دنیای اقتصاد- بازار داد و ستد سهام بدون بروز رفتار احساسی هفته آغازین طرح تحول اقتصادی را پشت سرگذاشت تا معامله‌گران در انتظار روند آتی بازار باشند؛ در بازار سرمایه معامله‌گران در هفته گذشته شاهد شروع اجرای طرح تحول بودند که این امر با افزایش برخی از حامل‌های انرژی همراه بود؛ این افزایش قیمت‌ها که کمتر از ارزیابی‌های اولیه معامله‌گران بود، سبب شد تا بازار واکنشی منفی از خود نشان ندهد و شرایط برای رشد بازار مهیا باشد.

جنب پل حافظ
عبور بورس از هفته سخت
گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام بدون بروز رفتار احساسی هفته آغازین طرح تحول اقتصادی را پشت سرگذاشت تا معامله‌گران در انتظار روند آتی بازار باشند.
در بازار سرمایه معامله‌گران در هفته گذشته شاهد شروع اجرای طرح تحول بودند که این امر با افزایش برخی از حامل‌های انرژی همراه بود. این افزایش قیمت‌ها که کمتر از ارزیابی‌های اولیه معامله‌گران بود سبب شد تا بازار واکنشی منفی از خود نشان ندهد. در این فضا انتظار می‌رود عمده تاثیر این قیمت‌ها در پیش‌بینی سود شرکت‌ها در سال آینده باشد و این امر سبب شود تا به‌رغم افزایش نرخ حامل‌های انرژی، گزارش‌های 9 ماهه مثبتی از سوی شرکت‌های بورسی منتشر شود. این امر موجب خواهد شد تا پس از شروع اجرای طرح تحول، شرایط برای رشد بازار مهیا باشد.
در هفته گذشته عرضه همراه اول نیز مساله‌ای مهم بود که بخش عمده‌ای از توجه معامله‌گران را به سوی خود جلب کرد. در این فضا معامله‌گران پس از ۱۰ درصد رشد قیمت سهام این شرکت، تحت‌تاثیر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت مخابرات قرار گرفتند و قیمت سهام با افت تا دو درصد قیمت مواجه شد. در این فضا معامله‌گران حقوقی به خریدهای کنترلی در این نماد پرداختند که در این بخش بانک ملت از طریق شرکت سرمایه‌گذاری معین خردمندان به ۱۳/۱ درصد سهام معادل ۴/۲۳ میلیون سهم دست یافت. با توجه به این خریدها انتظار می‌رود بانک ملت برای کسب امتیاز استفاده از گردش مالی ۷ هزار میلیاردی همراه اول و ۷/۱ هزار میلیارد تومان دارایی جاری این شرکت که نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان آن سپرده بانکی است، خریدهای خود را ادامه دهد. به ویژه آنکه مخابرات اعلام کرده است که تا پایان سال‌جاری نزدیک به ۵/۴ درصد باقی مانده از بلوک ۱۰ درصدی همراه را عرضه می‌کند. در حال حاضر البته نگرانی در مورد آینده مخابرات و همراه اول، تقابل مجلس و مخابرات است که با ارسال پرونده مخابرات به دادگاه و همچنین تهدید مجلس مبنی بر استیضاح وزیر ارتباطات در صورت عدم لغو معامله ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم این شرکت، فضایی خاص را تجربه می‌کند.
در بازار سرمایه معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد انتظار برای برگزاری اجلاس استانبول هستند. هر چند برخی منابع از احتمال تحریم یکجانبه کشورمان تا پیش از برگزاری این نشست خبر داده بودند که انتظار نمی‌رود این تهدید به نتیجه‌ای برسد. در این زمینه با توجه به در پیش بودن تعطیلات آغاز سال نو میلادی، انتظار تحولی در این بخش در کوتاه‌مدت وجود ندارد.
در مسائل اقتصادی، اجرای طرح تحول و گذار از مرحله اول این طرح در هفته‌های آینده سبب خواهد شد تا افزایش نرخ‌ها در کشور رخ دهد که می‌تواند با افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها به افزایش قیمت سهام منجر شود. در این بخش البته بخشی از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پتروشیمی به دلیل سختگیری‌ دولت برای اصلاح قیمت با مشکلاتی مواجه هستند که انتظار می‌رود با توجه به آرامش رخ داده در مسیر اجرای طرح تحول از سختگیری‌ها کاسته شود.
در مسائل اقتصادی نحوه رشد هزینه‌های حمل‌و‌نقل کالاها به خصوص با افزایش شدید بهای گازوئیل از جمله مهم‌ترین مسائلی است که پیش روی بازار سرمایه قرار دارد.
در حوزه اقتصاد بین‌الملل نزدیکی تعطیلی پایان سال میلادی سبب شده است تا از انتظار معامله‌گران برای رشد قیمت‌ها در هفته آینده کاسته شود و انتظار تثبیت قیمت‌ها در نرخهای کنونی وجود دارد. در بخش بهای فلزات بهای مس پس از تلاش ناکام برای رسیدن به بهای ۹ هزار و ۵۰۰ دلار در حد ۹ هزار و ۲۷۷ دلار در هر تن باقی مانده است. بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب در حد دو هزار و ۴۲۱ دلار،۲ هزار و ۲۸۶ دلار و دو هزار و ۴۱۷ دلار در هر تن رقم خورده است. در همین حال بهای بیلت فولادی نیز به ۵۳۳ دلار در هر تن رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل ۸/۴۵ واحد رشد کرد و به ۱۸ هزار و ۳۹۸ واحد رسید.معامله‌گران بازار سرمایه با توجه به آزاد شدن بخش عمده‌ای از نقدینگی محبوس شده در نمادهای همراه اول،پست بانک و پالایشگاه تبریز در حال حاضر با سطح نقدینگی مناسبی همراه هستند که این امر می‌تواند به رشد نمادهای عمده بازار منجر شود.در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد اولین اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی براساس آیین‌نامه جدید معاملات بود. براساس ضوابط جدید در نماد موتوژن که روز چهارشنبه مشمول ضوابط رفع گره‌ها بود ابتدا حراجی در دامنه قیمت ۸ درصدی صورت گرفت و پس از این معامله، دامنه نوسان براساس قیمت ابتدایی تعیین شد که عملا فرصت افت را تا ۱۲ درصد فراهم کرد، اما این امر رخ نداد و سهم در ۴ درصد منفی نسبت به روز قبل با صف خرید همراه شد. در گروه بانکی، بانک پارسیان در انتظار عرضه ۷ میلیون حق تقدم استفاده نشده این بانک است. با توجه به رقابت‌های موجود میان سهامداران این بانک تنها تعداد اندکی از حق‌های این بانک به صورت استفاده نشده باقی مانده است. در این گروه با تغییر مدیرعامل پست بانک ادامه عرضه سهام پست بانک به سال ۹۳ موکول شده است. در گروه تجهیزات، پرداخت خسارت حفاری شمال از سوی شرکت‌های بیمه‌ای سبب شده است تا حفاری شمال با احتمال ۵/۱۳ درصد تعدیل مثبت از محل بازگشت ذخیره انفجار دکل مواجه باشد. انتظار می‌رود این کار سود حفاری را از ۳۰۵ ریال به ۳۴۷ افزایش دهد.
در گروه واسطه‌گری مالی روز چهارشنبه نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی برای اعلام تعدیل ناشی از فروش پتروشیمی فارابی متوقف شد.
در گروه خودرویی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو براساس خبرهای منتشره واگن پارس را به فروش رسانده است. در این گروه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: خودروسازانی که به تعهدات خود برای نصب کامل تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل به طور کامل عمل کرده باشند، از دهه فجر امسال می‌توانند محصولات خود را با سال ساخت ۹۰ واگذار کنند.
در گروه پالایش نفت معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی از اتمام سهام قابل واگذاری پالایشگاه تبریز خبر داده است. به گفته عقدایی پالایشگاه تبریز دیگر سهمی برای عرضه ندارد و دیگر سهمی از این شرکت عرضه نمی‌شود.
در گروه پتروشیمی، پتروشیمی فن‌آوران که تا پایان سال گذشته با تولید ۹۲ هزار و ۴۲ تن اسید استیک رکورد ۵ ساله تولید خود را شکسته بود، امسال توانست ظرف مدت هشت ماه از سال این رکورد را ارتقا دهد.
در گروه حمل‌و‌نقل بار دیگر مشکل بدهی شرکت کشتیرانی و وام‌های اخذ شده از سوی این شرکت به خبرهای ضد و نقیض در مورد توقیف یکی از کشتی‌های این شرکت منجر شده است. برخی منابع از درگیری حداقل 10 شناور این شرکت در مشکل بدهی خبر می‌دهند. در همین حال ایالات‌متحده در اقدامی یکجانبه شرکت بیمه معلم، بیمه‌کننده ناوگان کشتیرانی را مشمول تحریم کرده است.
در گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری غدیر اقدام به اعلام ۸۳۵ ریال به عنوان سود سال آینده این شرکت کرد. در این گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز با صف خرید به کار خود در بازار چهارشنبه پایان داد.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن 4/24 میلیارد تومان سهام معامله شد که 12 درصد آن را معامله 5/3 میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از 193 نمادی که به روی تابلو رفتند 93 نماد با کاهش قیمت و 96 نماد با رشد ارزش معامله شدند.
با کارنامه ۴۵ واحدی رشد شاخص، در مجموع شاخص در کل هفته ۱۵ واحد افت کرد و شاخص بازده نقدی و قیمت نیز با افت ۶۳ نماد باعث شد که اولین هفته کاری زمستان با افت بازدهی بازار همراه باشد.