گروه بورس - هدیه لطفی: مدیر بازار فرابورس روز گذشته از پذیره‌نویسی نخستین بانک مجازی ایران به همت بخش خصوصی خبر داد.

حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود: بانک الکترونیکی آرین (سهامی عام در شرف تاسیس) تعداد ۲۸۰ میلیون سهام در دست انتشار خود را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران و همزمان از طریق شعب بانک کارآفرین مورد پذیره‌نویسی عمومی قرار می‌دهد.
به گفته وی بانک الکترونیکی آرین به ارائه کلیه عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات جدید کشور با استفاده از ابزارهای نوین الکترونیکی می‌پردازد.
محمد تبار تصریح کرد: سرمایه اولیه شرکت ۷۰۰ میلیارد ریال، منقسم به ۷۰۰ میلیون سهم عادی یک هزار ریالی است که موسسان ۴۲۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ درصد مبلغ تعهد شده را به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت نقدی واریز کرده‌اند و ۲۸۰ میلیارد ریال آن معادل۴۰ درصد را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و شعب بانک کارآفرین پذیره‌نویسی می‌کنند.
مدیر بازار فرابورس قیمت هر سهم در این پذیره‌نویسی را یک هزار ریال عنوان کرد و افزود: این پذیره‌نویسی از روز یکشنبه 5 دی الی روز یکشنبه 12 دی ماه به مدت 7 روز کاری صورت می‌گیرد و در هر زمانی که سقف سرمایه تعیین شده قبل از انقضای مهلت پذیره‌نویسی تکمیل شود، عملیات پذیره نویسی متوقف می‌شود.
وی ادامه داد: کلیه هزینه‌های پذیره‌نویسی بر عهده ناشر است و خریداران تنها سهم را به قیمت اسمی هزار ریال خریداری می‌کنند.
محمد تبار در خصوص اینکه اگر با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای پذیره‌نویسی، چنانچه تمامی سهام عرضه شده پذیره‌نویسی نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ توضیح داد: در این صورت با موافقت سازمان بورس اوراق بهادار، زمان پذیره‌نویسی تمدید خواهد شد و در صورت عدم تکمیل پذیره‌نویسی در مهلت تعیین شده، متعهد پذیره‌نویس (شرکت تامین سرمایه امین) اقدام به خرید باقی‌مانده
سهام می‌کند.
آغاز سرما در فرابورس
از سوی دیگر بازار فرابورس اولین روز دی ماه را برخلاف زمستانی گرم، با سردی آغاز کرد.
شروع زمستان در این بازار با کاهش حجم و ارزش معاملات همراه بود، به طوری که دیروز 9 میلیون و 188 هزار سهم در این بازار معامله شد و ارزش کل معاملات با 75 درصد افت نسبت به روز سه‌شنبه به رقم 283 میلیارد و 660 میلیون ریال رسید که مطابق معاملات روزهای اخیر حدود 97 درصد از این رقم به ارزش معاملات همراه اول تعلق داشت.
در این روز نماد معاملاتی «همراه» با حجم ۷ میلیون و ۱۹۸ هزار سهم، ارزشی معادل ۲۷۶ میلیارد ریال روانه بازار کرد و به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم شناخته شد. همچنین هر سهم این شرکت در سومین روز معاملاتی خود، افت قیمتی معادل ۲۶/۱ درصد را تجربه کرد و به نرخ ۳۸ هزار و ۳۳۱ ریال رسید.
براساس این گزارش بازار فرابورس در روز گذشته معامله سهام شرکت‌های کویرتایر، لیزینگ ایران، عمران و توسعه شاهد، بیمه دی و مرجان‌کار و سه گواهی تسهیلات مسکن در دوره‌های مهر، آبان و آذرماه را در خود جای داد.
گواهی تسهیلات مسکن آذرماه که روز گذشته اولین روز کاری خود را در این بازار آغاز کرده بود، شاهد افزایش یک هزار و ۸۲۵ ریالی هر سهم بود و ۲۰۶ برگه از این گواهی به ارزش ۱۵۹ میلیون ریال دادوستد شد.
این در حالی است که گواهی‌های تسهیلات مسکن مهر و آبان ماه هر کدام به ترتیب 25/1 درصد و 86 صدم درصد کاهش را شاهد بودند.
همچنین نمادهای «دی» و «کمرجان» نیز هر کدام با ۰۱/۲ درصد و ۵/۴ درصد افت، بازار دیروز را ترک کردند و مابقی شرکت‌های نامبرده با رشد قیمت به کار خود پایان دادند به طوری که هر سهم «پکویر» با ۵ درصد رشد به نرخ دو هزار و ۱۲۶ ریال رسید. نمادهای «وایران» و «ثعمرا» نیز ۵۷/۱ درصد و ۱۵/۱ درصد افزایش نرخ یافتند.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته گواهی‌های سپرده سعدی، مشارکت ایران شرق و بانک کشاورزی شاهد معامله اوراق خود بودند.
بر این اساس گواهی سپرده بانک کشاورزی با حجم ۱۰۰ هزار و ۲۴۰ برگه، ‌ارزشی معادل ۱۰۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال روانه بازار کرد و به عنوان پرمعامله‌ترین سهم در این حوزه شناخته شد.
ارزش معاملاتی گواهی‌های سپرده سعدی و مشارکت ایران شرق نیز به ترتیب به رقم دو میلیارد و 434 میلیون ریال و 5 میلیارد و 50 میلیون ریال رسید.
ادامه رقابت در روز شنبه
از سوی دیگر به دنبال رقابت بر سر بلوک سهام فرابورس، روز گذشته نیز هر سهم این شرکت تا قیمت 5 هزار و 215 ریال افزایش یافت و ادامه رقابت به روز شنبه موکول شد.
یادآور می‌شود در ادامه رقابت روزهای گذشته، دیروز تعداد دو میلیون سهم معادل دو درصد از سهام شرکت فرابورس به صورت یکجا و نقد و به قیمت رقابت شده ۴ هزار و ۸۶۴ ریال عرضه شد که هر سهم این شرکت در رقابت مزبور ۳۵۱ ریال افزایش نرخ یافت و در نتیجه ادامه عرضه به روز شنبه موکول شد.