امکان بازپس‌گیری مجوز کارگزاران در صورت نزول رتبه

گروه بورس - دبیرکل کانون کارگزاران از تغییر ضوابط اعطای امتیاز به کارگزاران فعال در بورس خبر داد. میرصانعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به تامین پیشنهادهای کانون کارگزاران در دستورالعمل جدید رتبه‌بندی کارگزاران بورس گفت: این دستورالعمل در حال تصویب در سازمان بورس است.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر تصویب دستورالعمل جدید رتبه‌بندی و تامین پیشنهادهای کانون در این دستورالعمل، ضوابط جدید اعطای امتیازبندی نیز از سوی کانون به سازمان بورس ارائه شده، گفت: در هفته جاری در مورد آن اعلام نظر خواهد شد.

به گفته وی، مشارکت اعضای کانون در عضویت، حضور در کلاس‌های آموزشی، حضور در شورا و میزان فعالیت از جمله معیارهای تعیین‌شده در رتبه‌بندی کارگزاران توسط کانون است.

وی با ذکر این نکته که کانون در این ضوابط جدید در مورد ۱۵ امتیاز متعلق به خود پیشنهادهایی را داده است، گفت: از حدود ۳۰۰ امتیازی که باید کارگزاران از مراجع مختلف بازار سرمایه دریافت‌کنند، ۱۵ امتیاز از سوی کانون ارائه می‌شود که در مورد این ۱۵ امتیاز، کانون ضوابط جدیدی را پیشنهاد کرد که هم جنبه تشویقی دارد و هم جنبه تنبیهی.

میرصانعی در پاسخ به این پرسش که در دستورالعمل جدید آیا امکان ابطال مجوز کارگزاران فاقد رتبه لازم وجود دارد، گفت: این امکان وجود دارد که در گذشته به کارگزاران مجوزهایی اعطا شده باشد، ولی در حاضر آن کارگزاری صلاحیت فعالیت با آن مجوز را ندارد؛ بنابراین براساس رتبه موجود، آن مجوز می‌تواند از آن کارگزاری بازپس گرفته شود. حتی اگر کارگزاری در رتبه ۵ به مدت طولانی بماند، امکان لغو مجوز آن هم وجود دارد که البته لغو مجوز از جمله اختیارات «سازمان» است.

وی در ادامه از برگزاری انتخابات کانون در ۱۹ دی‌ماه خبر داد و گفت: عرضه همراه اول در کنار برخی مشکلات ثبتی موجب شد که انتخابات کانون به نوزدهم ماه‌جاری موکول شود.

روح‌الله میرصانعی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا، در مورد زمان رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: طی دو هفته گذشته تعامل خوبی بین سازمان بورس و کانون کارگزاران برقرار شد و بر اساس آن دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شد.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل نظرات کانون کارگزاران اخذ شده است، خاطرنشان کرد: طبق توافقات به عمل آمده با سازمان بورس، دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران یک ماه بعد از تصویب لازم‌الاجرا است.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل به زودی در هیات‌مدیره سازمان بورس بررسی می‌شود، خاطر نشان کرد: عملیات رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

دبیرکل کانون کارگزاران در مورد رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا نیز گفت: انتظار بر این است که دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران کالایی تا یکی دو ماه آینده نهایی و تصویب شود و متعاقب دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس، رتبه‌بندی کارگزاران کالا نیز انجام ‌شود.

به گفته میرصانعی، احتمالا همزمان با اجرای رتبه‌بندی کارگزاران اوراق بهادار فرآیند رتبه‌بندی کارگزاران کالایی نیز انجام می‌شود.

دبیرکل کانون کارگزاران در مورد تغییرات دستورالعمل جدید رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار نسبت به سال گذشته گفت: این دستورالعمل مانند سال گذشته نیست و تغییرات عمده‌ای با دستورالعمل سال گذشته کرده است.

وی بدون ذکر تغییرات دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس افزود: برخی از این تغییرات توسط کانون کارگزاران اعمال شده است؛ ولی برخی موارد محدود نیز با پافشاری سازمان بورس انجام شده است.