گروه بورس - پس از مدت‌ها بازار آتی در معاملات روز گذشته شاهد تقابل تقاضاهای خرید و فروش بود.

دیروز معامله‌گران اقدام به ثبت سفارش در نمادهای «فملی»، «شخارک»، «فولاد» و «اخابر» کردند که در نهایت بازار با معامله ۳۲ قرارداد مواجه شد. در بازار دیروز آتی دوباره «فملی» اردیبهشت مورد توجه بازار قرار گرفت؛ به نحوی که در پایان معاملات دیروز ۴۲ تقاضای خریدی در قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ ریال در «فملی» اردیبهشت‌ماه ثبت شده بود. این در حالی است که فروشندگان، قیمت پیشنهادی خود را برای فروش ۳۱ قرارداد در قیمت ۱۵ هزار ریال وارد کرده بودند. در همین حال ۱۱ تقاضای خرید «فملی» شهریور در قیمت ۱۷ هزار ریال در مقابل ۲۷ تقاضای فروش در قیمت ۱۷ هزار و ۴۰۰ ریال در سیستم معاملات به ثبت رسیده بود.
«فولاد» شهریور و اردیبهشت‌ماه نیز دیگر نماد پرمعامله دیروز بود که به ترتیب 6 و 10 قرارداد معامله‌شده داشت که «فولاد» شهریور 35 ریال افزایش قیمت و «فولاد» اردیبهشت‌ماه 50 ریال کاهش قیمت داشت. در همین حال 10 قرارداد «خساپا» تیرماه بدون تغییر قیمت معامله شد تا قیمت تسویه این نماد در قیمت 3949 ریال بسته شود. در همین حال 20 تقاضای فروش در قیمت 4 هزار ریال و 6 تقاضای خرید در قیمت
۳۷۹۴ ریال در نماد «خساپا» ثبت شده بود. در معاملات روز گذشته بیشترین افت قیمت با ۱۵۰ ریال کاهش از آن «فملی» اردیبهشت‌ماه بود. «وکار» شهریور نیز دیگر قرارداد معامله‌شده دیروز بود که بعد از مدت‌ها با معامله ۲ قرارداد روبه‌رو شد که با رشد ۱۸ ریالی در قیمت ۳۵۰۰ ریال تسویه شد. در معاملات دیروز آتی ۲۸ تقاضای خرید و ۳۲ تقاضای فروش در نماد «اخابر» اردیبهشت‌ماه درج شد که اختلاف ۸۰ ریالی خریداران و فروشندگان مانع از انجام معامله در این نماد شد. هر چند «اخابر» تیر و شهریور به ترتیب در قیمت‌های ۴۳۰۰ و ۴۳۳۱ ریال صف خرید داشت.
بر این اساس در معاملات دیروز بازار آتی32 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 173 میلیون و 82 هزار ریال در 10 دفعه از سوی معامله‌گران دادوستد شد.
فرهنگ‌سازی و آموزش، عامل رونق «آتی»
در همین حال دبیر کارگروه بازار آتی در گفت‌و‌گو با سنا تصریح کرد: می‌توان نقش شرکت‌های کارگزاری را در حوزه جذب مشتریان و انجام آموزش‌های لازم برای معاملات آتی مهم‌تر از دیگر نهادها دانست.
تاج‌آبادی با اشاره به اینکه نگاه کلان نهادناظر در خصوص ابزارهای جدید مالی، نوعی نگاه محتاطانه بوده، توضیح داد: با توجه به ریسک نسبتا بالای بازار آتی و نوپا بودن دستورالعمل‌های طراحی شده، ترجیح بر این بود که در ابتدا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر وارد این بازار شود.
وی افزود: نهادهای ناظر، مجری و پشتیبان بازار ابزار مشتقه (به ترتیب سازمان بورس، شرکت بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی) می‌توانند با انجام حمایت‌های لازم در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، به بازنگری سازوکار اجرایی و اصلاح مقررات و قوانین این بازار نوپا اهتمام ورزند و با رفع برخی محدودیت‌ها و کاستی‌ها در این بازار به رونق هرچه بیشتر آن کمک کنند.
دبیر کارگروه بازار آتی سهام تصریح کرد: برای نمونه، دارندگان موقعیت تعهدی فروش در بازار آتی، مستقل از اینکه سهم پایه را در کد مالکیت خود دارا باشند یا نباشند، ملزم به پرداخت وجه تضمین موقعیت هستند. در صورتی که اگر دارنده موقعیت فروش سهم پایه را دارا باشد باید بتواند همان سهم پایه را به عنوان تضمین موقعیت خود وثیقه کند (Hedge کردن یا پوشش ریسک) که در این صورت الزامی به پرداخت وجه تضمین نیست. تاج‌آبادی خاطرنشان کرد: البته استراتژی سرمایه‌گذاری بدون ریسک، در حال حاضر به دلیل نبود بستر لازم در بخش پایاپای بازار آتی، قابل اجرا نیست و امید می‌رود به زودی شاهد شکل‌گیری آن باشیم.