گروه بورس - 33 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند طی هفته منتهی به 24 آذرماه، بازدهی افزون‌بر بازدهی بازار کسب کنند.

ایمان مقدسیان، کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی از نوسان بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین ۶ صدم درصد منفی تا ۴۲/۲ درصد مثبت طی هفته دوره یادشده خبر داد و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۲۴ آذرماه ۸۹ را در حالی به پایان رساندند که طی ماه گذشته بیشترین بازده آنها به ۹۴/۷ درصد رسید. وی افزود: بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۰۹/۲ درصد بود و ۲۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
مقدسیان یادآور شد: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان در هفته گذشته بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
این کارشناس تصریح کرد: همچنین در دوره یک ساله منتهی به ۲۴ آذرماه ۸۹، صندوق سرمایه‌گذاری پویا با ۴۹/۷۹ درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۹۶/۷۲ و آگاه با ۸۸/۷۲ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
مقدسیان با اشاره به اینکه تا تاریخ 24 آذرماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود، گفت: این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 248، 214 و 211 درصد بازدهی کسب کنند.
وی گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ یادشده بیش از ۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال بود که بیش از دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. مقدسیان با اشاره به این مطلب که بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است، خاطرنشان کرد: پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی افزود: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 69 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.