روزی برای توقف نمادها

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توقف ۱۵ نماد معاملاتی بود. معامله‌گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در روزهای چهارشنبه تا جمعه شاهد انتشار ده‌ها گزارش ۹ ماهه بودند. با توجه به مهلت قانونی انتشار این گزارش‌ها که تا ابتدای بهمن‌ماه بود اکثر شرکت‌ها گزارش‌های خود را در آخرین لحظه به بورس ارسال کردند. این امر سبب شد برخی از نمادها به دلیل تعدیل سود احتمالی یا نیاز به انتشار اطلاعات جدید، متوقف شوند. در این میان بازار دیروز شاهد توقف برخی از نمادهای مهم از جمله ایران خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و ایران خودرو دیزل بود که این امر تاثیری را بر گروه پیشرو بورس داشت. توقف این نمادها با خود شایعاتی را به همراه آورد.

در گروه خودرویی غیبت نمادهای عمده دیروز توجه‌ها را به سوی گروه بهمن کشاند. به این ترتیب ۱۳۷ میلیون سهم «بهمن» در بازار مبادله شد که بخشی از این سهام در درون گروه بهمن و وابستگان آن و بخشی نیز میان گروه بهمن و تامین اجتماعی معامله شد. این معاملات سنگین شایعات متعددی را در بازار به همراه آورده است. باید در این نماد منتظر تحولات آتی ماند، امری که می‌تواند به معنای انتشار خبرهایی در مورد این شرکت باشد.

روز گذشته با افول ستاره اقبال گروه خودرویی، توجه معامله‌گران به سوی گروه‌های دیگر معطوف شد و سهام مختلف از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و تک سهم‌های گروه‌های دیگر با صف خرید همراه شدند. در همین حال معامله‌گران روند پذیرش شرکت‌های جدید را دنبال کردند. انتظار می‌رود امروز نیز بورس اوراق بهادار شاهد انتشار اخباری در مورد پذیرش چند شرکت از جمله دو شرکت پالایشگاه شازند (اراک) و ذوب‌آهن اصفهان باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با دقت روند مذاکرات سیاسی استانبول را دنبال کردند. در این بخش انتشار خبرهایی در مورد تمدید مذاکرات، انتظار برای حصول برخی از توافقات اولیه را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی گزارش‌های۹ ماهه مناسب بانک‌ها سبب تشکیل صف‌های خرید برای این نمادها شد.

مدیرعامل بانک صادرات در گفت‌و‌گویی در مورد کاهش سود بانکی گفت: وقتی دولت قصد دارد نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد باید برای سپرده، یارانه در نظر بگیرد. سپرده بانک‌ها پول مردم است.

در گروه واسطه‌گری مالی دیروز معامله‌گران شاهد عرضه و تقاضاهای سنگین در نماد سرمایه‌گذاری ملی بودند. انتظار برای حصول توافقاتی در مورد فروش سهام و همچنین رشد ارزش پرتفوی این شرکت که متشکل از سهام شاخص بازار از جمله بانک‌های دولتی و شرکت‌های خودرویی است، دلیل این اقبال به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری ملی دیروز معامله ۳/۱۵ میلیون سهم را شاهد بود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی تایید خبرهای اولیه در مورد پذیرش اوره و آمونیاک غدیر در فرابورس سبب افزایش معاملات این نماد تا ۵/۶ میلیون سهم شد. عرضه سهام پتروشیمی پردیس می‌تواند بازار را با هیجان مواجه کند.

در بازار دیروز مجموعا شاخص ۴/۱۴۵ واحد رشد کرد و به ۲۰ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. از ۵/۷۷ میلیارد تومان سهام معامله شده نیز ۹/۴۷ درصد آن را معاملات ۱۳۷ میلیون سهم بهمن تشکیل داد. از ۲۱۵ نمادی که به روی تابلو بورس دیروز رفتند، ۷۵ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۳ نماد با رشد ارزش معامله شدند.