گروه بورس - پیش‌بینی سود ۱۰۵ ریالی شرکت هپکو به زیان ۹۸ ریالی برای هر سهم تبدیل شد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، هپکو در حالی برای هر سهم امسال مبلغ ۹۸ ریال زیان پیش‌بینی کرده که تا پایان دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه برای هر سهم مبلغ ۲۰۲ ریال زیان کنار گذاشته است. بر این اساس پیش‌بینی زیان خالص امسال هپکو در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل معادل ۳۸ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال افزایش نشان می‌دهد. عمده عوامل تعدیل منفی سود هر سهم پیش‌بینی اصلاحی هپکو نسبت به پیش‌بینی مصوب سال‌جاری شامل موارد زیر است:

۱- کاهش در تعداد فروش و تغییر در ترکیب محصولات که به دلیل کاهش در تعداد تولید پیش‌بینی شده به وقوع پیوسته است که این امر نیز به لحاظ وجود موانع در واردات قطعات ckd و ماشین‌آلات و همچنین رکود سطح تقاضای بازار است.

۲- کاهش در فروش، موجب کاهش در بهای تمام شده و سود ناخالص شده است.

۳- درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها که عمده آن مربوط به شرکت هپکو اراک است به میزان ۵۵ درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که وظیفه تولید محصولات به عهده شرکت هپکو اراک است و با کاهش فروش، سودآوری شرکت مذکور نیز کاهش می‌یابد.

۴- هزینه‌های فروش، اداری و عمومی به میزان ناچیزی در حدود ۳ درصد کاهش یافته است.

۵- خالص سایر هزینه‌های عملیاتی به میزان ۳۹ درصد کاهش یافته که عمده آن به دلیل کاهش در تسعیر زیان ارزی ناشی از کاهش واردات به وقوع پیوسته است. همین طور کاهش در هزینه‌های دوره گارانتی محصولات که آن هم به دلیل کاهش در فروش است.

۶- با توجه به کاهش فروش و پایین آمدن قدرت نقدینگی و از سوی دیگر کند بودن وصول مطالبات از مشتریان، باعث افزایش هزینه‌های مالی به میزان ۱۱ درصد نسبت به پیش‌بینی شده است.

لازم به ذکر است به دلیل هزینه‌های مالی بالای شرکت در سال‌جاری سود عملیاتی به میزان ۲۴۱ میلیارد ریال و خالص سایر درآمدهای غیر‌عملیاتی به میزان ۳۰ میلیارد ریال کاملا صرف پرداخت هزینه‌های مالی ۳۱۰ میلیارد ریالی شرکت شده و حاصل آن ۳۹ میلیارد ریال خالص زیان برای سال‌جاری پیش‌بینی شده است.

۷- خالص سایر درآمدهای غیر‌عملیاتی به میزان ۲۱ درصد کاهش یافته که عمده آن به دلیل کاهش فروش اقساطی محصولات بوده است.

کلیه عوامل فوق باعث کاهش ۱۹۴ درصدی در سود ناخالص و خالص شده که منجر به زیان شرکت به میزان ۳۹ میلیارد ریال شده است.