گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته رشد ۱۷واحدی شاخص کل را در روزی کم حجم تجربه کرد. در بازار دیروز ارزش معاملات به رقم محدود ۳/۲۰ میلیارد تومان رسید که البته ۹/۲۲ درصد این ارزش را نیز معاملات نماد پالایشگاه بندرعباس به خود اختصاص داد. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد تداوم اظهار‌نظرها در مورد موضوع هسته‌ای به ویژه درخصوص بستن تنگه هرمز بودند. در همین حال معامله‌گران در شرایطی بازار دیروز را شروع کردند که آمار اقتصادی منتشره در روز جمعه از وضعیت اقتصادی اروپا نگرانی شدیدی را در این حوزه به همراه آورد.

احتمال خروج برخی از اعضا یورو از این اتحاد پولی و آمار نگران‌کننده در این حوزه ارزش یورو را به سطح بی‌سابقه ۲۲۸۵/۱ کاهش داد تا ارزش دلار در مسیر افزایش قرار گرفته و به تبع آن بهای تمامی مواد خام و فلزات کاهش یابد.

بهای نفت شبانگاه جمعه و در هنگام تعطیلی بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که بهای نفت برنت به ۸۳/۹۷ دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس به ۰۶/۸۴ دلار کاهش یافت، تا بار دیگر نگرانی از وضعیت بازار جهانی نمادهای وابسته را متاثر سازد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی شاهد پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه بودند که در این نماد محدودیت خرید هر سهامدار حقیقی به میزان ۵۰هزار سهم و سهامداران حقوقی به میزان ۱۰۰هزار سهم مانع از اتمام یک روزه این پذیره‌نویسی شد تا پذیره‌نویسی ۴/۲۴ میلیارد تومان سهام به معاملات امروز موکول شود.

در همین حال روز دوشنبه گروه مالی شاهد عرضه اولیه بیمه ملت خواهد بود. دیروز معاون مالی و اداری شرکت بیمه ملت از عرضه ۱۵۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از کل سهام این شرکت برای نخستین بار در روز دوشنبه ۱۹ تیر‌ماه جاری خبر داد و گفت: پیش از این، سهامداران عمده، متعهد به واگذاری ۲۰ درصدی سهام شده‌اند که در اولین مرحله از عرضه سهام بیمه ملت در پس‌فردا، به نسبت مساوی از سوی سهامداران عمده معادل ۱۰ درصد از سهام در بازار دوم بورس اوراق بهادار واگذار و کشف قیمت خواهد شد.علی صلاحی‌نژاد در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز، با اشاره به سودآوری بیمه ملت در سال مالی گذشته، اظهار کرد: شرکت ۱۵۰ میلیارد تومانی بیمه ملت در پایان عملکرد سال مالی گذشته توانست با اقدام‌های راهبردی خود، عایدی برآوردی خود را با تعدیل ۸ درصدی، به طور کامل محقق ساخته و برای هر سهم مبلغ ۲۵۲ ریال سود، به طور خالص کنار گذارد.

در گروه بانکی، چهارمین مجمع سالانه بانک ملت بعد از حضور در بورس ۲۹ تیر برگزار می‌شود. در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه تازه وارد شیراز با صف خرید همراه شد. در این گروه پالایشگاه نفت بندرعباس که دیروز زمان برگزاری مجمع سالانه خود را اعلام کرد نیز پس از معامله ۴/۳۵ میلیون سهم به صف خرید رسید. «شبندر» ۲۸تیرماه مجمع خود را برگزار خواهد کرد.

در گروه حمل‌ونقل‌ نخستین مجمع توکاریل پس از ورود شرکت به بازار سرمایه به تقسیم سود ۲۷۴ریالی رای داد. در گروه تجهیزات نیز دیروز بالاست با ۸۰۰ریال سود نقدی مجمع خود را به پایان برد. از سوی دیگر شرکت کارخانه‌های داروپخش گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را منتشر کرد.داروپخش در عملکرد ۳ ماهه موفق به پوشش تنها ۸ درصدی بودجه خود شده است. بر این اساس، داروپخش که برای سال ۹۱ به ازای هر سهم ۱۳۱۱ ریال سود اعلام کرده بود، موفق به پوشش تنها ۱۰۳ ریال از سود خود شده است.افزایش نرخ ارز موجب افزایش شدید بهای تمام شده و کاهش سود عملیاتی در این شرکت در عملکرد ۳ ماهه شده است.

از سویی دیگر، شرکت صنعتی بارز اعلام کرده است که در راستای فروش ساختمان‌های مازاد شرکت اقدام به فروش ۳۰ واحد آپارتمان مسکونی به صورت یکجا و با قیمت ۱/۱ میلیارد تومان به بیمارستان سید‌الشهدای کرمان کرده که از این طریق موفق به شناسایی سود ۹۰۰ میلیون تومانی شده است.همچنین شرکت اعلام کرده قصد فروش ساختمان مجاور دفتر مرکزی تهران را دارد که توسط هیات‌ ۳ نفره کارشناسان رسمی دادگستری در حال انجام مزایده است و تاثیر آن بر بودجه سال ۹۱ پس از فروش ملک مذکور اعلام خواهد شد.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن از ۱۸۳نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۵نماد با رشد قیمت و ۶۳نماد با کاهش ارزش همراه شدند.