گروه بورس - فرابورس روز گذشته شاهد عرضه سهام نهمین شرکت در این بازار بود. به گزارش خبرنگار ما، دیروز «سبحان‌دارو» به عنوان اولین سهام دارویی در بازار فرابورس در قیمت 1650 تومان کشف قیمت شد تا ارزش بازار فرابورس معادل 1/1 درصد افزایش یابد و به 8827 میلیارد تومان برسد.

در عرضه روز گذشته ۶ میلیون سهم سبحان دارو معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت برای کشف قیمت عرضه شد تا فرابورس شاهد ورود نهمین شرکت به این بازار باشد. اما در عرضه روز گذشته پیغام ناظر برای عرضه این سهام در ساعت ۹ و ۳۸ دقیقه صادر شد. به این ترتیب در ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه اولین تقاضا در قیمت ۳۰۰۰ ریال وارد سیستم شد تا سرانجام پس از رقابت نیم ساعته در ساعت ۱۰ و ۲۷ دقیقه، سهام سبحان‌دارو در قیمت ۱۶۵۰۰ ریال عرضه شد. این در حالی است که بخش عمده بلوک ظرف ۲ تا ۳ دقیقه فروخته شد، اما ۲۵۰ هزار سهم متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از ۳۶ دقیقه در ساعت ۱۱ و ۳ دقیقه معامله شد تا عرضه ۶ میلیون سهمی سبحان‌دارو کامل شود.دیروز همچنین ۲۰۰ هزار سهم دیگر سبحان‌دارو در نماد «سبحان ۴» برای تخصیص به کارکنان شرکت واگذار شد.بر این اساس کل ارزش عرضه دیروز سبحان‌دارو به مبلغ ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید تا ارزش بازار سهام سبحان‌دارو به ۹۹ میلیارد تومان بالغ شود.
بر این اساس با احتساب پیش‌بینی سود 2167 ریالی سبحان‌دارو برای هر سهم امسال، P/E این شرکت 6/7 مرتبه محاسبه می‌شود. عرضه 10 درصدی روز گذشته که از سوی سهامداران عمده سبحان‌دارو صورت گرفت موجب شد، سهم گروه دارویی سبحان به 5/58 درصد و سهام سرمایه‌گذاری البرز به 5/31 درصد در سبحان‌دارو کاهش یابد تا سهامداران عمده بتوانند از فروش این سهام اقدام به تعدیل پیش‌بینی سود امسال خود کنند.
سبحان‌دارو در حالی از امروز معاملات خود را در فرابورس آغاز می‌کند که بدون حجم مبنا و در محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد معامله خواهد شد.
در همین حال مدیر پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص عرضه سبحان‌دارو گفت: عرضه سبحان‌دارو در قیمت مناسبی اتفاق افتاد تا متقاضیان بتوانند خرید مناسبی داشته باشند. شیرازی افزود: حمایت‌های لازم از سهام صورت خواهد گرفت؛ هر چند مطمئنیم که سهام نیاز به حمایت خاصی ندارد. وی همچنین گفت: برنامه سهامدار عمده، عرضه 10 درصدی سهام سبحان‌دارو بوده است و طی روزهای آینده تنها در صورتی که سهم با صف خریدی بالای 20 میلیون مواجه باشد، اقدام به عرضه سهام خواهیم کرد. ارزش بازار سبحان‌دارو با محاسبه قیمت دیروز رتبه ششم را در میان شرکت های فرابورس کسب کرده است. همراه اول همچنان رتبه اول، تجارت الکترونیک پارسیان دوم، لیزینگ ایرانیان سوم، عمران و توسعه شاهد چهارم، بیمه دی پنجم، کویرتایر هفتم، بالاست هشتم و مرجان‌کار نهم شد.
کارگزاران، سهام را عادلانه تقسیم کنند
در همین حال مدیر بازار شرکت فرابورس در گفت‌و‌گو با فارس از کارگزاران خواست نسبت به تخصیص عادلانه سهام اقدام کنند. حسن محمدتبار در برابر این سوال که آیا در عرضه 6 میلیون سهم سبحان دارو برای هر کد سهامداری سهمیه‌بندی هم اعمال می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: خیر، اما از کارگزاران حاضر در بازار اول معاملات فرابورس خواسته شده نسبت به توزیع عادلانه سهام به سرمایه‌گذاران خصوصا سهامدارانی که از قبل تقاضای کتبی ارائه کرده‌اند، اقدام کنند.
وی با بیان اینکه سهمیه هر ایستگاه معاملاتی شرکت‌های کارگزاری ۹ هزار و ۱۰۰ سهم است، ادامه داد: این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز فعالیت در بازار اول فرابورس، مجاز به خرید ۶ هزار سهمیه اضافی علاوه بر سهمیه قبلی شده‌اند به شرطی که سهمیه اختصاصی به صندوق را با کد معاملاتی صندوق خریداری کنند.


صف‌های خرید در فرابورس
همچنین بازار فرابورس روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید برای سهام شرکت‌های مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و تجارت الکترونیک پارسیان بود.
بر این اساس در بازار دیروز صف خریدی معادل ۱۶ میلیون سهم برای سهام «بالاست» تشکیل شد و به دنبال صف مزبور، هر سهم این شرکت رشد قیمت ۲۵۱ ریالی، معادل ۵ درصد را تجربه کرد و به نرخ ۵ هزار و ۲۷۱ ریال رسید.همچنین در ابتدای معاملات دیروز صف خریدی برای سهام تجارت الکترونیک پارسیان تشکیل شد که این صف در جریان معاملات عرضه شد، اما تا پایان معاملات دوباره صف خریدی برای آن تشکیل شد که در نهایت به ۳۰۰ هزار سهم رسید. صف یادشده در قیمت ۶ هزار و ۲۰۰ ریال تشکیل شده بود. همچنین این شرکت نیز رشد قیمت ۵ درصدی را دیروز تجربه کرد و در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۷۸ هزار سهم «رپارس» به ارزش ۱۱ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.
از سوی دیگر بدون در نظر گرفتن دو صف خرید یادشده، فرابورس حالت تعادلی را در معاملات روز گذشته خود حفظ کرد، به طوری که نمادهای همراه اول و لیزینگ ایرانیان با افزایش قیمت و در مقابل عمران و توسعه شاهد به همراه 3 گواهی تسهیلات مسکن مهر، آبان و آذرماه با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
مرجان‌کار، بیمه دی و کویرتایر غایبان بازار دیروز بودند.
بیشترین ارزش معاملات روز گذشته بازار فرابورس مطابق روزهای اخیر در اختیار معاملات همراه اول قرار داشت. در این روز دو میلیون و 643 هزار سهم «همراه» به قیمت هر سهم 38 هزار و 288 ریال معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم 101 میلیارد و 193 میلیون ریال رسید.
در بازار اوراق مشارکت نیز تنها گواهی سپرده بانک کشاورزی مورد معامله قرار گرفت که تعداد ۲۱ هزار و ۴۷۰ برگه از این گواهی، ارزشی معادل ۲۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال کسب کرد.شایان ذکر است عرضه بلوکی سهام حمل‌و‌نقل ریلی نیرو در روز گذشته نیز نتیجه‌ای یافت و به دلیل رقابت در دقایق پایانی تا قیمت ۸ هزار و ۴۵۰ ریال، ادامه این رقابت به امروز موکول شد.
حضور فرابورس در چهارمین نمایشگاه بازار سرمایه
از سوی دیگر روز گذشته مدیر بازار فرابورس در آستانه برپایی چهارمین نمایشگاه بورس، بانک خصوصی‌سازی، فعالیت شرکت را مدنظر قرار داد و گفت: فعالیت متولیان فرابورس در نمایشگاه بازار سرمایه، بیشتر در جهت اطلاع‌‌رسانی و آموزش خواهد بود و دست‌اندرکاران آن می‌کوشند تا با برگزاری کارگاه‌های ویژه، فضای آموزشی و شناخت بازار سرمایه و فرابورس را گسترش دهند.
به گزارش سنا، حسن محمدتبار با بیان این مطلب افزود: حضور در هر نمایشگاهی تاثیر بسزایی برای ادامه فعالیت در بازار دارد و از آنجایی که شرکت فرابورس یک شرکت نوپا است، برای ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی بیشتر در این بازار حضور یافته است.
وی افزود: در حال حاضر اکثر فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه حضور دارند و حضور فرابورس در این نمایشگاه نیز دستاورد مطلوبی را به همراه خواهد داشت. وی با بیان این که اطلاع‌رسانی در این نمایشگاه‌ها نقش بسزایی در جذب سرمایه‌گذاران جدید خواهد داشت، گفت: افراد با حضور در این نمایشگاه از نزدیک با فرآیند کاری فرابورس آشنا شده و با ایجاد یک رابطه دو سویه با اطمینان و اعتماد بیشتری به سمت معامله در فرابورس حرکت می‌کنند و این امر رونق معاملات فرابورس را به همراه دارد.
افزایش سرمایه 130 میلیارد تومانی «بانک آرین»
از سوی دیگر مدیرعامل «بانک الکترونیکی آرین» در گفت‌وگو با سنا با اشاره به تکلیف بانک مرکزی مبنی بر حداقل سرمایه دو هزار میلیارد ریالی بانک‌های الکترونیکی، از برنامه‌های این بانک برای افزایش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی سرمایه تا پایان امسال خبر داد. زعفرانی افزود: مصوبه فعلی بانک مرکزی برای ایجاد بانک‌های الکترونیکی دو هزار میلیارد ریال است که ما نیز براساس تکلیف بانک مرکزی باید سرمایه بانک را به این رقم برسانیم.
وی با اشاره به مصوبه پیشین بانک مرکزی که در آن سرمایه بانک‌های الکترونیکی 700 میلیارد ریال اعلام شده بود، تصریح کرد: بانک الکترونیکی آرین که براساس مصوبه پیشین بانک مرکزی با سرمایه 700 میلیارد ریال ایجاد شده، اکنون باید سرمایه را افزایش دهد که این بانک آمادگی لازم را برای این امر دارد.
وی با بیان اینکه این بانک آمادگی لازم را دارد که تا پایان امسال افزایش سرمایه یادشده را عملیاتی کند، تصریح کرد: در حال حاضر باید روال قانونی طی شود، بانک از حالت هیات موسس خارج و به بانک تبدیل شود و پس از اخذ مجوزهای لازم و برگزاری مجمع، افزایش سرمایه را انجام دهد.
مدیرعامل بانک الکترونیکی آرین در ادامه فاصله بین 700 تا دو هزار میلیارد ریال سرمایه را امتیاز دانست و گفت: از این پس بانک‌های الکترونیکی باید با سرمایه بالاتر از ما ثبت و فعال شوند که فاصله بین سرمایه این بانک‌ها یک امتیاز است. زعفرانی عملکرد مطلوب این دست بانک‌ها را براساس ایجاد سه محور مخابراتی، نظام پرداخت و فرهنگ‌سازی استوار دانست و تاکید کرد: در زمینه زیرساخت‌های مخابراتی مشکلی وجود ندارد و با وسایل ارتباطی مانند تلفن‌های ثابت و همراه و خطوط اینترنت امکان فعالیت مناسب برای بانک الکترونیکی وجود دارد. وی افزود: درخصوص نظام پرداخت نیز، بانک مرکزی سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در حوزه طراحی و اجرای این نظام انجام داده که بخشی از آن در قالب «شتاب» نمایان است. به گفته زعفرانی در بحث الکترونیکی شدن نظام بانکی، مقوله امضای دیجیتال بسیار بااهمیت است که این امر نیز در بهار سال 1390 راه‌اندازی خواهد شد.