سنا - یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره قانون جدید بازار گفت: قانون جدید بورس، بازار سرمایه را با تحولات جدی روبه‌رو کرده است. علیرضا عسگری مارانی با بیان این مطلب گفت: در طول سال‌های اخیر بازار سرمایه ایران به واسطه رویدادهای متفاوت دچار دگرگونی شده و تصویب قانون جدید بورس و اوراق بهادار آن را با تحولات جدی روبه‌رو کرده است.

وی افزود: هر چند قانون کنونی نیازمند برخی اصلاحات است، اما متولیان امر در زمینه اجرای قانون جدید به خوبی عمل کرده و کوشیده‌اند تا بدون وقفه آن را عملیاتی کنند.

مارانی با بیان اینکه در قانون جدید بازار سرمایه تمام نیازهای بازار دیده شده است، گفت: در این قانون تمام مصوبات و پیش‌بینی‌های لازم که مورد نیاز است، صورت گرفته و تاکنون نیز اجرای آن به خوبی پیش رفته است. اگر این امر رخ نمی‌داد بازار سرمایه ایران از سایر کشورهای دنیا عقب می‌افتاد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران تصریح کرد: بازار سرمایه ایران هنوز فاصله قابل‌توجهی با بورس‌های دنیا دارد که می‌توان با اصلاح برخی موارد این فاصله را کم کرد.

مارانی گفت: با اصلاح برخی مفاد قانون کنونی یک قانون کامل و جامع حاصل می‌شود که در کنار این قانون و با وجود نظارت دقیق بورس و نهاد‌های مربوطه می‌توان به ارتقا و رشد بازار سرمایه کمک کرد که قطعا با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه برخی از این اصلاحات صورت می‌گیرد.

حرکت به سمت اقتصاد آزاد با اجرای قانون جدید

همچنین یک حسابرس معتمد بورس در این باره گفت: قانون جدید بازار سرمایه بر اساس چارچوب یک بازار سرمایه توسعه‌ای شکل گرفت، اما هم اکنون با وجود کارهای بسیاری که انجام شده، در ابتدای راه خود قرار دارد.

هوشنگ خستویی در خصوص تصویب قانون جدید بازار سرمایه گفت: قانون جدید بازار سرمایه از آنجایی که موجب ایجاد نظم و ترتیب در بازار شد، بسیار اهمیت داشت و به عبارتی تصویب آن نیاز ضروری این بازار بود.

وی افزود: تصویب این قانون از این جهت که در حوزه بورس عملیاتی شود و شفافیت را در این بازار افزایش دهد، بسیار قابل توجه بود و تجربه ۵ سال اجرای آن نشان می‌دهد که در حوزه بازار سرمایه بسیار مطلوب عمل شده است.

عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره گفت: به منظور اجرای بهتر این قانون باید زیرساخت‌های مورد نیاز در سایر عرصه‌ها ایجاد شود تا همراه با آن شفاف سازی به سطح بالاتری برسد، زیرا اگر این قانون به همین منوال و به درستی اجرا شود بازار به سمت اقتصاد آزاد حرکت می‌کند.

به گفته خستویی این قانون باید سبب شود تا بورس از سمت دولتی بودن در گذشته به سمت آزاد حرکت کند؛ چراکه ماهیت بازار سرمایه در صورت دولتی بودن با مفهوم اقتصاد آزاد مغایرت دارد.