گروه بورس - هدیه لطفی: مدیر پذیرش فرابورس ایران از پذیرش 5 شرکت جدید در بازار سهام خبر داد.

روز گذشته سید مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر افزود: شرکت مهندسی صنعتی روان فناور، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل (سبلان سبز)، صنایع چوب و کاغذ مازندران، سرمایه‌گذاری صبا جهاد و پتروشیمی پردیس پنج شرکت تازه پذیرش شده در بازار فرابورس هستند که در مجموع سرمایه‌ای در حدود دو‌هزار‌میلیاردریال دارند.وی در ادامه تصریح کرد: شرکت مهندسی صنعتی روان فناور با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیارد ریال در بازار فرابورس پذیرش شده و شرکت مهندسی نصیرماشین سهامدار عمده آن محسوب می‌شود که در تولید انواع شاتون و قطعات خودرو فعالیت دارد.علم‌الهدی درباره تعداد سهامداران شرکت سبلان سبز این گونه توضیح داد: در حال حاضر این شرکت با ۲۸ هزار و ۷۹۶ نفر سهامدار در زمینه خرید و فروش املاک و احداث ساختمان به‌صورت مشارکت و پیمانکاری فعالیت می‌کند، سرمایه این شرکت نیز ۹۶ میلیارد ریال است.وی در ادامه توضیح داد: بانک ملی ایران مالک ۹۹/۴۸ درصد سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بوده و در زمینه تولید و فروش کاغذ مجوز فعالیت دارند. وی افزود: سرمایه صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز بالغ ‌بر ۴۸۰ میلیارد ریال است.علم‌الهدی همچنین درباره شرکت سرمایه‌گذاری صبا جهاد یادآور شد: در حال حاضر صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مالک ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت بوده که انجام معاملات سهام، سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکت در خرید، اداره، توسعه و تکمیل، نوسازی، فروش و واگذاری شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی مختلف اقتصادی و تاسیس انواع شرکت‌ها در حوزه فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری صبا جهاد با سرمایه‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در بازار فرابورس پذیرش شده است.به گفته وی پنجمین شرکت پذیرفته شده در فرابورس پتروشیمی پردیس با سرمایه یک میلیارد ریال است که در تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی (اوره و آمونیاک) فعالیت دارد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مالک ۵۱ درصدی سهام این شرکت محسوب می‌شود.
روزی برای صف‌های خرید
همچنین بازار فرابورس روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید برای بیشتر سهام معامله‌شده در این بازار بود.به گزارش خبرنگار ما روز گذشته صف خریدی معادل ۹ میلیون سهم برای سهم بالاست در نرخ ۹ هزار و ۹۳۳ ریال تشکیل شد. همچنین صف خرید بیمه دی در این بازار به دو میلیون و ۸۰۰ هزار سهم رسید.دو شرکت دیگر فرابورسی کویرتایر و مرجان‌کار نیز روز گذشته به ترتیب دارای صف خریدی معادل ۱۱۰ هزار و ۴۶ هزار سهم بودند.همچنین به دنبال صف‌های مزبور، هر چهار شرکت یادشده رشد قیمتی در حدود ۵ درصد را تجربه کردند.از سوی دیگر روز گذشته اولین معامله بر گواهی تسهیلات مسکن دوره دی‌ماه صورت گرفت و در طی جریان معاملاتی دیروز تعداد دو هزار و ۱۹۱ برگه از این گواهی به ارزش یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال دادوستد شد.نرخ معامله هر گواهی دی‌ماه در بازار دیروز معادل ۶۶۹ هزار و ۱۸۴ ریال بود.همچنین ۳ گواهی دیگر دوره‌های مهر، آبان و آذرماه این بانک نیز روز گذشته به ترتیب ۷/۲ درصد، ۰۳/۲ درصد و ۴۶/۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند و در مجموع ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۶۲۲ میلیون ریال روانه بازار کردند.شایان ذکر است در مجموع بازار دیروز بیش از سه میلیون و ۷۶۴ هزار سهم در دو هزار و ۸۸۲ مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۲۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون ریال رسید که نماد معاملاتی بیمه دی با حجم دو میلیون و ۳۰۲ هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد شناخته شد.
ارزش «ودی» در بازار دیروز معادل 4 میلیارد و 596 میلیون ریال بود.همچنین تجارت الکترونیک پارسیان نیز با ارزش دو میلیارد و 883 میلیون ریال، رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته دو گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی معامله شدند.در این خصوص می‌توان به معامله 26 هزار و 840 برگه از گواهی بانک کشاورزی به ارزش 26 میلیارد و 840 میلیون ریال و معامله 150 برگه از گواهی سپرده سعدی به ارزش 150 میلیون ریال اشاره کرد.
اعلام گزارش ۹ ماهه «بالاست»
در همین حال شرکت بالاست در گزارش 9ماهه اعلام کرده که برای هر سهم مبلغ 959 ریال سود محقق کرده است. بنابراین اطلاعات، بالاست تا پایان آذرماه به مبلغ 36 میلیارد و 461 میلیون ریال سود خالص رسیده که به ازای هر سهم 959 ریال خواهد بود. به این ترتیب سود خالص بالاست در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل 51 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین سود ناخالص شرکت با 44 درصد افزایش در مقایسه با دوره 9 ماهه سال قبل به مبلغ 66 میلیارد و 107 میلیون ریال رسید. بر این اساس سود عملیاتی بالاست نیز با رشد 55 درصدی در مقایسه با دوره 9 ماهه سال قبل به مبلغ 46 میلیارد و 698 میلیون ریال رسیده است.
قطعیت معامله «حمل‌و‌نقل ریلی نیرو»
از سوی دیگر روز گذشته معامله بلوک 51درصدی سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی نیرو در بازار سوم فرابورس به قطعیت رسید.بر این اساس طی معاملات دیروز تعداد 5 میلیون و 100 سهم معادل 51 درصد از سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی نیرو، به قیمت هر سهم 9 هزار و 140 ریال و به ارزش 46 میلیارد و 614 میلیون ریال، پس از احراز شرایط معامله قطعی شد. یادآور می‌شود معامله مزبور در تاریخ 15 دی‌ماه سال‌جاری در بازار سوم فرابورس صورت گرفته بود.