گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شرایط متعادلی را به دور از نوسانات احساسی پشت‌سر گذاشت، هر‌چند که از چهره یک بازار با رونق نیز دور بود. در معاملات دیروز بازار سهام انتظار معامله‌گران برای انتشار خبرهای جدید در حوزه تحولات کلان به ویژه در مورد مسائل سیاسی موجب احتیاط معامله‌گران شد.

در معاملات دیروز همچنین بخش عمده‌ای از دادوستد بازار را نقل‌و‌انتقالات عمده سهام میان معامله‌گران حقوقی بازار تشکیل داد که این امر ناشی از تغییر تحولات پرتفوی‌های سهام در سال جدید و تلاش مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی وضعیت سبدهای سهام متناسب با شرایط سال جدید ارزیابی می‌شود.

در بازار دیروز گروه خودرویی همچنان صدر‌نشینی بازار را در اختیار خود داشت. این گروه به ویژه در نماد سایپا شاهد غلبه تقاضا بر عرضه‌های سنگین چند روز اخیر در این نماد متعاقب برخورد قیمتی سهام سایپا با سقف قیمتی ۳‌هزار ریال بود. در گروه خودرویی اکثر نمادهای دیروز معاملات مناسبی را شاهد بودند.

در گروه سیمانی بررسی مساله خروج سیمان از سبد حمایتی در شورای اقتصاد بار دیگر توجه کارشناسان بازار را به خود جلب کرده است هر چند با توجه به خلف وعده‌های مکرر در چند سال اخیر به نظر می‌رسد تا انتشار خبر رسمی در این مورد، جو زمستانی گروه سیمان تغییری کند. گروه سیمانی به عنوان یکی از کم‌ریسک‌ترین گروه‌های سهام که روند فروش و سود‌آوری آنها با مسائل سیاسی هیچ ارتباطی نداشته و می‌توانند در شرایط تحریم‌های اقتصادی بدون تحمل ریسک نیز فعالیت عادی خود را دنبال کنند، می‌توانند در صورت تغییری در شرایط قیمت‌گذاری خود هر‌چند محدود با رشد مواجه شوند. در این گروه دیروز نماد سیمان دورود در جوی نو نامیدانه بازگشایی شد که افت ۴‌هزار و ۱۹۰‌ریالی مواجه شد.در گروه بانکداری و لیزینگ اطلاعیه‌های روز گذشته پیش‌بینی سود دو شرکت بانک‌پارسیان و رایان سایپا رشد فعالیت‌های این دو شرکت را گزارش کرد، که البته این امر تغییری در روند معاملاتی این دو سهم ایجاد نکرد و بانک پارسیان با صف خرید ۳‌میلیونی همچنان مواجه بود.

در گروه معدنی ثبت قیمت ۷‌هزار دلار در هر تن برای فلز مس موجب شد تا صف خرید ملی مس دیروز به نزدیک ۹‌میلیون سهم برسد. حق تقدم چادرملو در آخرین روزها مهلت پذیره‌نویسی خود با معاملات مناسبی همراه بود. در این گروه ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد فروش سهام شرکت کابل‌های شهید قندی موجب تداوم رشد قیمتی سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات گردید.

در گروه تجهیزات اکثر نمادها با مازاد عرضه مواجه بودند، این مازاد عرضه موجب شد تا اکثر نمادهای این گروه معاملات ضعیفی را شاهد باشند.

در مجموع بازار دیروز بازار با جو احتیاط در میان معامله‌گران بود که البته رشد ۸۹/۵واحدی شاخص را نیز در خود داشت. در بازار دیروز نمادهای ورزیران‌، سیمان دورود و جوش و اکسیژن ایران بازگشایی شد و نماد دوده صنعتی ایران جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. از ۱۰۳نماد مورد معامله نیز ۵۴‌نماد با رشد قیمت و ۳۷ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. حجم کلی دادوستد سهام نیز دیروز به ۵/۵میلیارد تومان بالغ شد.