گروه بورس-همایون دارابی: سرمایه‌گذاری ملی ایران روز گذشته با خرید یک بلوک ۵/۱۳ درصدی این شرکت توسط بانک تجارت بار دیگر به مالکیت نظام بانکی درآمد. قدیمی‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار که دارای کد شرکتی یک بورس است روز گذشته شاهد عرضه بلوک ۵/۱۳ درصدی این شرکت توسط سرمایه‌گذاری مدبر بود که این بلوک توسط بانک تجارت خریداری شد تا با کسب این کرسی هیات‌مدیره توسط بانک تجارت، مدیریت این شرکت در اختیار سه نماینده بانکی قرار گیرد. دو بانک سپه و مرکزی ایران هر یک دارای یک کرسی در هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری ملی هستند. در همین حال با عدم حضور بهمن در رقابت خرید سرمایه‌گذاری ملی عملا باید پرونده حضور بهمن در این شرکت را مختومه دانست به ویژه آنکه گروه بهمن یک بار در ابتدای سال‌جاری قرارداد فروش سهام خود در سرمایه‌گذاری ملی را امضا کرد که به دلایلی این معامله صورت نگرفت. انتظار می‌رود در خلال چند ماه آینده تغییرات سهامداری در شرکت سرمایه‌گذاری ملی ادامه پیدا کند.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد سفر رییس‌جمهوری به استان مازندران و همچنین مصاحبه مطبوعاتی رییس‌جمهوری در عصر روز دوشنبه بودند که هیچ‌کدام هنوز با اعلام آغاز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها همراه نشده است. احتمال می‌رود تعطیلی پایان هفته ادارات دولتی و مدارس که از امروز در تهران آغاز می‌شود زمینه‌ای برای اجرای این طرح باشد. هرچند که پس از ۸ ماه از آغاز سال، آگاهی کارشناسان نسبت به ابعاد این طرح هنوز در حد ابتدای سال است.

در بازار دیروز در تحولات موثر بر بازار معامله‌گران شاهد شرایط متعادل در بازارهای جهانی بودند. پس از روزهای پرنوسان در هفته قبل شرایط بازار جهانی اینک آرام گرفته است.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات بلوک مدیریتی حفاری شمال به روی تابلو رفت که بدون خریدار باقی ماند. انتظار می‌رود سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر در مورد این بلوک تصمیم‌گیری کند.

در گروه مالی معامله گران دیروز شاهد عرضه سهام بیمه پارسیان به اندازه حجم مبنا بودند.

در این گروه انتشار اطلاعیه وزارت ارتباطات در مورد مدیرعامل پست بانک بار دیگر این نماد را در مرکز توجه معامله گران قرار داد. به نظر می‌رسد مجموعه وزارت ارتباطات حداکثر تلاش خود را برای عدم اجرای اصل ۴۴ در مورد پست بانک به کار گرفته است.

در گروه خودروسازی دیروز معاون اول رییس‌جمهوری کلنگ احداث کارخانه تولید خودروی سواری سایپا در ساری را به زمین زد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل ۴۲ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به دادوستد بلوک سرمایه گذاری ملی به ۹۰ میلیارد تومان رسید و از ۱۸۸نمادی که به روی تابلو رفتند،۱۱۷ نماد با کاهش قیمت و ۶۰ نماد با رشد ارزش معامله شدند.