گروه بورس- علیرضا باغانی: بهای هر سهم فولاد مبارکه در پایان معاملات روز دوشنبه با ایجاد صف خرید ۳۶میلیون سهمی به هزار و ۹۳۸ریال رسید. با این وصف «فولاد» با قیمت هزار و ۹۷۶ریال (دو درصد مثبت) امروز آماده انجام معامله شد. براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی ۵درصد از سهام فولاد مبارکه باید در روزهای باقیمانده سال ۸۵ واگذار شود که با عرضه بیش از ۳درصد، حدود ۴/۱ درصد از سهام این شرکت در آستانه عرضه در روزهای آینده است. از سویی دیگر شنیده می‌شود که بورس معامله ۶میلیون برگه سهم مبارکه را که دیروز با قیمتی بیش از قیمت عرضه اولیه یعنی هزار و ۹۰۰ریال انجام گرفته بود، باطل کرده است. با این وصف ۲۲۲میلیون برگه سهم این شرکت در روزهای آینده عرضه خواهد شد.

معامله ۱۰۰میلیون برگه سهم فولاد مبارکه در روز دوشنبه شاخص کل بورس را با ۱۵واحد رشد مواجه کرد، این در حالی بود که نماد پتروشیمی خارک با ۸۵واحد تاثیر منفی بر روی شاخص، تلاش مبارکه را برای تثبیت شاخص بی‌اثر کرد.

بورس نیز دیروز به دنبال انتشار خبر عدم استقبال حقیقی‌های بازار از عرضه اولیه فولاد اعلام کرد که ۵۷۴میلیون سهم از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حالی به فروش رفته است که ۴۲درصد از خریداران آن سهامداران جزء حقیقی‌ها بودند.

این مساله بیانگر تنوع خریداران است که عمده منابع خرید نیز وجوه جدیدی است که وارد بازار سرمایه شده است. سرمایه‌گذاری‌های متفاوت برای خرید سهام شرکت فولادمبارکه همچنین بیانگر اجماع گروه‌های مختلف درباره قیمت این سهم است.دیروز در رابطه با معامله ۱۱میلیون سهمی بانک اقتصاد نوین در روز یکشنبه خبرهایی به گوش می‌رسید. روز دوشنبه شنیده شد که کارگزاری کارآفرین عرضه کننده این میزان سهم «ونوین» بوده و دلیل این عرضه هم تسویه بدهی شرکت پادذوب با بانک کارآفرین عنوان شده است. در ظاهر بانک ملی، صبا تامین و صندوق بازنشستگی نیز از جمله خریداران این بلوک ۱۱میلیون سهمی «ونوین» بوده اند. پیش از این نیز ۳میلیون سهام «ونوین» که از سوی پادذوب به عنوان وثیقه در اختیار بانک کارآفرین قرار داده شده بود، در بورس تهران از سوی کارگزاری بانک کار‌آفرین عرضه شده بود و اما توقف نماد آبادگران هم امروز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته بود.

برخی از معامله‌گران‌ می‌گفتند که پیش از توقف «ثاباد» به منظور تعدیل مثبت EPS، صبا تامین در چند بلوک اقدام به جمع‌آوری سهم این شرکت در بازار نموده است. در بازار دیروز حق تقدم سیمان غرب برای عرضه تعداد ۴۵۰پاره سهام ناشی از افزایش سرمایه آماده انجام معامله شد. نماد شرکت‌های نفت بهران، قند شیرین خراسان،‌ پتروشیمی اصفهان و معدنی املاح ایران نیز با توجه به ارائه آخرین اطلاعات بازگشایی شدند. در گروه دارویی هم شرکت‌های دارویی رازک، کیمیدارو، سولیران و جام دارو بازگشایی شدند.

نماد شرکت‌های موتوژن و پشم شیشه ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سودنقدی آماده انجام معامله شدند. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر و تجهیز نیروی زنگان به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد شرکت کارتن ایران به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شدند. امروز نیز مورخ ۲۲/۱۲/۸۵ تعداد ۸۷۱۳۳۸۵۰ سهم معادل ۷/۱ درصد از سهام بانک پارسیان به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۱۹۹۰ریال توسط شرکت بیمه فردا عرضه خواهد شد.