گروه بورس - مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به سختگیری‌های بیشتری که در فرابورس نسبت به بورس انجام می‌شود، گفت: قرار است شرکت‌های اخراجی بورس وارد بازار پایه شوند و سهام آنها در این بازار مورد معامله قرار گیرد.

مصطفی امیدقائمی در گفت‌و‌گو با «مهر» با بیان اینکه فرابورس محلی برای ورود اخراجی‌های بورس نیست، تصریح کرد: در گذشته بازار دست دومی برای شرکت‌هایی که آمادگی ورود به بورس را نداشتند، موجود نبود؛ اما اکنون بازار فرابورس این امکان را برای آنها فراهم کرده و شرایط پذیرش را تسهیل کرده است.
نقاط قوت فرابورس
مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از حجم عملیات فرابورس انجام پذیره‌نویسی شرکت‌ها است، افزود: شرکت‌های جدید بر روی صنایع جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، در عین حال این شرکت‌ها با فکرها و نیروهای تازه به فعالیت می‌پردازند و ارزیابی‌های اقتصادی نیز نشان داده است که این‌گونه شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های موجود در بورس گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند، به عبارت دیگر در فرابورس گزینه‌های بهتری نسبت به بورس برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود.
امیدقائمی در ادامه افزود: تا این لحظه هنوز شرکت‌های اخراجی بورس در فرابورس پذیرش نشده‌اند، اما بر اساس برنامه‌ها قرار است که شرکت‌های اخراجی بورس وارد بازار پایه شوند و سهام آنها در این بازار مورد معامله قرار گیرد و اگر روند این شرکت‌ها رو به بهبود گذاشت و قابلیت پذیرش در بورس و فرابورس را یافتند، از همان بازار پایه مورد پذیرش قرار می‌گیرند؛ بنابراین حجم کوچکی از فعالیت فرابورس به شرکت‌های اخراجی بورس تعلق خواهد گرفت.
سخت‌گیری‌های فرابورسی
امیدقائمی اظهار داشت: فهرست شرکت‌ها نشان می‌دهد که با شرایط فعلی پذیرش شرکت‌ها در فرابورس، سخت‌گیری‌های بیشتری در این بازار نسبت به بورس صورت می‌گیرد، به عنوان مثال هیات پذیرش در فرابورس سخت‌گیری‌های بیشتر نسبت به بورس به ویژه در بحث عرضه‌های اولیه انجام می‌دهد. مدیرعامل فرابورس ایران افزود: از حدود 80 کارگزار بورس، 74 کارگزار در فرابورس فعالیت می‌کنند؛ یعنی 90 درصد کارگزاران بورس در این بازار نیز فعالیت دارند.
بازار پرحجم
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را با افزایش چشمگیر معاملات سپری کرد.
در این روز بیش از ۱۱ میلیون و ۵۷۵ هزار سهم در میان ۴ هزار و ۹۹۵ نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات با ۱۸۸ درصد رشد نسبت به روز شنبه به رقم ۳۱۸ میلیارد و ۱۰۷ میلیون ریال رسید.
در این روز بیشترین حجم معاملات در اختیار دو نماد همراه اول و پتروشیمی پردیس قرار داشت.
روز گذشته در حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم «شپدیس» به قیمت هر سهم ۲۱ هزار و ۲۶۹ ریال دادوستد شد و در مجموع رقمی معادل ۱۱۹ میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین در پایان معاملات صف خریدی معادل 21 میلیون سهم برای آن باقی ماند.
ارزش معاملات همراه اول نیز در این بازار معادل ۱۴۴ میلیارد ریال بود.
هر سهم «همراه» روز گذشته، کاهش قیمت 151 ریالی را تجربه کرد و در نرخ 52 هزار و 684 ریال متوقف شد. شایان ذکر است در پایان روز کاری گذشته نماد همراه اول به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بسته شد.
همچنین از ۱۶ نماد معامله‌شده در بازار، تنها سه نماد معاملاتی مرجان‌کار، کویرتایر و گواهی تسهیلات مسکن دوره آذرماه با افزایش نرخ به کار خود پایان دادند و مابقی شاهد افت قیمت سهام خود بودند. در این راستا می‌توان به کاهش نرخ نمادهای روان فن‌آور، لیزینگ ایرانیان، سیمان سبزوار و فولاد آلیاژی یزد اشاره کرد.
یادآور می‌شود یکی از دلایل افت قیمت‌های «فولادی» و «خفناور»، تشکیل صف فروش برای سهام آنها بود. در این روز صف فروشی معادل 4 میلیون و 500 هزار سهم برای سهام «فولای» تشکیل شد. همچنین صف فروش «خفناور» نیز به 50 هزار سهم رسید.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته گواهی سه شرکت بانک کشاورزی، اجاره ماهان و مشارکت نفت دادوستد شد.
در مجموع دیروز رقمی معادل 33 میلیارد و 340 میلیون ریال روانه بازار اوراق مشارکت شد.