر در شرایطی است که مدیر بازاریابی این شرکت از توقف خط تولید گوشی‌های همراه این شرکت خبر داده بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با افزایش محسوس عرضه‌ها بود که در آن شاخص کل ۹۶/۲۳ واحد افت کرد و به ۱۸ هزار و ۴۰۴ واحد رسید. همچنین ۷/۵۷ میلیارد تومان سهام در بازار معامله شد که ۶/۴۳ درصد آن را معامله بلوک پارسیان تشکیل داد. از ۱۹۴ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۲ نماد با کاهش ارزش و ۸۰ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.