گروه بورس- رضا معظمی :شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی نماد دو شرکت پتروشیمی خارک و اصفهان روند نزولی یافت به گونه‌ای که در پایان معاملات دیروز شاخص با ثبت ۷/۸۳ واحد افت به رقم ۹هزار و ۸۰۰واحد رسید. در بازار دیروز شاخص آغازی منفی داشت. خرید یک میلیون سهم توسط بازارگردان غدیر از صف فروش این شرکت با تاثیر منفی ۸۸/۱ واحد و آغاز منفی سهام بانک پارسیان با تاثیر منفی ۷۴/۰ واحد و همچنین جمع‌آوری صف فروش چادرملو با تاثیر منفی ۱۹/۱ واحد، باعث شد که شاخص ۱۷/۳ واحد افت را در ساعت ۹ و ۴۹ دقیقه تجربه کند.

بازار در ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه جابجایی یک بلوک ۲/۲میلیون سهمی چادرملو را در نرخ ۵هزار و ۸۲۶ ریال شاهد بود. ۵دقیقه بعد نماد «ژعمده» شاهد داد و ستد بلوک یک‌درصدی سهام سرمایه‌گذاری نیرو عرضه شده در این نماد بود. این داد و ستد در نرخ پایه تعیین شده برای این معامله معادل یک‌هزار و ۶۰ ریال صورت پذیرفت.شاخص با توجه به عرضه اولیه ۵۰ میلیون سهم فولاد مبارکه با تاثیر مثبت ۹۲/۱۴واحد و همچنین تاثیر منفی خرید یک میلیون سهم از صف فروش سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با تاثیر منفی ۳۸/۲ واحد، در ساعت ۱۱ و ۱۸ دقیقه به ۴۵/۱۱ واحد رشد رسید. رشدی که در ادامه بازار ناکام ماند.در ساعت ۱۱ و ۳۲ دقیقه نماد کمباین‌سازی ایران معاملات عمده‌ای را در قالب ۵ بلوک شاهد بود که در جریان آن یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم کمباین‌سازی ایران در نرخ ۴هزار و ۶۵۰ ریال جابه‌جا شد.

بازگشایی نماد پتروشیمی اصفهان در نیم ساعت پایانی بازار موجب شد تا شاخص با شوک ۹۸/۷ واحد تاثیر منفی مواجه شود.این تاثیر منفی در برابر تاثیر مثبت ۱۵/۱ واحدی نماد نفت بهران موجب شد تا رشد شاخص در ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه به ۱۵/۳ واحد کاهش یابد.

در ساعت ۱۸/۱۲ دقیقه نماد توسعه صنایع بهشهر شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۳۹/۸میلیون سهمی در نرخ یک هزار و ۱۵۰ ریال بود. بازگشایی نماد پتروشیمی خارک موجب شد شاخص تحت تاثیر منفی ۹۹/۸۴ واحدی این نماد با افت ۷۱/۸۳ واحدی مواجه شود. این افت تا پایان بازار دیروز پابرجا ماند تا کارنامه شاخص در آخرین هفته سال بیش از پیش منفی شود.