گروه بورس- هدیه لطفی: روز گذشته در حالی پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه آغاز شد که مدیرعامل فرابورس از تلاش برای بازگشایی نماد بانک آرین سخن گفت و سهام بانک ایران زمین هم حجم معاملات قابل توجهی در این روز داشت. حال آنکه همه این اتفاقات در کنار بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، باعث رونق معاملات بازار فرابورس ایران در اولین روز کاری هفته شد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز کمتر از ۹۰ درصد از سهام قابل پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه با موفقیت انجام شده است در واقع این پذیره‌نویسی در مقایسه با دیگر پذیره‌نویسی‌های بانکی انجام شده در فرابورس از اقبال کمتری برخوردار بود، اما با این وجود در روز گذشته یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون سهم مزبور به ارزش ۶/۱ هزار میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی شد و ادامه این پذیره‌نویسی به ارزش ۹/۲۴۳ میلیارد ریال به امروز موکول شد.
یادآور می‌شود، بانک مرکزی در روز 23 اسفندماه 1390 مجوز اولیه بانک خاورمیانه را صادر کرد که مجوز پذیره‌نویسی آن در روز 31 خرداد امسال پس از بررسی‌های لازم در سازمان بورس صادر شد.
همچنین با توجه به بند ب ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، پس از ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت‌ها، نماد معاملاتی سهام بانک خاورمیانه در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج می‌شود.
راهکار‌هایی جدید برای بازگشایی نماد بانک آرین
اما دیروز در ظاهر روز خبرسازی بانکی‌ها در فرابورس ایران بود، تا جایی که مدیر عامل فرابورس در گفت‌وگویی با اشاره به مصاحبه رییس کل بانک مرکزی در خصوص افزایش سرمایه مجدد بانک آرین به ۴۰۰ میلیارد تومان گفت: امکان بررسی مجدد مجوز فعالیت بانک آرین وجود دارد.
مصطفی امیدقائمی در این باره اظهار داشت: چندی پیش رییس کل بانک مرکزی اظهار‌نظری بابت تجدید نظر در مورد آغاز به کار بانک آرین بعد از افزایش سرمایه به 400 میلیارد تومان کردند که این مساله‌ گامی مثبت در راستای حمایت از سهامداران بانک آرین است.
وی گفت: بانک الکترونیکی آرین با اجازه بانک مرکزی و پس از طی مراحل قانونی مجوز
پذیره‌نویسی دریافت و در چارچوب ضوابط مقرر سهام خود را عرضه و پذیره نویسی کرد و پس از بررسی لازم اجازه ثبت بانک از سوی بانک مرکزی صادر شد. مدیرعامل فرابورس خاطرنشان کرد: تا این مرحله از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد، البته پس از آن بانک مرکزی صدور مجوز فعالیت بانکی را منوط به افزایش سرمایه به 200 میلیارد تومان کرد، پس از انجام مراحل و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و اخذ مجوز از سازمان بورس اقدام به انتشار حق‌تقدم سهام شد و در دو مرحله منجر به تکمیل افزایش سرمایه شد.
وی افزود: در این مرحله بانک مرکزی پس از بررسی‌های انجام شده اعلام کرد که قسمتی از وجوه، از محل تسهیلات تامین شده است و به همین دلیل چند ماه فرآیند ثبت افزایش سرمایه به تاخیر افتاد و در نهایت نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام شد که مجوز تاسیس این بانک لغو شده است.
به گفته امیدقائمی، با توجه به مصاحبه اخیر ریاست کل بانک مرکزی در صورت افزایش سرمایه مجدد بانک به مبلغ 400 میلیارد تومان، بانک مرکزی می‌تواند صدور مجوز فعالیت بانک را بررسی کند. البته انجام این کار به طور طبیعی تا زمانی که افزایش سرمایه اولیه به ثبت نرسد، از نظر قانون تجارت اجرایی شدن افزایش سرمایه ثانویه امکان‌پذیر نیست.
ای کاش اعتمادسازی می‌کردیم؟
این مقام مسوول‌ خاطرنشان کرد: با توجه به این وضعیت شاید بهتر بود چنین اقداماتی که سبب عدم اطمینان در بازار سرمایه شود، انجام نمی‌شد و این موضوع چندین بار توسط کلیه دست‌اندرکاران بازار سرمایه اعلام شده است بنابراین، اقدام بانک مرکزی در اصلاح وضعیت به وجود آمده را باید به فال نیک گرفت و ما هم آماده همکاری برای عملیاتی کردن این کار هستیم.
مدیر‌عامل فرابورس ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به این که قسمتی از پذیره نویسی سهام این بانک توسط فرابورس انجام شده است، گام بعدی چیست و فرابورس در راستای حل و فصل مشکلات این بانک و سهامداران چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، گفت: به هر حال فرآیند افزایش سرمایه در قانون تجارت دارای تعریف و روند اجرایی مشخصی است و این بانک نیز تنها در همان چارچوب اجازه افزایش سرمایه و انتشار حق‌تقدم را خواهد داشت.
وی ادامه داد: به هر حال فرابورس آمادگی کامل را دارد تا از طریق قانونی به فرآیند اصلاحات مدنظر بانک مرکزی که به نظر می‌رسد در قالب افزایش سرمایه قابل انجام است کمک کند تا مشکلات سهامداران به سرعت حل شود.
به این بانک امیدی هست، نیست؟
امیدقائمی درخصوص اینکه در مصاحبه رییس کل بانک مرکزی علاوه بر افزایش سرمایه به راه‌کار دیگری یعنی ادغام با موسسات مالی دیگر نیز اشاره شده، اعلام کرد: به اعتقاد من مرتفع نمودن ایرادات وارده به این بانک و اصلاحات مد نظر بانک مرکزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با در نظر گرفتن راهکارهای حقوقی و اجرایی آن از اولویت برخوردار است. همچنین، راهکار افزایش سرمایه و نحوه ورود سهامداران جدید در قانون تجارت مشخص است.
به گفته وی، با این شرایط مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام می‌تواند تشکیل و مواردی مانند، افزایش سرمایه به ۴۰۰ میلیارد تومان، سلب حق‌تقدم از سهامداران به منظور ورود موسسات و سهامداران جدید مدنظر بانک مرکزی و در صورت تمایل تغییر اساسنامه جهت تبدیل شدن از بانک الکترونیکی به بانک شعبه‌ای را در مجمع
تصمیم‌گیری کرد تا بتوان فرآیندهای بعدی را حسب قانون تجارت و مقررات بورس به اجرا درآورد.
امیدقائمی خاطرنشان کرد: به هر حال مجوز چنین افزایش سرمایه یا ادغام یا هر عمل حقوقی دیگری باید از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شود و این سازمان با بررسی‌های حقوقی لازم این مجوز‌ها را صادر خواهد نمود.
وی با بیان اینکه ابتدا باید وضعیت مجوز فعالیت بانک مشخص شود گفت: باید افزایش سرمایه قبلی تعیین تکلیف شود تا اصلاحات مدنظر بانک مرکزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و سهامداران بیش از این منتظر نمانند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند تن از مراجع عظام پیش از این در پاسخ به درخواست استفتای سهامداران برخی بانک‌‌ها و موسسات مبنی بر ادغام اعلام کرده بودند که ادغام این موسسات بدون جلب رضایت سهامداران جایز نیست.
بازار پرحجم
از سوی دیگر در معاملات دیروز بازار فرابورس نیز تحرکات چشمگیری از نمادهای بانکی به چشم می‌خورد، به طوری که بانک ایران زمین و حق‌تقدم آن هر کدام به ترتیب با معاملات ۵/۱۹ و ۵/۳۹ میلیون سهمی خود حدود ۸۷ درصد از حجم کل معاملات دیروز را تشکیل دادند و به این ترتیب باعث رونق این بازار شدند. افزون بر این ارزش کل معاملات بازار فرابورس با جابه‌جایی ۶۹ میلیون برگه اوراق بهادار به بیش از ۴۱۶ میلیارد ریال رسید که اوراق اجاره سامان و مشارکت مسکن مهر هر کدام به ترتیب با مبادلات ۱۴۳ و ۷/۱۰۰ میلیارد ریالی خود نقش بسزایی در این رونق داشتند.
در همین حال اوراق اجاره مپنا و مشارکت نارنجستان نیز مورد توجه قرار گرفتند و هر کدام به ترتیب معاملات 63 میلیارد ریالی و 44 میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.
«سدبیر» کشف قیمت شد
از سوی دیگر نماد شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان نیز روز گذشته در بازار دوم فرابورس بازگشایی شد و هر سهم آن 1165 ریال قیمت‌گذاری شد.
در بازار دیروز «سدبیر» با قیمت اولیه ۱۱۰۰ ریال بازگشایی شد، اما در محدوده قیمتی ۱۱۰۰ تا ۱۴۱۱ریال در نوسان بود و در نهایت قیمت پایانی آن ۱۱۶۵ ریال محاسبه شد. تدبیرگران فارس و خوزستان با سرمایه ۵۱ میلیارد ریال در زمینه واسطه‌گری‌های پولی و مالی فعالیت دارد.
درج «ویسا»
در این روز همچنین به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا با نماد «ویسا» و به عنوان هفتادوهشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج نام شد.
آخرین وضعیت دو زیرمجموعه «خارزم»
افزون بر این مدیرعامل سرمایه گذاری خوارزمی با اعلام نتایج مجمع سالانه دو زیر مجموعه از دریافت نظرات کارشناسی سبد سهام این شرکت و تشکیل هلدینگ فناوری اطلاعات خوارزمی خبر داد. مهدی کرباسیان در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به برگزاری مجمع سالانه سرمایه‌گذاری آتی‌نگر سپهر ایرانیان اظهار داشت: در این مجمع علاوه بر تقسیم سود۱۲۹ ریالی به ازای هر سهم، مقرر شد این زیرمجموعه درباره پرتفوی بورسی سرمایه‌گذاری خوارزمی نظرات کارشناسی دهد.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خوارزمی اوایل خرداد 90 با ورود به فرابورس فصل نوینی را شروع کرده است، ادامه داد: برنامه استراتژیک پرتفوی این شرکت با چشم انداز 5 ساله به منظور افزایش ثروت سهامداران تدوین و در هیات‌ مدیره شرکت تصویب شد. بهبود نسبت بازده دارایی‌ها، تداوم برنامه‌های توسعه شرکت و بهبود وضعیت نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌ها هم از مهم‌ترین اهداف موردنظر است.
کرباسیان با اشاره به برگزاری مجمع سالانه دیگر شرکت زیر مجموعه سرمایه گذاری خوارزمی یعنی داده‌پردازی خوارزمی گفت: سهامداران در این مجمع به تشکیل هرچه سریعتر هلدینگIT خوارزمی رای دادند.