سنا- معاون «سازمان» گفت: افراد و شرکت‌های ذی نفع نمی‌توانند در نقش شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری به رتبه‌بندی سهامی بپردازند که در آن دارای منفعت هستند. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری به عنوان پیش شرطی برای ورود ابزارهای نوین مالی به بازار سرمایه اظهار داشت: افرادی که خودشان در فعالیت‌های اقتصادی ذی‌نفع باشند، نمی‌توانند در نقش موسسات رتبه‌بندی اعتباری فعالیت کنند.

قاسم محسنی اظهار داشت: این افراد حقیقی و حقوقی در پروژه‌ای که از نظر ریسک سرمایه‌گذاری رتبه‌بندی می‌شود، دارای جهت‌گیری هستند به همین دلیل نباید در رتبه‌بندی این پروژه‌ها حضور داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی شرایط قانونی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع مقرراتی پیش بینی شده است تا افراد وابسته به شرکت‌ها و پروژه‌هایی که رتبه‌بندی می‌شوند در رتبه‌بندی اعتباری شرکت نکنند. محسنی با اشاره به زمان راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری اظهار داشت: زمان آن بستگی به متقاضیان دارد البته همانطور که گفته شد این افراد نباید در مجموعه افراد ذی نفع قرار داشته باشند. معاون سازمان بورس در خصوص کارکرد شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری خاطرنشان کرد: شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری ریسک را تحلیل می‌کنند.

لزوم هماهنگی بین بازار پول و سرمایه

محسنی با اشاره به اینکه در کنار ورود ابزارهای جدید مالی به بازار سرمایه لزوم هماهنگی بین بخش‌های مرتبط با بازار سرمایه وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس سیاست‌هایی که در سایر بخش‌های اقتصادی از جمله بازار پول اتخاذ می‌شود باید با هماهنگی بازار سرمایه صورت گیرد. محسنی تصریح کرد: با توجه به این موضوع باید سودی که برای سپرده‌های بانکی در نظر گرفته می‌شود، متناسب با ریسکی باشد که سرمایه‌گذار‌ به واسطه آن وارد بازار سرمایه می‌شود.