گروه بورس - در معاملات آتی روز گذشته «فملی» با معامله 37 قرارداد صدرنشین بود.

به گزارش خبرنگار ما دیروز ۳۸ قرارداد در سه نماد به ارزش یک میلیارد و ۶۲ میلیون و ۲۹۱ هزار ریال معامله شد.
بازار آتی دیروز همزمان با مثبت شدن بازار نقدی شاهد جو مثبتی بود که در آن تمامی نمادها با افزایش قیمت مواجه شدند.
بنابراین گزارش همزمان با افزایش قیمت جهانی مس و رشد بی‌سابقه تا سطح ۹ هزار دلار، قراردادهای آتی «فملی» نیز بار دیگر با استقبال معامله‌گران این بازار مواجه شد.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با به تعویق افتادن عرضه همراه اول، بازار آتی نیز به «اخابر» کم توجه شده است.
بر اساس این گزارش در بازار دیروز ۱۲ قرارداد «فملی» دی‌ماه و ۲۵ قرارداد «فملی» اسفندماه معامله شد.
قیمت‌های تسویه این دو نماد به ترتیب با 349 ریال و 170 ریال افزایش قیمت به هشت هزار و 980 ریال و 9 هزار و 488 ریال رسید.
معامله یک قرارداد از «وکار» اسفندماه نیز رشد ۲۵ ریالی این نماد را رقم زد که در آن قیمت تسویه قرارداد «وکار» به چهار هزار و ۴۰۰ ریال رسید.
حجم معاملات آتی سهام، با گذشت زمان افزایش می‌یابد
همچنین معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس درخصوص وضعیت بازار آتی گفت: با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار طی چهار ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شود که به زودی شاهد افزایش حجم معاملات در بازار معاملات آتی سهام باشیم.
علی سنگینیان با اشاره به اینکه اگر حجم معاملات در این بازار به حد قابل‌توجهی برسد، می‌تواند به افزایش نقدشوندگی و رشد حجم معاملات بازار نقدی کمک کند، افزود: جدا از اینکه بازار آتی سهام، خود یک بازار است که فرصت کسب سود و پوشش ریسک را فراهم می‌کند، به افزایش حجم معاملات در بازار نقدی هم کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: بازار نقدی ریسک‌های خاص خود را دارد، اما ترکیب و سرمایه‌گذاری همزمان در دو بازار نقد و آتی، ریسک بازار نقدی را پوشش می‌دهد.
معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار ادامه داد: از سوی دیگر، بازار آتی سهام با ایجاد فرصت جدید، سرمایه‌گذاران را به بازار دعوت می‌کند و در کنار آن، به عنوان یک اثر جانبی، روی حجم معاملات بازار نقدی اثر می‌گذارد.
سنگینیان خاطرنشان کرد: با این شرایط پیش‌بینی می‌شود، با گذشت زمان و افزایش حجم معاملات آتی، شاهد اثرات مثبت بازار آتی سهام بر بازار نقد باشیم.
وی ابراز داشت: برای توسعه بازار آتی سهام باید دسترسی به این بازار را افزایش داد که در این راه تلاش‌هایی هم انجام شده تا همه کارگزاران بتوانند از دفاتر خود و تالارهای منطقه‌ای به بازار آتی سهام دسترسی داشته باشند.
وی افزود: در این زمینه اقدامات لازم انجام شده و در آینده‌ای نزدیک دسترسی به بازار معاملات آتی سهام گسترش می‌یابد.
سنگینیان با تاکید بر اینکه بازار آتی به مدت زمان بیشتری برای یافتن جایگاه خود نیاز دارد، یادآور شد: ابزار معاملات آتی سهام در میان سایر ابزارهای مشتقه تعریف شده، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و بر این اساس، سرمایه‌گذاران و کارگزاران برای آشنایی کامل با این ابزار نیازمند فرصت بیشتری هستند.
معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگ سازی که در این حوزه انجام می‌شود، به شناخت بیشتر این بازار کمک می‌کند. البته تلاش می‌کنیم تا محصولات این بازار را هم گسترش دهیم. برای مثال معاملات روی فیوچرز شاخص یکی از موارد در دستورکار است که چندی پیش ساختار آن را به سازمان ارسال کردیم و ایجاد آن می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کند.