گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته شاهد رشد 50 درصدی ارزش و حجم کل معاملات بود.

در این روز ارزش کل معاملات با ۵۰ درصد افزایش نسبت به معاملات روز شنبه به رقم ۲۰ میلیارد و ۱۶۵ میلیون ریال رسید.
حجم کل معاملات نیز چنین رشدی را تجربه کرد و در مجموع 6 میلیون و 305 هزار سهم در میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد.
در این بازار سه نماد مرجان‌کار، عمران و توسعه شاهد و گواهی تسهیلات بانک مسکن با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند. این در حالی است که لیزینگ ایرانیان، بیمه دی و تجارت الکترونیک پارسیان افت قیمت سهام را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین شرکت کویر روز گذشته را بدون تغییر نرخ سپری کرد و در همان قیمت دو هزار و 596 ریال معامله شد. این شرکت با حجم معاملاتی سه میلیون سهمی، ارزشی معادل 7 میلیارد و 800 میلیون ریال کسب کرد و به عنوان با ارزش‌ترین و پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.
گواهی تسهیلات بانک مسکن و بیمه دی نیز هر کدام به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند، به طوری که ارزش معاملات هر کدام به رقم ۴ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال و ۴ میلیارد و ۲۴۷ میلیون ریال رسید.
از سوی دیگر یک میلیون و 33 هزار سهم «وایران» به قیمت هر سهم یک هزار و 724 ریال معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم یک میلیارد و 780 میلیون ریال رسید.
همچنین ارزش معاملات «رپارس» در این بازار معادل رقم یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون ریال بود.
روز گذشته گواهی‌های سپرده بانک کشاورزی و سعدی نیز شاهد معامله اوراق خود در بازار اوراق مشارکت فرابورس بودند.
در این روز، ۱۵ هزار و ۲۱۰ برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال و تعداد ۳۰ برگه اوراق سعدی به ارزش ۳۰ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.
در ادامه رقابت روز شنبه بر سر بلوک شرکت دیزل سنگین ایران، سرانجام این بلوک روز گذشته به فروش رفت.
در بازار دیروز بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت دیزل سنگین ایران به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط طبق شرایط اعلامی، به قیمت هر سهم ۸۶۲ ریال عرضه شد و در همان قیمت به فروش رفت.




اعلام پیش‌بینی سود سال جدید «کمرجان»
از سوی دیگر شرکت مرجان‌کار پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی جدید به بازار ارائه کرد. بر این اساس شرکت مرجان‌کار پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه 90 با سرمایه 20 میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ 823 ریال اعلام کرده است.
همچنین شرکت پیش‌بینی سود سال‌مالی ۸۹ را با ۹ ریال افزایش مبلغ ۷۹۹ ریال در نظر گرفته است.
«کمرجان» دلیل افزایش مزبور را فروش محصولات انبار شده، بهبود شرایط فروش و رونق بازار عنوان کرده است.
از سوی دیگر پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۹۰ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۱۰ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۷ درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۰ درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات سه درصد افزایش نشان می‌دهد که شرکت دلایل اصلی تغییرات را افزایش نرخ فروش ناشی از بهبود بازار فروش و افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم اعلام کرده است.