گروه بورس- در بازار دیروز فرابورس نمادهای عمده در حالی با صف‌های فروش مواجه شدند که ذوب‌آهن، پتروشیمی مارون و زاگرس صدرنشینی فشار عرضه‌ها را بر عهده داشتند.

دیروز حدود ۸/۱۳ میلیون برگه اوراق بهادار در ۴۱۴۸ مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات به ۵/۱۲ میلیارد تومان رسید و بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین نقش را در این معاملات داشت.
در این بازار اوراق اجاره سامان، امید، جوپار و مشارکت نارنجستان هر کدام به ترتیب معاملات 5/1، 4/1، 4/1 و 3/1 میلیارد تومانی را به ثبت رساندند و در صدر معاملات قرار گرفتند.
همچنین سرمایه‌گذاری خوارزمی با جابه‌‌جایی ۵/۳ میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد. این در حالی است که قند شیروان به لطف رونق گروه قندی تنها نماد دارای صف خرید در فرابورس بود که باوجود معاملات پرحجم همچنان با تقاضای خرید مواجه شد. به این ترتیب در کنار صف‌های فروش، بازار دیروز فرابورس در شرایطی به کار خود پایان داد که از ۶۵ نماد معامله شده تعداد ۳۱ نماد با نوسان منفی روبه‌رو بودند. در حالی بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با شرایط متعادل در حجم و ارزش کل معاملات آغاز کرد که انتظار می‌رود با میزبانی عرضه‌های بلوکی در روزهای آینده بر مبادلات این بازار افزوده شود.
عرضه‌های بلوکی
فرابورس در هفته جاری از عرضه بلوکی سهام سه شرکت میزبانی می‌کند.
بر این اساس، امروز بلوک 100 درصدی سهام تولید نیروی برق سنندج در بازار سوم عرضه می‌شود. معاون نظارت و عملیات فرابورس با اعلام این خبر افزود: تعداد سهام مورد عرضه تولید نیروی برق سنندج 220 میلیون و 970 هزار و 874 سهم است که تعداد 209 میلیون و 922 هزار و 330 سهم آن بلوکی و 11 میلیون و 48 هزار و 544 سهم آن ترجیحی معادل 100 درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم آن 22 هزار و 821 ریال و ارزش کل آن 5042 میلیارد و 775 میلیون و 569 هزار ریال تعیین شده است. حسن محمدتبار با اشاره به اینکه عرضه‌ به صورت یکجا و در بازار پایه و با شرایط نقد است گفت: کارگزاران باید معادل 3 درصد ارزش پایه معادل 151 میلیارد و 283 میلیون 267 هزار و 70 ریال به عنوان سپرده حضور در رقابت را به‌صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و بر حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز یا به این شرکت تحویل و تاییدیه شرکت مربوط را به مدیریت بازار فرابورس ارائه دهند.
محمد‌تبار در ادامه توضیح داد: طرح توسعه سیکل ترکیبی سنندج شامل ۲ واحد بخار در مجاورت نیروگاه گازی موجود در سنندج در حال احداث است که ارزش جاری آن در ارزش‌گذاری سهام شرکت مذکور لحاظ شده است. وی در ادامه یاد‌آور شد: قیمت تولید نیروگاه در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است و خریدار ملزم به رعایت آن است. همچنین خریدار نیروگاه متعهد می‌شود، تعهدات شرکت‌های برق منطقه‌ای مربوطه یا مالکین آنها در ارتباط با بهره‌برداری از این نیروگاه را مطالعه نموده و اجرای مفاد آنها را تقبل کند. همچنین هزینه‌های نگهداری نیروگاه از مقطع واگذاری نیروگاه تا زمان تحویل و تحول را پرداخت کند. امروز بلوک ۸ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی متعلق به شرکت امید آیندگان سپهر نیز در بازار فرابورس عرضه می‌شود. ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی معادل بلوک ۸ درصدی سهام این شرکت به صورت نقد به قیمت پایه هر سهم ۲ هزار ریال و قیمت پایه کل ۶۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، عرضه خواهد شد.
بلوک پتروشیمی فسا خریداری نداشت
بلوک ۸۷/۱۹ درصدی شرکت پتروشیمی فسا که روز گذشته در بازار پایه فرابورس ایران عرضه شد خریداری نداشت. این شرکت‌ در زمینه احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی مجاز، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، صادرات و واردات و تبدیل مواد شیمیایی و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات آنها فعالیت دارد.