گروه بورس- محبوبه مغانی: در معاملات روز گذشته فرابورس ایران 53 میلیون و 298 هزار و 460 سهم به ارزش 166 میلیارد و 158 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در معاملات دیروز پالایش نفت شیراز در پی معامله‌ ۵۸ هزار و ۵۲۴ سهم به ارزش ۱۹۲ میلیون ریالی همچنان با صف خرید ۲۷ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.
توکاریل نیز پس از معامله یک میلیون و 158 هزار سهمی خود در دقایق پایانی بازار از صف خرید یک میلیون سهمی برخوردار شد.
در گروه ساختمانی‌ها نیز سرمایه‌گذاری مسکن تهران معاملات پرحجمی را در نماد خود شاهد بود. ذوب‌آهن اصفهان نیز پس از معاملات ۱۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون ریالی خود در پایان بازار با صف خرید مواجه شد.
اما نماد شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) هم در این روز معاملات 2 میلیارد و 708 میلیون ریالی خود را در درصدهای منفی انجام داد.
پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه با موفقیت پایان یافت
افزون بر این، پذیره‌نویسی یک میلیارد و 934 میلیون و 509 هزار سهم بانک خاورمیانه که از روز شنبه 17تیر آغاز شده بود در چهارمین روز با موفقیت پایان یافت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بانک خاورمیانه با داشتن 48 سهامدار حقیقی و 3 سهامدار حقوقی، 4 هزار میلیارد ریال سرمایه دارد که از این مبلغ 2 هزار و 65 میلیارد و 491 میلیون ریال از طریق موسسین بانک تامین شده و هزار و 934 میلیارد و 509 میلیون ریال با پذیره‌نویسی تامین شد. با این پذیره‌نویسی تعداد بانک‌های پذیره‌نویسی شده فرابورسی به عدد 5 رسید. همچنین دیروز امتیاز تسهیلات مسکن خرداد 91 بیشترین دفعات را در معاملات خود شاهد بود که در پایان معاملات دیروز همچنان از بیشترین تقاضا برخوردار شد. امتیازات تسهیلات مسکن آذر 89 نیز بیشترین رشد را در قیمت خود در معاملات امروز فرابورس شاهد بود. افزون بر این، امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه 89 هم بیشترین عرضه را در این روز تجربه کرد. براساس این گزارش، ادامه رقابت برای خرید 195 میلیون سهم معادل 8/4 درصد از حق‌تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین که روز گذشته در فرابورس عرضه شد به قیمت پایه هر سهم 450 ریال به صورت نقد و به دلیل رقابت در دقایق پایانی به امروز موکول شد.
توقف یک نماد و بازگشایی سه نماد
همچنین دیروز نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه شمال، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد. این در حالی است که نماد شرکت‌های مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، بیمه میهن، قند شیروان و قوچان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.
گشایش نماد بیمه سامان در فرابورس
افزون بر این، نماد بیمه 400میلیارد ریالی سامان شنبه 24تیر در بازار اول بازگشایی می‌شود. بیمه سامان به عنوان سی‌و‌پنجمین شرکت در بازار اول در گروه بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به جز تامین اجتماعی فعالیت می‌کند و بانک سامان با داشتن مالکیت 10درصدی از بیشترین سهام این شرکت بیمه‌ای برخوردار است. بیمه سامان نهمین شرکت بیمه‌ای است که وارد فرابورس می‌شود.