گروه بورس - شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر به دلیل عدم‌موجودی کلینکر با کاهش مقداری فروش در سال‌مالی ۹۰ مواجه است. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «ساربیل» پیش‌بینی فروش سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۰ را از نظر مقدار یکصد هزار تن کمتر از سال قبل اعلام کرده است. فروش امسال «ساربیل» برابر ۵۴۶ میلیارد و ۱۴ میلیون ریال برای سال‌مالی ۹۰ پیش‌بینی شده است.

همچنین پیش‌بینی درآمد هر سهم «ساربیل» برای سال‌مالی ۹۰ نسبت به سال‌مالی جاری ۳۲ درصد کاهش

نشان می‌دهد.

پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۰ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۱۲ درصد کاهش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۶ درصد افزایش و سود عملیاتی ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که شرکت دلایل تغییرات را بیشتر کاهش مقدار تولید و فروش محصول سیمان و حذف محصول آهک با توجه به واگذاری خط تولید آن در سال‌مالی قبل، افزایش هزینه‌های تولیدی و عمومی و کاهش درآمدهای متفرقه ناشی از شناسایی درآمد حاصل از فروش کارخانه آهک آذرشهر در سال‌مالی قبل و عدم‌وجود درآمدی از این بابت در سال‌مالی جاری اعلام کرده است.

«ساربیل» دلایل مغایرت پیش‌بینی سالانه درآمد هر سهم را نسبت به پیش‌بینی قبلی به این صورت عنوان کرده که فروش از نظر مقداری ۱۰۰هزار تن کمتر از سال قبل به دلیل عدم‌موجودی کلینکر و از منظر مبلغ جمعا ۷۰ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال بوده که مبلغ ۵۲ میلیارد ریال بابت کاهش مقداری و مبلغ ۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال بابت عدم‌لحاظ فروش آهک آذرشهر به دلیل فروش کارخانه و مبلغ ۱۱ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ریال بابت نرخ بوده است.

خالص درآمد (هزینه)های متفرقه در سال قبل مربوط به فروش کارخانه آهک آذرشهر ۲۷/۴ میلیارد ریال و درآمد حاصل از توسعه صادرات مبلغ ۵/۵ میلیارد ریال بوده که در سال‌جاری چنین درآمدی موجودیت ندارد و کاهش ۱۰۰ درصدی از این بابت بوده است.

همچنین سود قبل از کسر مالیات جمعا ۱۲۶ میلیارد و ۹۴۱ میلیون ریال کاهش داشته که همان گونه که توضیح داده شد مبلغ ۷۰ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال از بابت کاهش فروش، مبلغ ۳۳ میلیارد و ۴۵۲ میلیون ریال از بابت کاهش خالص درآمد (هزینه)های متفرقه، مبلغ دو میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال از بابت کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و بقیه مبلغ ۱۶ میلیارد و ۸۸ میلیون ریال بابت افزایش هزینه‌های بهای تمام‌شده و عمومی بوده است.