گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز نیز با ثبت رشد ۳/۱درصدی خیره‌کننده ظاهر شد.

در بازار دیروز شاخص کل توانست با ثبت ۳۲۹واحد رشد به ۲۵هزار و ۳۸۴واحد برسد. این در حالی است که به دلیل رشد اخیر قیمت‌ها در بورس برخورد میان عرضه و تقاضا نیز کم و بیش در بازار به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز این برخورد بیشتر شود. بازار برای تثبیت و ادامه رشد خود نیازمند قدرت نمایی خریداران و جمع‌آوری عرضه‌های معامله‌‌گران کوتاه‌مدت است که باید برای تحقق این امر به انتظار تزریق بیشتر نقدینگی و افزایش انگیزه معامله‌‌گران بود.

در بازار دیروز، مسائل سیاسی موجود دور نمای تداوم آرامش در منطقه را افزایش داده است.به نظر می‌رسد در مسائل سیاسی تا برگزاری انتخابات ایالات متحده در دو ماه آینده آرامش حکمفرما باشد. در همین حال در مسائل‌‌ سیاسی سخنان شامگاه سه شنبه دکتر احمدی نژاد رییس‌جمهور نیز از اهمیت برخوردار است.

اعلام موجودیت قطب سوم فولاد

دیروز در مسائل‌ اقتصادی معامله‌‌گران شاهد حضور رییس‌جمهور برای افتتاح نخستین خط کنسانتره سنگ‌آهن میدکو بودند.با راه اندازی این خط سرمایه‌گذاری عظیم بانک پاسارگاد در ایجاد هلدینگ صنعتی معدنی میدکو نخستین گام در سود آوری را تجربه خواهد کرد. میدکو همچنین به زودی راه‌اندازی‌ کارخانه کک‌سازی خود را شاهد خواهد بود تا در کنار دو هلدینگ امید و معادن و فلزات، میدکو قطب سوم بورس در صنایع معدنی و فلزی به شمار رود. راه‌اندازی میدکو در آینده نقش مهمی در سود‌آوری و رشد بانک پاسارگاد نیز ایفا خواهد کرد.در حاشیه افتتاح خط کنسانتره سنگ‌آهن میدکو، وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه به زودی واگذاری‌هایی صورت خواهد گرفت که تاکنون در معادن ایران شاهد آن نبوده‌ایم، گفت: بر اساس دستور رییس‌جمهوری در اصفهان، ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره را در معدن سنگان واگذار کرده‌ایم.

به گفته وی، کل طرح‌های فولادی که تاکنون توسط بخش خصوصی و دولتی مجوز دریافت کرده‌اند‌، حدود ۳۶ میلیون تن است.

افزون بر این، در مسائل اقتصادی نگاه معامله‌‌گران به راه‌اندازی بورس ارز نیز هست.انتظار می‌رود بورس ارز در دو هفته آینده فعالیت خود را شروع کند که در مرحله نخست براساس شنیده‌ها بانک‌های دارای مجوز کارگزاری و صرافی، فعالیت در این بورس را شروع خواهند کرد. همچنین دیروز معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی راه‌اندازی بورس ارز در شرایط فعلی را «یک ضرورت» دانست و گفت: دیگر نمی‌توان نرخ ارز را دستوری تعیین کرد.

به گزارش مهر، محمد پاریزی گفت: نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه پول خارجی بر عهده بانک مرکزی است.

پاریزی ادامه داد: در شرایط حاضر یک گزینه این است که بگذاریم همین بازار فعلی فعالیت داشته باشد و قیمت‌ها بدون دلیل بالا و پایین شود و از سویی نیز اثرات منفی ایجاد رانت را نیز بپذیریم و نیازهای خدماتی مردم همواره با اختلال همراه باشد و به عبارتی، بازار سیاه به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: امروز در بازار فرعی ارز، افراد در صرافی‌ها قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و دلیلی نیز برای ارائه نرخ‌های متفاوت وجود ندارد، بنابراین ایجاد بورس ارز در شرایط فعلی یک ضرورت است.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات بلوک ۶۸ درصدی بالاست به مجموعه‌ای از بازیگران حقوقی بازار رسید.

دو مصاحبه جالب از فولادی‌ها

دیروز در گروه فلزی بازار همچنان معطوف به دو نماد صدر نشین ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه بود. هر دو نماد دیروز با معاملات پرحجمی جابه‌جایی بیش از ۳۰میلیون سهم را تجربه کردند که بخشی از آن به دلیل رشد اخیر قیمت این نمادها و همچنین عرضه سهام در نماد ذوب‌آهن اصفهان از سوی سازمان خصوصی‌سازی و تلاش خریداران احتمالی بلوک ۵۰درصدی این شرکت برای خرید سهام خرد جمع آوری شد.

دیروز در این گروه، مدیر امور عمومی و سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گمانه زنی‌های مطرح شده در خصوص آزاد‌سازی نرخ فولاد پاسخ داد.

اسداله رمضانی در گفت و گو با خبرنگار بورس‌۲۴، در مورد آزاد‌سازی نرخ فولاد اظهار کرد: ما هم این اخبار را شنیده ایم ،اما در مورد نحوه اجرای آن اطلاع دقیقی در دست نداریم ضمن آنکه تاکنون جلسه مشترکی برای این مساله با ما برگزار نشده است،بر این اساس احتمال تکذیب این شایعات وجود دارد.

وی احتمال داد که با توجه به افزایش قیمت شمش، اخبار مربوط به آزاد‌سازی قیمت فولاد مربوط به شمش فولاد باشد.

دیروز همچنین فریدونی مدیر سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌و‌گو با همفکران تصریح کرد: عملیات گرم کردن (Heat-up) کوره کک‌سازی ذوب‌آهن در نیمه مرداد‌ماه شروع شده و حدود ۴ ماه طول می‌کشد و انتظار می‌رود پس از طی دوره Learning Curve در نیمه اول آذر ماه بهره‌برداری از آن آغاز شود و امسال حدود ۳۰۰ هزار تن تولید داشته باشد. با راه‌اندازی این پروژه قیمت تمام شده محصولات ذوب‌آهن حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو کاهش خواهد یافت.

وی در مورد عرضه بلوک مدیریتی این شرکت خاطرنشان کرد: عرضه بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن به قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۱۰۰ درصد مشروط به اینکه از ۲۶۸۳ ریال کمتر نباشد، به تصویب هیات عالی واگذاری رسیده و پس از طی مراحل اداری و انتشار اطلاعیه عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی و هماهنگی با فرابورس حدود نیمه مهر ماه صورت خواهد گرفت. برای این بلوک مشتریان داخلی و خارجی وجود دارند که قبلا برای خرید سهام ابراز تمایل کرده اند که پس از مذاکرات لازم به سازمان خصوصی‌سازی معرفی می‌شوند. چون بلوک عرضه شده یک بلوک مدیریتی و کنترلی محسوب می‌شود، بالطبع برای سرمایه گذاران جذابیت زیادی دارد و احتمالا رقابت جهت تملک این بلوک داغ خواهد بود.

چه خبر از اوضاع پتروشیمی اصفهان؟

در گروه پتروشیمی دیروز مباحث در مورد توقف فعالیت پتروشیمی اصفهان ادامه داشت؛ جایی که انتشار اطلاعات تکمیلی نشان از نپرداختن مطالبات پالایشگاه اصفهان و انتقال دارایی‌های شرکت پتروشیمی اصفهان به خارج از کشور و شرکت‌های وابسته به سهامدار حقیقی این شرکت دارد. یاوری مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان دیروز در گفت و گو با فارس خاطرنشان کرد: مالک حقیقی پتروشیمی اصفهان حدود ۲ هزار میلیارد تومان فقط در استان اصفهان سرمایه‌گذاری کرده و ۷۰ درصد پتروشیمی بیستون را خریداری کرده و در حال احداث ۲ نیروگاه بزرگ با چینی‌ها است. بنابراین دلیلی ندارد که وی به خاطر ۱۰۰ میلیارد تومان فرار کند و حق سهامداران را ندهد. او حتی در برابر نماینده صندوق بازنشستگی نفت مبنی بر توزیع ۱۰۰ درصد سود سالانه با این درخواست موافقت کرده اما بعد نماینده آن مجموعه اعلام کرد ما چنین درخواستی نداشتیم. ما هم گفتیم اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وجوه حاصل از صادرات محصولات از دبی که حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است به کشور بازگردانده نمی‌شود؟ همچنین موضوع دادن ۷۶ میلیارد تومان به شرکت برج سازان اسپادانا چیست؟ گفت: شما بگویید اگر ما این پول را برگردانیم و بدهی را بدهیم آیا پالایشگاه اصفهان خوراکمان را وصل می‌کند؟ اگر چنین اتفاقی نیفتاد چه باید کرد؟

یاوری ادامه داد: من در آن موقع مدیر عامل پتروشیمی اصفهان نبودم، اما قرار است تا آخر شهریور ماه جاری این طلب شرکت تصفیه شود. ما این موضوع را هم به مسوولان سازمان بورس اعلام کرده‌ایم.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۳/۵۹میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲/۱۳درصد آن را معاملات فولاد تشکیل داد. از ۲۱۰نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۵۵نماد با کاهش قیمت و ۱۴۸نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر قیمت بودند.