گروه بورس - هدیه لطفی: در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته تحرکات زیادی در بازار فرابورس به چشم خورد که انتظار می‌رفت این نوسانات بازار را از حالت تعادلی خارج کند؛ اما در دقایق پایانی معاملات این شرایط به حالت اولیه بازگشت و بازار موج تعادل خود را از سر گرفت. به گفته کارشناسان این حالت تعادلی تا ورود شرکت‌های جدید به فرابورس تداوم داشته و در این صورت از بین خواهد رفت.

در معاملات دیروز صف فروشی برای گواهی تسهیلات بانک مسکن در هر دو دوره مهر و آبان‌ماه تشکیل شد که در جریان معاملات صف‌های یادشده جمع‌آوری شد. در نتیجه به دنبال تشکیل صف‌های فروش مزبور، گواهی تسهیلات بانک مسکن مهرماه به میزان ۳۵ هزار و ۵۶۶ ریال و آبان‌ماه به میزان ۳۴ هزار و ۶۸۸ ریال افت قیمت را تجربه کردند.

از سوی دیگر، در ابتدای معاملات روز گذشته صف خریدی برای سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در قیمت ۱۰ هزار و ۷۸۰ ریال تشکیل شد که در پایان معاملات صف یادشده نیز عرضه شد و به این ترتیب بازار حالت تعادلی روزهای گذشته را در پیش گرفت.

در این روز شرکت‌های عمران و توسعه شاهد و لیزینگ ایرانیان هر کدام به ترتیب ۱۸ صدم و ۷۷ صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که نمادهای مرجان‌کار، تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه دی با رشد قیمت مواجه شدند. شرکت کویرتایر نیز همچون روز دوشنبه، غایب بازار بود.

جلسه معارفه «سیمان سبزوار»

از سوی دیگر، روز گذشته مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار تاریخ دقیق برگزاری جلسه معارفه این شرکت را به منظور ورود به بازار فرابورس اعلام کرد.به گزارش خبرنگار ما، سیداحمد کرابی با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت سیمان سبزوار گفت: این شرکت در سال گذشته به میزان ۹۰۰ هزار تن انواع سیمان تولید کرده که فروش شرکت نیز در این دوره به همین مقدار بوده است. در نتیجه وضعیت سودآوری مناسبی را در سال مالی گذشته تجربه کرده است.

وی در ادامه افزود: با ورود سیمان سبزوار به بازار فرابورس نه تنها وضعیت مطلوب سال گذشته حفظ خواهد شد، بلکه تعهدات بیشتر در سطح جامعه ایجاد خواهد شد و با ورود سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی جدید به شرکت، شرایط سودآوری بیشتری در پیش خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار در پایان به جلسه معارفه این شرکت به منظور ورود به فرابورس اشاره کرد و گفت: این جلسه در روز یکشنبه ۲۱ آذرماه سال‌جاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان گسترش برگزار می‌شود.

اولین شرکت بدون عرضه اولیه

از سوی دیگر، مدیر پذیرش شرکت فرابورس نیز با اشاره به جلسه معارفه سیمان سبزوار گفت: به دلیل نبود سهامدار بیش از یک درصدی در این شرکت و برخورداری از بیش از ۴۰ هزار سهامدار، این شرکت سیمانی عرضه اولیه‌ای ندارد. مهدی علم‌الهدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برنامه درج نام شرکت سیمان سبزوار در فرابورس اظهار داشت: این شرکت از جمله موارد استثنایی و نماد بخش خصوصی و مشارکت اقتصادی مردمی است؛ چراکه اکثر مردم سبزوار با همکاری و سرمایه‌گذاری دسته جمعی در تاسیس و بهره برداری آن نقش اصلی داشته و تاکنون چنین مشارکتی در راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام دیده نشده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل و طبق مصوبه هیات پذیرش، به علت نبود سهامدار بیش از یک درصدی و حضور بیش از ۴۰ هزار سهامدار حقیقی، سیمان سبزوار بعد از درج نام در فرابورس عرضه اولیه‌ای نخواهد داشت، بلکه آن میزان از سهامی که نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سپرده شده، قابلیت داد و ستد را دارا است. باقی سهام هم بعد از سپرده‌گذاری قابل‌معامله خواهد شد.

علم‌الهدی با بیان اینکه مشاور پذیرش و کارگزار سیمان سبزوار شرکت کارگزاری آگاه است، ادامه داد: بعد از برگزاری جلسه معارفه و درج نام این شرکت که نخستین شرکت سیمانی حاضر در فرابورس محسوب می‌شود، زمینه معامله سهام آن فراهم می‌شود.