مهر- معاون آماده سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی اولویت کاری سازمان خصوصی سازی در سال ۸۶ را واگذاری سهام‌زیرمجموعه‌‌های سه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات نفت و اقتصاد ذکر کرد و گفت: در سال ۸۵ نیز ۹۰درصد سهام عرضه شده شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی فروخته شد. اسماعیل غلامی در خصوص برنامه‌های مهم سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری گفت: اگر امسال سهام شرکت مخابرات وارد بورس و به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توان ادعا کرد که بخشی از یک وزارتخانه کاملا خصوصی شده است.

اسماعیل غلامی با تاکید بر این که واگذاری سهام شرکت مخابرات به عنوان بخشی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کاری بزرگ خواهد بود، تصریح کرد: واگذاری سهام بخش‌‌هایی از وزارت نفت همچنین بانک‌ها به عنوان بخشی از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از دیگر برنامه‌های مهم سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری خواهد بود.

وی گفت: بحث سپرده‌ها در وزارت صنایع از عمده‌ترین مسائل است و قرار است تا پایان فروردین برای وضعیت و نحوه واگذاری سهام آن تصمیم‌گیری شود.عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی از تشکیل کمیته‌ای به منظور خصوصی سازی بانک‌ها خبر داد.

وی با تاکید بر این که باید راهکار خرید سهام بانک‌های دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی و تامین منابع مالی برای خرید این سهام مشخص شود، تصریح کرد:‌بانک‌های مشمول خصوصی‌سازی از بانک‌های معتبر بین‌المللی هستند که به طور حتم مشتریان بسیاری برای خرید سهام آنها وجود خواهد داشت.

غلامی با بیان این که سازمان خصوصی‌سازی برای آماده سازی سهام شرکت‌ها مشکلی ندارد بر ورود منابع مالی جدید و نقدینگی به داخل کشور برای جذب سهامی که واگذار می‌شود، تاکید کرد.

وی یکی از مشکلات خصوصی سازی در کشور را کمبود منابع مالی و عدم کشش بازار برای خرید سهام عرضه شده دولتی عنوان کرد و افزود: سهام واگذار شده باید توسط منابع و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذب شود.معاون آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که تکلیف سه وزارتخانه نفت، اقتصاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای خصوصی سازی مشخص شده است، گفت: شرکت‌های اصلی مشمول خصوصی سازی وزارت صنایع نیز مشخص شده که بخشی از آن نیز واگذار شده و در واگذاری سهام شرکت‌‌های زیرمجموعه وزارت صنایع نیز تاکنون موفق عمل کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه راه نجات کشور بخش‌خصوصی، خصوصی‌سازی، باور کردن فعالیت بخش‌خصوصی و حمایت از آن از طریق قوانین و مقررات است، اظهار داشت: باید سازوکار خصوصی‌سازی در کشور فراهم شود که لازمه این کار، تغییر فکر مدیران دولتی است در غیر این صورت بخش‌خصوصی ناامید خواهد شد.

غلامی وظیفه سازمان خصوصی‌سازی را اصلاح ساختار، تنظیم ساختار و ارزیابی مشکلات شرکت‌های دولتی در راستای واگذاری سهام عنوان کرد و گفت: ایجاد بانک‌های سرمایه، منابع مالی جدید و تدوین قوانین جدید از جمله قانون ضدانحصار که از وظایف سازمان خصوصی‌سازی نیست نیز برای تسهیل در امر خصوصی‌سازی انجام شود.

به گفته وی، تقریبا ۹۰درصد سهام‌ عرضه شده در بورس فروخته شد و به عبارت دیگر هر آنچه توسط سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته در بورس عرضه شد به دلیل اینکه اعتقاد به خصوصی‌سازی در کشور وجود دارد، خریداری شد.

عضو هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه خصوصی‌سازی به نفع اقتصاد کشور است، گفت: هیات‌ عالی واگذاری نیز در سال گذشته در کار‌های خود در راستای خصوصی‌سازی با منطق و بسیار هماهنگ عمل کرد.